زعفران چند؟

وی با بیان اینکه زعفران ایران در بازار داخل و جهان با نرخ‌های مختلفی به فروش می‌رسد و می‌توان گفت قیمت واقعی این محصول مشخص نیست، گفت: به دلیل هزینه‌های مربوط به صادرات، حمل‌ونقل، بسته‌بندی و... قیمت هر کیلو زعفران در بازار خرده‌فروشی کشورهای مقصد در حالی به ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان نیز می‌رسد که این قیمت‌ها در طرح خرید توافقی زعفران رقمی بین ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است؛ البته بعد از خرید توافقی، رشد قیمت‌ها را شاهد بوده و امروز نیز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم، به‌گونه‌ای که زعفران نگین به حدود ۵/ ۶ میلیون تومان در هر کیلوگرم رسیده است. این نرخ‌ها تفاوت قابل ملاحظه‌ای با نرخ فروش بازارهای جهانی دارد.

  دلار بهتر است یا ریال؟!

اسمی درخصوص نوع ارز به کار گرفته شده در قیمت‌گذاری زعفران گفت: گرچه معمولا عنوان می‌شود زعفران براساس دلار در بازارهای خارجی معامله می‌شود اما گاهی از تجار زعفران شنیده می‌شود که محصول را به ریال معامله می‌کنند و برخی دیگر از معامله آن با دلار سخن می‌گویند. بر همین اساس، اینکه زعفران برمبنای ریال در بازارهای صادراتی قیمت‌گذاری می‌شود یا دلار، به وضوح مشخص نیست. وی افزود: البته قیمت‌گذاری براساس دلار مشکلاتی را نیز به همراه دارد؛ چراکه به دلیل نوسانات شدید ارز در کشور تحت تاثیر تحریم‌ها، شکاف قیمتی برای این محصول ایجاد می‌شود. اما اگر نرخ ارز با ثبات بیشتری همراه باشد، معامله آن برمبنای دلار بهتر است.

  آبان ماه زمان برداشت طلای سرخ

وی به نوسانات قیمتی در زمان برداشت محصول زعفران یا زمان افزایش تقاضا در برخی ماه‌های سال اشاره کرد و گفت: هر سال در مقاطعی از سال مخصوصا در دوره برداشت محصول (آبان) به دلیل افزایش میزان عرضه زعفران در بازار داخلی شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم و متاسفانه این نوسانات قیمتی هم به تولیدکننده ضربه می‌زند و هم به ضرر صادرکننده است.

  پیش‌بینی روند قیمتی

اسمی با تاکید بر اینکه قیمت زعفران در بازار سنتی حالت سینوسی دارد، درخصوص زمان برداشت محصول و پیش‌بینی قیمت‌ها در این دوره اظهار کرد: فصل برداشت زعفران هر ساله از آبان ماه شروع می‌شود و حدود یک تا یک ماه و نیم طول می‌کشد. طبق روال هر ساله در این دوره قیمت‌ها با کاهش مواجه می‌شود. گرچه در سال جاری طی ماه‌های اخیر وضعیت بازار بهتر شده و با ثبات بیشتری همراه شده است. در این رابطه علت این ثبات در بازار اجرای خرید توافقی زعفران بوده است. وی با بیان اینکه طرح خرید توافقی زعفران درمان موقتی برای شفافیت قیمتی زعفران است، گفت: این طرح گرچه توانست از کشاورزان حمایت کند، اما باید بازار زعفران را به مکانیزم عرضه و تقاضای واقعی سپرد تا قیمت‌ها در روالی طبیعی تعیین شود که این مکانیزم بازار را می‌توان در بستر بورس فراهم کرد.

  بورس راهی برای شفافیت

مسوول واحد زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در همین راستا به دنبال این هستیم تا با راه‌اندازی بورس زعفران کشف قیمت را شفاف کنیم تا از این پس همه اعم از کشاورزان، تاجران و صادرکنندگان و نیز خریداران زعفران به کمک تابلوی معاملات بورس بدانند هر نوع زعفران شامل پوشال، نگین و سرگل مرغوب با درجه کیفیت‌های مختلف چه قیمتی دارد. در این شرایط همه فعالان حوزه زعفران به ویژه تولیدکننده و حتی صادرکننده سود مطلوبی کسب خواهند کرد. وی در خاتمه سخنان خود تنها راه شفاف‌سازی قیمت‌ها را عرضه زعفران در بورس کالا دانست.