به این ترتیب باید گفت در بازار آتی فولاد و سنگ‌آهن همچنان روند کاهش قیمت‌های سه ماهه را شاهدیم که نشان‌دهنده نگرانی بازارهای مذکور است. در یک ماه گذشته قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی نیز حدود ۳ درصد افت را تجربه کرده و به رقم ۶۴ دلار و ۹۳ سنت رسیده که کمترین رقم از ۲۰ نوامبر تاکنون است. در این بین به عقیده کارشناسان بازار فولاد یکی از مهم‌ترین‌ ضدمحرک‌های بازار در شرایط کنونی نگرانی‌ها از تداوم جنگ تجاری بین آمریکا و چین است. ایالات متحده با وضع تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات فولاد شرایطی را ایجاد کرد که به مقابله به مثل چین منجر شد.

در این میان دو کشور روی واردات برخی محصولات از جمله محصولات پتروشیمی، خودرویی و حتی کشاورزی و صنعتی نیز تعرفه‌های تلافی‌جویانه در نظر گرفتند تا اینکه بحث آشتی دو کشور از طریق مذاکره مطرح شد و در دیداری که بین ترامپ و شی جین پینگ صورت گرفت قرار شد تعرفه‌های تجاری کاهش یابد، با این حال به نظر می‌رسد این دیدار نمایشی بیش نبوده و اکنون شاهد تشدید تعرفه‌های تجاری بین دو کشور هستیم. ترامپ دستور داده تا حدود ۲۰۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی مشمول تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی شود و هفته گذشته نیز دوباره ۲۵ تا ۵۰ میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مشمول تعرفه کرد که چین قول داده این اقدام را تلافی خواهد کرد، به این ترتیب باید گفت شرایط بار دیگر وارد فاز پیچیده‌ای شده که بازار فولاد و آهن را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

در این رابطه به عقیده کارشناسان فشارهای تجاری جهانی در حوزه فولاد در کوتاه‌مدت شاید به افت قیمتی منجر شوند اما در بلندمدت فشارهای افزایشی را به همراه خواهند داشت که می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود. این در شرایطی است که جنگ‌های تجاری با سیاست‌های زیست محیطی چین توامان شده به‌طوری‌که چین در تلاش است همچون سال گذشته با هدف تضمین سیاست‌های زیست محیطی با تولید در صنایع بزرگ فولادی که در ۱۰ استان این کشور در حال اجراست برنامه‌های جدیدتری را عملیاتی کند که این برنامه‌ها ممکن است روی سیاست‌های چین به‌عنوان هاب بزرگ فولادی در دنیا اثرگذار باشد.

رویترز نیز در گزارشی اخیرا با اشاره به تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین اعلام کرده که سرمایه‌گذاران نگران هستند و این موضوع باعث شده سهام شرکت‌های فولادی در بازار آمریکا با کاهش ارزش روبه‌رو‌ شود. این موضوع با کاهش شاخص‌های صنعتی همزمان شده و نشان می‌دهد تشدید این تنش‌ها به نفع فولاد در ایالات متحده نیست. در این رابطه کارشناسان آمریکایی اعلام کرده‌اند تعرفه‌هایی که آمریکا اعمال کرده اگرچه در ظاهر امر به منظور حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی است اما در ادامه به دلیل گران شدن مواد اولیه باعث رشد قیمت‌های تمام‌شده محصولات نهایی خواهد شد. به عقیده آنها محدودیت در واردات مواد خام و اعمال تعرفه‌های سنگین روی واردات کالاهای پایه مثل فولاد یا فلزات پایه از قبیل آلومینیوم باعث آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم برای صنعتگران آمریکایی می‌شود؛ به عبارتی این جنگ برنده‌ای ندارد و قطعا آمریکا یکی از بازندگان آن محسوب می‌شود.

به عقیده آنان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آمریکایی خود از بزرگ‌ترین‌ زیان‌دیدگان این سیاست محسوب می‌شوند. اکنون چین، کانادا و مکزیک در تلاشند تا روی سیاست‌های تعرفه‌ای که آمریکا در نظر گرفته اقدامات تلافی‌جویانه در نظر بگیرند که این اقدامات تاثیرات متقابلی بر بازار فولاد بر جای خواهد گذاشت. به‌عنوان مثال با طرح جدید تعرفه‌های جدید تجاری بین آمریکا و چین برای ۵۰ میلیارد دلار دیگر کالای چین شاخص فولاد اس‌اند پی ۱۵۰۰ با افت ۸/ ۲ درصدی روبه‌رو‌ شد و در عین حال سهام شرکت استیل آمریکا با ۲/ ۴ درصد کاهش مواجه شد.

سهام شرکت داینامیک فولاد ۶/ ۴ درصد و سهام Nucor Corp کاهش ۲/ ۴ درصدی را ثبت کردند. در این رابطه یک استراتژیست بازار در جونز تریدینگ می‌گوید سرمایه‌گذاران به شدت نگران جنگ‌های تجاری هستند و به همین دلیل بازار با صف‌های فروش روبه‌رو‌ است. به عقیده وی اگر فروش صنعتی آمریکا به چین کاهش یابد یا ایالات متحده واردات از این کشور را محدود کند بسیاری از محصولات از جمله فولاد و سایر مواد اولیه با کاهش تقاضا روبه‌رو‌ می‌شوند که این مساله نشانه خوبی برای این بازارها نیست. در این رابطه پل نولته، مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی کینگز ویو در شیکاگو معتقد است نتیجه شرایط فعلی تحت تاثیر قرار گرفتن بیشتر سهام شرکت‌های صنعتی است که می‌تواند روی دلار اثرگذار باشد. این در حالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا نظری برخلاف این را برای اعمال تعرفه‌ها برای فولاد اعلام کرده است.

ترامپ معتقد است این سیاست‌ها باعث می‌شود صنایع داخلی آمریکایی حفظ شوند و به همین دلیل تعرفه ۴ تا ۷ درصدی فولاد را به ۲۵ درصد رساند که به نظر می‌رسد او مطالعه کافی روی این تصمیم نداشته است. آمارها نشان می‌دهند در سال‌های اخیر آمریکا سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را با رشدهای قابل قبول روی صنعت فولاد انجام داده و این موضوع این کشور را در مقابل این انتخاب قرار داده تا از این سرمایه‌گذاری‌ها در برابر واردات محصولات فولادی محافظت کند. اما نکته دیگری که ترامپ در تلاش است از آن استفاده کند افزایش تعرفه در محصولات نهایی است. وی در تلاش است با این حربه واردات بسیاری از محصولات از جمله خودرو را نیز محدود کند، چراکه در تولید آن از ورق‌های فولادی استفاده شده و این موضوع به سایر انواع ملزومات نیز قابل تعمیم است اما آیا این مدل در آینده جواب خواهد داد؟

کارشناسان معتقدند احیای صنعت فولاد آمریکا بعد از افولی که  در یک دهه گذشته در رده‌بندی‌های جهانی داشته، باعث شده دولت ترامپ به دنبال احیای جایگاه این صنعت در آمریکا باشد اما این تمام ماجرا نیست چون به قیمت افزایش هزینه‌های تولید تمام خواهد شد.

 

14-01