دو پیش‌بینی از بازار در هفته پیش رو

در هفته گذشته بازار آتی با رشد قیمت‌ها رو به رو بود و همین سیگنال هم برای رشد حجم معاملات و هم خودنمایی بیشتر خریداران کافی است. در هفته گذشته به‌صورت تجمعی ۷ هزار و ۹۲۷ نفر - قرارداد در موقعیت خرید قرار داشته و در برابر آن ۸ هزار و ۵۶۷ نفر - قرارداد نیز در موقعیت فروش قرار گرفتند. این شرایط نشان می‌دهد که بخش خرید با قدرتمندی بیشتری ایفای نقش کرده اگرچه این رویکرد معاملاتی غالبا در اوایل هفته خودنمایی کرده است. به‌صورت دقیق‌تر در ۳ روز ابتدایی هفته گذشته بیش از ۹۰ هزار قرارداد مورد معامله قرار گرفته و باز هم توانمندی بخش خرید بیشتر از بخش فروش بوده است. این شرایط یعنی ابتدای هفته شاهد خرید بودیم ولی انتظار بر این است که در اواخر هفته بازار ناخودآگاه به سمت فروش به پیش برود ولی چنین رخدادی به‌صورت قدرتمند و فراگیر به ثبت نرسید. دلیل اصلی آن را باید در تداوم رشد قیمت‌ها جست‌وجو کرد یعنی کسانی‌ که حتی برای موقعیت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت هم تمرکز کرده بودند با مشاهده رشد نسبی قیمت‌ها (همراه با فراز و فرود نرخ) باز هم میل چندانی به فروش از خود نشان ندادند تا در نهایت بازار باز هم به کمک نوسان قیمت سکه، به تداوم افزایش قیمت‌ها متمایل شد. این موضوع یک سیگنال دوگانه در بازار محسوب می‌شود، یعنی هم ممکن است روند افزایشی نرخ با فرض ذهنیت مثبت بازار ادامه یابد و هم می‌تواند به عقب‌نشینی قیمت‌ها (احتمالا مقطعی) منجر شود. به‌صورت دقیق‌تر کسانی که با ذهنیت و استراتژی کوتاه‌مدت در بازار ایفای نقش می‌کنند هم‌اکنون در فاز رشد و درآمدزایی قرار دارند؛ بنابراین با هر گونه التهابی در بازار میل به فروش داشته و تلاش می‌کنند تا با حفظ سود به دنبال موقعیت‌های جدیدی باشند. این نکته معاملاتی در اواسط هفته قبل خودنمایی کرد تا جایی‌که بازار با فراز و فرود نرخ رو‌‌به‌رو شد اما باز هم روند افزایشی قیمت‌ها به کمک بازار نقدی به رشد نرخ در بازار آتی منتهی گشت.

این شرایط، یعنی تغییر مالکیت در اواسط هفته گذشته باز‌هم می‌تواند به محرکی جدید در بازار بدل شود ولی با توجه به واقعیت‌های قیمتی در بازار آتی ادعای رشد قطعی نرخ نه از طرفداران چندانی برخوردار بوده و نه با واقعیت‌های بازار همخوانی دارد و تنها می‌تواند به‌عنوان یک احتمال مطرح شود. در برابر این ادعا دقیقا می‌توان به وجود موقعیت سودآوری در بازار اشاره داشت، یعنی مالکین قراردادهای آتی هیچ محدودیتی در اتخاذ موقعیت فروش نداشته و با توجه به سودآوری نسبی آنها فضا برای فروش وجود دارد. از سوی دیگر وجود خریدار حتی در اواسط و اواخر هفته گذشته هم نشان می‌دهد که بازار چندان هم به عقبگرد قیمتی معتقد نیست و حتی از شرایط فعلی هم شاید بتواند درآمدزایی داشته باشد، اما چرا؟

برای پاسخ باید گفت که قیمت‌های موجود در بازار آتی به نسبت شرایط معاملاتی در بازار نقدی و مخصوصا گذشته و همچنین دورنمای بازار هنوز هم جذاب است، مخصوصا در شرایطی که قیمت‌های سررسید اسفند که تا روزهای آینده (۲۱ اسفند) قابل تحویل است حتی در بسیاری از دوره‌های معاملاتی در روزهای گذشته ارزان‌تر بوده یعنی حفظ قیمت‌های موجود در بازار نقدی به معنی سودآوری نسبتا مطلوبی (از لحاظ تئوریک) است.

رونق معاملاتی در بازار

حجم معاملات آتی در هفته گذشته افزایش یافت تا جایی‌که ۱۴۰ هزار و ۳۳۳ قرارداد سکه در بورس کالا منعقد شد. این حجم معاملاتی به نسبت هفته قبل از آن با رشدی ۲/ ۲۵ درصدی رو‌به‌رو گشت که نشان می‌دهد روند عمومی حجم معاملات تا حدودی به روال عادی و البته افزایشی خود بازگشته است. این در حالی بود که متوسط حجم معاملات هفتگی در بازار آتی سکه رقمی نزدیک به ۷۸ هزار قرارداد است، یعنی بازار آتی در هفته قبل رقمی نزدیک به ۲ برابر متوسط حجم معاملات سالانه را به ثبت رسانده است. در نگاه اول این شرایط کلی از یک دوره مطلوب در بازار آتی خبر می‌دهد ولی نگاهی به حجم معاملات در سال جاری نشان‌دهنده آن است که این بازار نیز به نسبت روند افزایشی معاملات خود، از سیر صعودی تبعیت نمی‌کند؛ اگرچه در ۱۱ ماه نخست سال جاری حجم معاملات سکه آتی در بورس کالا ۲۷ درصد رشد کرده است.  به عبارت دیگر، انتظارات از بازار آتی بیشتر از ارقام فعلی است؛ اگرچه این حجم معاملاتی نیز خود نشانه‌ای از بهبود بازار و خوش‌بینی به آینده است اما به‌صورت کامل و جامع انتظارات را برآورده نساخته که باید به دلایل آن بیش از قبل توجه کرد.

در ماه‌های ابتدایی سال جاری بازار آتی با آرامشی نسبی همراه بود و حجم معاملات در نیمه اول امسال اغلب کمتر از ۵۰ هزار قرارداد بوده که در نمودارها نیز مشخص است. از این دوره زمانی با نوسان قیمت دلار و البته تکانه‌های قیمتی طلای جهانی بازار آتی نیز وارد یک فاز افزایشی از لحاظ حجم معاملات شد و حتی در هفته منتهی به ۱۴ دی‌ماه توانست رکورد ۲۴۸ هزار قرارداد را هم ثبت کند. از آن دوره به بعد شاهد افول نسبی حجم معاملات بودیم تا جایی‌که در هفته منتهی به ۶ بهمن، حتی حجم معاملات به نزدیکی ۸۳ هزار قرارداد کاهش یافت. البته از آن دوره زمانی تاکنون می‌توان یک روند افزایشی نسبی و مجدد را در کارنامه معاملات بازار آتی مورد ارزیابی قرار داد.

شاید در نگاه اول این موارد چندان هم مهم تلقی نشود ولی واقعیت آن است که جریان عمومی در هر بازاری همچون بازار آتی سکه در نهایت یکی از تاثیرگذارترین سیگنال‌ها در مسیر نوسان قیمت‌ها خواهد بود اگرچه این روند کلی شاید در بازار آتی که از سیگنال‌های مهمی همچون قیمت نقدی سکه، دلار و طلای جهانی گویی تبعیت می‌کند اهمیت کمتری داشته ولی در برابر این ادعا ذات خاصیت اهرمی در بازار آتی می‌تواند موقعیت‌های قیمتی مهم‌تری را به همراه داشته باشد؛ بنابراین باید به روند عمومی بازار به‌عنوان یکی از داده‌های بسیار پر اهمیت توجه کرد مخصوصا در شرایطی که تحویل در سررسید هم مطرح باشد.با توجه به این روند کلی و البته نزدیکی به روزهای پایانی سال که اما و اگرهای خاص خود را داراست، شاید بتوان روزهای اوج جدیدی را برای حجم معاملات و نوسان قیمت‌ها در هفته‌های پیش‌رو و مخصوصا سال آینده مورد ارزیابی و بررسی قرار داد. به نظر می‌رسد باز هم بازار آتی وارد یک فاز افزایشی جدید شده باشد که می‌تواند موقعیت‌های شیرینی را برای معامله‌گران به همراه آورد.

  تداوم بدبینی بازار به دلار

باز هم باید به مطلبی که در هفته‌های گذشته بارها به آن اشاره کرده بودیم بپردازیم و آن بدبینی بازار آتی به نوسان قیمت دلار است یعنی بازار به نرخ‌های موجود هنوز هم اعتماد چندانی ندارد و نگرانی از کاهش بیشتر قیمت دلار (به نسبت قیمت‌هایی که در حاشیه بازار از آن صحبت می‌شود) هنوز یکی از پاشنه‌های آشیل بازار آتی محسوب می‌شود ولی با توجه به رخدادهای قیمتی فعلی در بازار دلار باید از کاهش بدبینی به این بازار نیز سخن گفت. در گزارش‌های پیشین از تلاش بازار برای کف‌سازی‌های قیمتی جدید هم صحبت کرده بودیم مخصوصا در وضعیتی که با رشد قیمتی احتمال کف‌سازی‌های نرخ جدید هم متصور است. همین کف‌سازی قیمتی در کنار نرخ‌های نسبتا جذاب فعلی و البته فراز و فرود قیمت‌ها در بازار نقدی سکه می‌تواند به جذب بیشتر سرمایه به بازار آتی منجر شده که در کل برای کلیت این بازار مفید خواهد بود. شاید بهترین خبر برای رونق بازار آتی و تقویت جایگاه آن در معاملات سکه و مخصوصا کاهش واسطه‌گری و سفته‌بازی و البته ارائه سیگنال‌های مورد نیاز بازارهای مختلف بر پایه داده‌های ملموس و زیرپوستی بازار آتی همین رشد حجم معاملات و ورود به شرایط جدید داد و ستد خواهد بود.

موارد فوق همگی واقعیت‌های داد و ستد در بازار آتی بر پایه و با تمرکز بر حجم و شرایط معاملاتی بود اگرچه چیزی که در بازار آتی یا هر بازار دیگری از اهمیت بیشتری برخوردار است قیمت‌های مورد معامله خواهد بود. قیمت تقریبا تمامی سررسیدها در هفته گذشته افزایشی بود اگرچه رشد قیمت‌ها در بازار نقدی را باید مهم‌ترین دلیل این رشد نرخ محسوب کرد. فراز و فرود و برخی ابهامات در بازار دلار در کنار نوسان قیمت‌های جهانی طلا و همچنین ذهنیت‌های مختلف از بدبینی و خوش‌بینی به قیمت سکه و آینده‌نگری‌ها به بازار دلار همگی در روند حرکت‌ قیمت‌ها موثر بوده است اگرچه در نهایت رشد نرخ رقم خورد.

  افزایش کشش قیمتی در بازار آتی

نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و حجم معاملات نسبتا جذاب در بازار نقدی سکه موجب شده تحرک قیمتی در بازار آزاد افزایش یابد و همین موارد تاکنون به رشد قیمت‌ها در بازارهای نقدی و آتی کمک کرد. این در حالی است که نوسان قیمت سکه اگرچه با فراز و فرودهایی همراه بوده ولی در نهایت روند افزایشی خود را حفظ کرده و این سیگنال را به بازار ارائه می‌کند که قیمت دلار برای اهالی بازار گویی میل به افزایش دارد و همین داده تاکنون به رشد قیمت‌ها کمک کرده است. البته میزان رشد قیمتی اگرچه جذاب بوده ولی هنوز به رکوردهای اواخر بهمن‌ماه دست پیدا نکرده است آن هم در شرایطی که ابهامی مداوم در بازار آتی سکه از جانب قیمت دلار تاثیرگذاری جدی داشته و اگر نرخ‌های موجود با شفافیت بیشتری رو‌به‌رو شود و سرنوشت این بازار با آرامش یا التهاب و رشد قیمت‌ها به‌صورت مجزا گره بخورد اوضاع متفاوت خواهد شد. تاکنون رفتار بازار آتی نسبتا نشانه‌ای از احتمال رشد قیمت دلار است ولی هر سیگنال قاطعی مبنی بر تغییراتی جدید در بازار دلار به معنای تغییر فاز بازار آتی نیز خواهد بود.

14