در همین زمینه علیرضا ناصرپور، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران از ارتقای جایگاه محصولات کشاورزی در این بورس خبر داد و به «سنا»، گفت: از سال ۹۶ توسعه و طراحی ابزارهای جدید حوزه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران وارد مرحله جدیدی شد و به‌عنوان مثال راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران در روزهای گذشته محصول فصل جدید جایگاه محصولات کشاورزی در بورس کالا است و قطعا ماه‌های آینده نقش بورس کالا در حوزه محصولات کشاورزی پررنگ‌تر و موثرتر خواهد شد. وی افزود: با توجه به مشکلات بازار و نوسانات قیمت محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر، بورس کالا به‌عنوان یک سیستم، فراگیر، شفاف و یکپارچه می‌تواند درصدد رفع مشکلات برآید. مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران به فرآیند ورود محصولات کشاورزی در معاملات آتی اشاره کرد و ادامه داد: پیش زمینه راه‌اندازی معاملات آتی در هر حوزه‌ای از جمله تولیدات کشاورزی تقویت معاملات نقد است به همین دلیل در ابتدای کار بازار شفاف و ساختار یافته معاملات گواهی سپرده محصولات مختلف کشاورزی را در بورس کالا راه‌اندازی کردیم.

ناصرپور با تاکید بر اینکه پیش از راه‌اندازی بازار آتی زعفران بازار نقدی این محصول توسعه پیدا کرد، گفت: با توجه به اینکه بازار نقدی و معاملات گواهی سپرده زعفران تا حد قابل قبولی توسعه پیدا کرده بود در سال جاری معاملات زعفران به‌صورت آتی نیز راه‌اندازی شد. وی از راه‌اندازی معاملات آتی سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا خبر داد و گفت: با توجه به بازخوردی که از انجام معاملات آتی زعفران خواهیم گرفت و همکاری‌هایی که با وزارت جهاد کشاورزی خواهیم داشت، بورس کالا در آینده نه چندان دور روی عرضه سایر محصولات کشاورزی متمرکز می‌شود. به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران در حال حاضر دو محصول ذرت و پسته در شرایط ایده‌آلی قرار دارند و گزینه‌های بعدی معاملات آتی محصولات کشاورزی خواهند بود.

ناصرپور ادامه داد: سیاست کلی دولت و وزارت جهاد کشاورزی توسعه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران است و البته برای تحقق آن باید فرهنگ‌سازی لازم چه در سمت تولیدکننده و چه در سمت خریدار صورت گیرد. مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران افزود: ادبیات اقتصادی بخش کشاورزی به شدت سنتی است. تا تولید‌کنندگان و خریداران با مفهوم ابزارها و بازارهای نوین مالی آشنا شوند و از این ابزارها استفاده کنند زمان خواهد برد. در همین راستا کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود که بازار مجازی معاملات آتی (ویدکس) در حقیقت ابزاری برای فرهنگ‌سازی و آشنایی فعالان با بازار معاملات آتی است.