بازار مواد اولیه صنعت فولاد در روزهای اخیر شرایط نسبتا با ثباتی داشته اگرچه برخی از نوسان قیمت‌ها نیز به ثبت رسیده است. آرامش این بازار را می‌توان از مسیر پایین بودن حجم معاملات نیز مورد بررسی قرار داد اگرچه این بازار مستقیما از قیمت‌های بازار فولاد تاثیر می‌پذیرد. این در حالی است که بازارهای جهانی فولاد نیز روندی مشابه را طی می‌کنند یعنی نوسان قیمت‌های محدود و پراکنده‌ای تجربه می‌شود تا جایی که می‌توان گفت یک روند عمومی در این بازارها دیده نمی‌شود. بیم و امید از تصمیمات فولادی ترامپ در کنار مقابله به مثل چین، تقاضای متعادل و البته نوسان قیمت‌های پیشین و تا حدی شرایط مبهم پیش‌رو همگی مواردی است که بازار جهانی فولاد را با ابهام رو به رو ساخته اگرچه این ابهام در اغلب دوره‌های معاملاتی در این بازار دیده شده است. به نظر می‌رسد در بازارهای جهانی میل به کاهش قیمت‌ها وجود دارد، اگرچه این ادعا نیز چندان فراگیر نیست. پایگاه خبری فولاد ایران در خبرهایی به این موارد اشاره داشته که در زیر به آنها می‌پردازیم.

بهبود شاخص قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

به گزارش platts، قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین این هفته کمی بهبود داشت چرا که خریدارها به بازار نقدی بازگشتند تا خرید کنند چون قیمت فولاد در بازار چین روند رو‌به بهبودی داشته است. آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد، ۳۰/ ۲ دلار نسبت به پنج‌شنبه گذشته بالا رفته و به ۴۰/ ۶۵ دلار در هر تن خشک سی‌‌اف‌آر رسیده است.رشد قیمت فولاد خریداران سنگ‌آهن را به بازار باز گردانده است و پایین آمدن موجودی انبارها موجب شده قیمت و تقاضای آن بهبود یابد.قیمت بیلت هم در بازار چین اخیرا رشد ۱۶ دلاری داشته و۵۴۶ دلار هر تن درب انبار شده است.

رشد ۲۶ درصدی صادرات سنگ‌آهن برزیل

برزیل دومین صادرکننده بزرگ سنگ‌آهن دنیا در مارس سال جاری ۹۵/ ۲۹ میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده است که رشد بالای ۲۶ درصدی نسبت به فوریه داشته است ولی در مقایسه با مارس ۲۰۱۷ شاهد افت ۱۸ درصدی بوده است.به گزارش Steelmint، در این بین میانگین قیمت سنگ‌آهن صادراتی برزیل در ماه مارس ۵۶ دلار  در هر تن فوب بوده در حالی که در فوریه سال جاری ۹/ ۵۲ دلار ثبت شد، ولی مارس سال گذشته ۹/ ۶۳ دلار بود.

بازار قراضه در ترکیه

آخرین قیمت قراضه سنگین خلوص ۲۰-۸۰ وارداتی به ترکیه ۳۵۵ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر ثبت شده است که محصول روسیه بوده و ظاهرا عرضه‌کننده به دلیل مشکلات مالی قیمت را پایین آورده است. خریداران ترک سعی دارند در ۳۵۵ دلار هر تن سی‌‌اف‌آر یا ارزان تر از حوزه دریای بالتیک قراضه سنگین ۲۰-۸۰ بخرند، ولی هنوز موفق نشده‌اند. به گزارش metal expert، به نظر عرضه‌کننده‌های قراضه به ترکیه ۳۵۵ دلار قیمت منطقی بازار نیست و قیمت رایج باید بین ۳۶۵ تا ۳۷۰ دلار  باشد.

در هر حال عرض‌کننده‌های قراضه خود را تحت فشار نمی‌بینند، چون رقابت در بازار در حال حاضر کم است. عرضه‌کننده‌های آمریکایی هم حاضر نیستند در این سطح قیمت در ترکیه فعالیت کنند. از آنجایی که بازار داخلی قراضه آمریکا در آوریل صعودی است این روند تداوم خواهد داشت.

بیلت سی‌آی‌اس ارزان‌تر شد

هفته گذشته برخی عوامل منفی موجب شد تا تقاضای بیلت سی‌آی‌اس کاهش یابد و در نتیجه قیمت آن نیز افت شدید داشته باشد. خریدارها هم منتظر افت قیمت‌های بیشتر نشسته‌اند. فروشنده‌ها نیز ترجیح می‌دهند تا روشن تر شدن روند بازار صبر کنند. از این رو فعالیت بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس راکد شده است.به گزارش metal expert آخرین قیمت پیشنهادی بیلت سی‌آی‌اس ۱۰ تا ۱۵ دلار افت داشته و۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار در هر تن فوب ثبت شده است. برخی معتقدند قیمت بازار به ۵۲۰ دلار هم رسیده است.اخبار مربوط به تعرفه‌های آنتی دامپینگ آمریکا و راهکارهای حمایتی اروپا از بازار داخلی آن نیز مطرح است که جو بازار را منفی‌تر کرده است. در آینده نزدیک بازار وضعیت روشن تری خواهد داشت.در خاور دور بیلت چین ۵۱۵ تا ۵۲۲ دلار هر تن سی‌‌اف‌آر شنیده شد و فشار بیشتری بر بازار بیلت سی‌آی‌اس وارد کرده است.

بازار مقاطع سی‌آی‌اس در چه حال است

عرضه‌کنندگان مقاطع سی‌آی‌اس قیمت‌های پیشنهادی را پایین آورده‌اند، چرا‌که جو بازارهای جهانی در کل کمی منفی است. در هر حال خریداران در منطقه منا هنوز تمایلی نشان نداده و دنبال تخفیف بیشترند. به گزارش metal expert در اروپا نیز تقاضا به دلیل نزدیکی تعطیلات عید پاک مطلوب نبود.آخرین قیمت مفتول صادراتی سی‌آی‌اس نسبت به اواسط ماه مارس ۲۵ تا ۳۰ دلار افت داشته و۵۷۵ تا ۵۹۰ دلار  درهر تن فوب ثبت شده است. در بازار میلگرد نیز قیمت ۳۰ دلار افت داشته ۵۷۵ دلار ثبت شده است.جو بازار روشن نیست. از یک طرف اخیرا بیلت و قراضه افت قیمت زیادی داشته‌اند و از طرف دیگر بهبود جزئی بازار چین هم کمک‌کننده خواهد بود. فعالان بازار منتظر روشن تر شدن روند بازار هستند.

بازار ورق صادراتی چین

ورق گرم صادراتی چین هفته گذشته ۲۰ تا ۳۰ دلار افت داشته و۵۶۵ تا ۵۸۰ دلار در هر تن فوب ثبت شده است. به گزارش metal expert ظاهرا افت قیمت در بازار داخلی موجب شد بازار صادرات ورق چین هم نزولی شود. در هر حال فعالان بازار معتقدند در آینده نزدیک، افت قیمت تداوم نخواهد داشت و با توجه به امید به رشد تقاضای داخلی، بالاتر هم خواهد رفت.