عقب‌نشینی معامله‌گران در تالار نقره‌ای

وضعیت عمومی معاملات در تالار نقره‌ای

در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که حجم معامله هفتگی پلیمرها به‌صورت ممتد و جذابی در حال رشد است و این رشد به این معناست که حجم تزریق کالا از بورس به بازار داخلی در مسیر افزایشی قرار گرفته است. رشد نسبی عرضه‌ها نیز از این روند کلی حمایت کرده تا جایی که همه ‌چیز برای بهبود بازار به نفع صنایع تکمیلی آماده است. افزایش نسبی حجم عرضه‌ها، تداوم محاسبه قیمت‌های پایه با دلار ۴۲۰۰ تومانی، آرامش نسبی در بخش تقاضا در بورس و همچنین اعمال سهمیه‌های بهین‌یاب به‌صورت ماهانه از جمله مواردی است که به آرامش در بازار منتهی شده است. این شرایط تا حد امکان پتانسیل التهاب روانی در بازار را محدود ساخته و اغلب معامله‌گران و حتی خریداران ترجیح داده‌اند که تقاضای مورد نیاز خود را از بستر بورس کالا تامین کنند؛ رخدادی که هم به عقب‌نشینی بازار غیررسمی در برابر معاملات بورس کالا منجر شده و هم خرید کالا توسط صنایع پایین‌دستی واقعی را تقویت کرده است. این موارد تاکنون به صراحت به نفع بازار با رویکرد توجه به صنایع پایین‌دستی بوده و موجب خواهد شد تا حجم تولید و اشتغال‌زایی در این بخش مهم تقویت شود.

به این ترتیب معاملات روز دوشنبه در بورس کالا با جذابیت بسیاری همراه شد تا جایی که اغلب عرضه‌ها با رقابت و رشد قیمت‌ها مورد معامله قرار گرفتند و در نهایت دیروز روز جذابی در بورس کالا رقم خورد. این در شرایطی بود که البته باز هم پلی‌پروپیلن‌ها رکورددار رشد نرخ و ثبت سقف رقابت شدند. این شرایط به صراحت جذابیت خرید و تقویت تقاضا در بستر بورس کالا را نشان می‌دهد؛ اگرچه عرضه بالاتر برای هر گرید به معنی کاهش التهاب قیمتی بود.

معاملات روز گذشته تالار نقره‌ای

روز گذشته عرضه ۳۸ هزار و ۶۶۲ تن محصول پلیمری در مقابل تقاضایی ۱۱۳ هزار و ۴۲۶ تنی قرار گرفت و دست آخر ۳۷ هزار و ۵۳ تن محصول معامله شد. این در شرایطی است که سه شنبه هفته گذشته ۵۳ هزار و ۳۲۷ تن محصول در مقابل تقاضایی ۱۳۹ هزار و ۷۲۹تنی قرار گرفت و دست آخر شاهد معامله ۵۰ هزار و ۵۱۳ تن از این محصول بودیم و مقایسه این اعداد نشانگر این موضوع است که میزان عرضه،‌ تقاضا و حجم معاملات در روز گذشته به نسبت سه شنبه هفته پیش با کاهش همراه بوده است.پلی‌اتیلن سنگین فیلم HF۵۱۱۰ یکی از کالاهای جذاب و پر التهاب روز گذشته به شمار می‌آید که عرضه یک هزار و ۲۱۰ تنی از این محصول در مقابل تقاضای یک هزار و ۳۴۲ تنی قرار گرفت و دست آخر یک هزار و ۷۸ تن معامله شد.پلی‌اتیلن سبک فیلم H۲۴۲۰ از دیگر کالاهای جذاب معاملات دیروز بود که این محصول هم با تقاضایی یک هزار و ۸۷۰ تنی در مقابل عرضه‌ای یک هزار و ۱۰۰ تنی قرار گرفت و دست آخر با اختلاف قیمتی ۷۰۰ تومانی به نسبت قیمت‌های پایه با قیمتی در حدود ۴ هزار و ۸۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت.  EX۵ یکی از محصولاتی از که عرضه قابل توجهی را به خود اختصاص داده است و این امر موجب شده است که بازار این محصول بعد از مدت‌ها تعدیل شود و تولید‌کنندگان با آرامش خاطر بیشتری محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند.

بازار آزاد داخلی

بررسی بازار آزاد محصولات پتروشیمی از ابتدای هفته تا‌کنون از جریان مثبت قیمتی حکایت دارد. بالا رفتن قیمت دلار در بازار غیر رسمی موجب آن شده تا قیمت محصولات در بازار آزاد نیز با افزایش همراه شود و بالطبع این سازو‌کار می‌تواند بر جریان معاملات تاثیر بسزایی داشته باشد. البته همانطور که گفته شد حجم معاملات در بورس کالای ایران با افزایش همراه است و این روند جریان متقابلی بر افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی به‌شمار می‌آید. به این معنا که تولید‌کنندگان پایین‌دستی با تامین مایحتاج خود از تالار بورس نقره ای، نیازی به خرید از بازار آزاد را نداشته باشند و این عامل موجب شود تا عرضه‌کنندگان بازار آزاد که بیشتر متشکل از دلالان و واسطه گرها هستند همگام با قیمت‌های تالار نقره‌ای محصول خود را عرضه کرده و شکاف قیمتی میان بازار آزاد و بازار داخلی به وجود نیاید.

بررسی قیمت‌های روز گذشته در تالار نقره‌ای هم حکایت از آن دارد که اکثر محصولات با افزایش قیمت همراه شده و روندی افزایشی را دنبال کرده‌اند. افزایش انتظارات از بالا رفتن بهای ارز موجب آن می‌شود که پایه تفکر دلالی در این بازارها بنا نهاده شود و قیمت‌ها با رشد همراه شوند.  البته این در شرایطی است که نبود محصولاتی چون پلی‌اتیلن سنگین بادی و پلی‌اتیلن سنگین تزریقی در بورس کالای ایران در عرضه‌های دیروز، موجب آن شده که قیمت این محصولات در بازار آزاد با افزایش قیمت چشمگیر همراه باشد و تولید‌کنندگان برای تامین نیاز خود به این بازار روی آورده و محصول مورد نیاز خود را با رقابت معامله کنند.

برجام و آینده این توافق

دوشنبه شب دونالد ترامپ در توییتی اعلام کرد که نظر خود را درخصوص توافق مشترک میان ایران و کشورهای غربی اعلام می‌کند که البته نتیجه این تصمیم تا لحظه تنظیم این گزارش اعلام نشده بود. این تصمیم و آینده برجام بیم و امیدهایی را برای تولید‌کنندگان و بازارهای کالایی به‌وجود آورده است که بازار محصولات پلیمری و شیمیایی نیز از آن بی نصیب نیستند. فعالان و تولیدکنندگان بخش پایین‌دست صنعت پترشیمی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار می‌کنند که دو سناریو در پس این حرکت آمریکا برای بازار محصولات پتروشیمی به وجود می‌آید. در صورت خروج انتظار افزایش قیمت‌ها وجود دارد و در صورت ماندن انتظار کاهش قیمت‌ها و همین دلیل موجب می‌شود تا تولیدکنندگان بخش پایین‌دست که اکثرا تولیدکنندگان خرد هستند دست نگه داشته تا وضعیت این توافق نامه معلوم شود. آنها بر این باورند که روز گذشته بازی دست دلال‌ها بود به این معنا که این دلالان و واسطه گرها بودند که با ریسک، محصولات را معامله می‌کنند.

دورنمای بازار

بررسی روند معاملات در هفته‌های گذشته بدون در نظر گرفتن جو روانی حاصل از نوسانان دلار بر بازار محصولات پتروشیمی حاکی از آن است که حجم داد و ستد در بورس کالا بالا بوده و این بدان معناست که حجم تقاضای موثر به اندازه‌ای است که اکثریت قریب به اتفاق عرضه‌ها را پوشش دهد و به این ترتیب می‌توان به تولید انبوه محصولات نهایی بخش پایین‌دست صنعت پتروشیمی، سیرآب کردن بازار داخلی و در نهایت صادرات و ارز آوری این بخش از صنعت امیدوار و خوش بین بود.