در صورتی که رشد قیمت‌ها به بازار سنگ‌آهن نیز سرایت کرده و رشد قیمت‌های برجسته‌ای را ثبت کند؛ می‌توان به افزایش بیشتر قیمت‌ها و تقویت فراگیر بازار فولاد در اقصی نقاط جهان امیدوار بود. این وضعیت می‌تواند در بازار داخلی نیز خودنمایی کند اگرچه بازار فولاد مدتی است تکانه‌های مثبتی از رشد قیمت‌ها را به ثبت رسانده است. در گزارش مرکز خدمات فولاد ایران و خبرهای مشابه آن؛ به این موارد اشاره دقیق‌تری شده است که در ادامه ملاحظه می‌کنید.

چشم‌انداز بازار فولاد چین در سه ماهه دوم سال

 انجمن آهن و فولاد چین برآورد کرده قیمت فولاد در چین رشد خواهد داشت ولی این بهبود قیمت جزئی خواهد بود. قیمت فولاد در سه ماهه دوم سال در این کشور بهتر از سه ماهه نخست سال پیش‌بینی شده است. به گزارش yieh، هدف کاهش مازاد ظرفیت تولید فولاد چین برای سال جاری ۳۰ میلیون تن بوده و برنامه انجمن آهن و فولاد چین برای رسیدن به این هدف بین ماه‌های مه ‌تا ژوئن خواهد بود.همچنین انجمن آهن و فولاد چین با اشاره به درگیری‌های تجاری آمریکا و چین اظهار کرد که از سیاست دولت چین علیه آمریکا حمایت می‌کند.

سنگ‌آهن

هفته گذشته متوسط قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین از ۲۵/۶۶ دلار هر تن خشک (بدون احتساب رطوبت‌) سی‌اف‌آر یک هفته قبل به ۵/۶۵ دلار رسید و دوباره کمی بالا رفته به ۸۰/۶۶ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر بهبود داشت.بازار سنگ‌آهن هنوز تحت تاثیر حجم بالای موجودی بنادر است با اینکه ۴ هفته متوالی کاهش داشته، ولی هنوز ۱۵۹ میلیون تن است؛ چرا‌که روند کاهشی آن آرام بوده است. البته در گزارش دیگری این رقم ۱۶۰ میلیون تن مخابره شده است. در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین متوسط قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد هفته گذشته از ۳۲ دلار هر تن فوب بندر عباس به ۳۰.۳۰ دلار هر تن فوب رسید. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز از ۵/۲۵ دلار به ۲۰/۲۴ دلار هر تن فوب بندر عباس کاهش یافت.

موجودی سنگ‌آهن وارداتی به چین در اوج

آمار انجمن آهن و فولاد چین حاکی از آن است که این کشور در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۲۷۰ میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده است که ۱/۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است.به گزارش yieh پایان ماه مارس موجودی سنگ‌آهن وارداتی در بنادر چین ۱۶۰ میلیون تن بود که رکورد بالای جدیدی را ثبت کرد.

قراضه

هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ در ترکیه از حدود ۳۴۵ دلار به ۳۵۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بهبود یافت. در کل ترکیه وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارد و ارزش لیر نسبت به دلار افت داشته، ولی روزهای آخر هفته قیمت قراضه وارداتی نسبتا در ثبات بود. همچنین معاملاتی برای قراضه آ۳ دریای سیاه در ۳۴۱ دلار در هر تن سی‌اف‌آر نهایی شد. قراضه سنگین ۲۰-۸۰ رومانی نیز ۳۳۵ تا ۳۳۶ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود.در شرق آسیا نیز تمایل به خرید قراضه کم بود و قیمت‌ها در ثبات نسبی باقی ماند. آخرین قیمت قراضه وارداتی سنگین ۲۰-۸۰ در شرق آسیا هفته گذشته ۳۶۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر کره جنوبی ثبت شد.در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده ۳۷۶ دلار هر لانگ تن و قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ معادل ۳۵۴ دلار هر لانگ تن ( تن بزرگ) بود.در بازار داخلی ژاپن نیز قیمت قراضه سنگین کلاس ۲ آخرین بار هفته گذشته ۲۹۲ دلار در هر تن ثبت شد که بهبود داشت.

بیلت

آخرین قیمت بیلت صادراتی چین هفته گذشته ۵۳۵ دلار در هر تن فوب ثبت شد که ۵/۲ دلار در هر تن رشد قیمت هفتگی داشت. بیلت صادراتی سی‌آی‌اس نیز با ۵ دلار رشد قیمت هفتگی ۵۱۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد.در بازار بیلت ترکیه نشانه‌هایی از بهبود مشاهده شده که به دلیل بهبود فعالیت بازار قراضه و رشد تقاضای میلگرد در بازار داخلی آن بود. در ترکیه بیلت سی‌آی‌اس ۵۲۵ تا ۵۳۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود. بیلت در بازار داخلی ترکیه ۵۳۰ تا ۵۳۱ دلار در هر تن درب کارخانه بود و به ۵۳۵ تا ۵۴۰ دلار در هر تن درب کارخانه نیز رسید.

مقاطع

هفته گذشته آخرین قیمت میلگرد سی‌آی‌اس ۵۶۷ دلار در هر تن فوب ثبت شد که ۳ دلار افت قیمت داشت. میلگرد صادراتی چین در ۵۴۲ دلار در هر تن فوب در ثبات بود. میلگرد صادراتی ترکیه تا ۵/۲ دلار رشد داشته و به ۵۵۸ دلار در هر تن فوب رسید.در بازار داخلی اروپا میلگرد در ۵۵۳ یورو در هر تن درب کارخانه در ثبات بود. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد حدود ۶۹۸دلار در هر شورت تن ثبات داشت. میلگرد وارداتی به آمریکا نیز ۶۳۷ دلار هر شورت تن (تن کوچک) سی‌آی‌اف بود.

ورق

هفته گذشته افت تقاضا ورق صادراتی سی‌آی‌اس را ارزان تر کرد و ورق گرم صادراتی با ۸ دلار افت هفتگی به ۵۸۷ دلار در هر تن فوب رسید. در ترکیه ورق گرم سی‌آی‌اس آخرین بار ۶۳۵ دلار در هر تن فوب معامله شده بود.در بازار صادرات چین قیمت ورق گرم ۵ دلار در هر تن بهبود داشته و۶۰۰ دلار  ثبت شد. در جنوب شرق آسیا ورق گرم چین ۵ تا ۱۰ دلار رشد داشته و ۶۰۶ تا ۶۲۷ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد.در بازار داخلی آمریکا ورق گرم از ۸۸۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه به ۸۸۲ دلار بهبود داشت. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم از ۵۷۳ یورو در هر تن درب کارخانه به ۵۷۰ یورو کاهش داشت.