به گزارش «نیپنا» در دو هفته گذشته بازار پلیمرها با کاهش حجم معاملات رو به رو شد ولی افزایش ۵/ ۲ درصدی حجم عرضه‌ها و البته رشد قیمت دلار موجب شد تا تقاضا نزدیک به ۱۹ درصد افزایش یابد. به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار سیگنال مهمی بود که در بین بازارهای کالایی مختلف، بیشترین حجم تاثیر را در بازار پلیمرها بر جای گذاشت، زیرا قیمت‌های آن به‌صورت رسمی هر هفته مخابره شده و همین نرخ‌ها ملاک قیمت اصلی در بورس کالاست. حال با توجه به جایگاه بورس کالا و قیمت‌های پایه در فرآیند قیمت‌گذاری و کشف نرخ در بازار رسمی و غیررسمی پلیمرها، می‌توان از هم اکنون تاثیرگذاری دلار بر قیمت‌های معاملاتی در بازار پتروشیمی‌ها را ملاحظه کرد.

بر پایه این گزارش، در بازار غیررسمی نیز در طول هفته گذشته شاهد رشد قیمت‌ها بودیم، افزایش قیمت دلار در نهایت موجب شد تا تقاضای مؤثر و حتی تقاضای سفته بازی در بازار افزایش یابد که تاکنون به رشد قیمت‌ها در این بازار منجر شده است. با توجه به این شرایط در کنار رشد قیمت‌های جهانی نفت خام و محصولات پتروشیمی و همچنین بهای دلار و بیم و امید از رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا، می‌توان گفت که جذابیت خرید باز هم در این بازار دیده خواهد شد که می‌تواند به فاکتوری برای حمایت از حجم تقاضا در بورس کالا بدل شود.

این در حالی است که حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالای ایران در ارقام جذابی نوسان کرده، بنابراین عقب‌نشینی احتمالی تقاضا به دلیل رشد قیمت‌های بورس و بازار هم، چندان غیرمنتظره نخواهد بود. در هفته گذشته شاهد بودیم که نزدیک به ۵۹ هزار تن از انواع پلیمرها در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که بیشترین حجم معاملات در سه هفته اخیر بوده است. این در حالی بود که برخی از گریدهای جذاب همچون پلی‌پروپیلن‌های نساجی یا PVC با عرضه‌های نسبتا مطلوبی رو‌به‌رو بوده‌اند، در واقع هنوز هم این گریدها از انواع جذاب محسوب می‌شود چرا که نیاز به رشد عرضه‌ها شاید هنوز هم در این بازار حس شود.

بر‌اساس این گزارش، در بازار محصولات شیمیایی شرایط متفاوتی حکمفرما بود و شاهد کاهش حجم معاملات بودیم. افت ۱۸ درصدی حجم معاملات مهم‌ترین ویژگی بازار محصولات شیمیایی بود که ورود این بازار به یک فاز رکود جدید را هشدار می‌دهد. این در حالی بود که دی‌اتیل هگزانول، استایرن منومر، دی اتیلن گلایکول، اسیداستیک و زایلین مخلوط با رقابت مورد معامله قرار گرفتند که به معنای آن است که به رغم ضعف نسبی در کلیت بازار، هنوز برخی از گریدها با برتری تقاضا بر عرضه‌ها رو به رو هستند که نشان‌دهنده نیاز بازار به افزایش عرضه است. این شرایط نشان می‌دهد که یک دوگانگی در بازار محصولات شیمیایی ایجاد شده یعنی به رغم کاهش حجم معاملات و عقب‌نشینی تقاضا، برخی از گریدها باز هم به افزایش عرضه‌ها نیاز دارد. در هفته گذشته در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا شاهد کاهش ۵/ ۷ درصدی عرضه‌ها و افت ۳۲ درصدی تقاضا بودیم که نشان‌دهنده عقب‌نشینی کلی در این بازار بود.