به گزارش «فلزات آنلاین» شاخص ارزش دلار آمریکا طی هفته قبل بالاتر از ۹۴ واحد بود که همین امر زمینه تضعیف کامودیتی‌ها را فراهم کرد. شاخص ارزش دلار آمریکا در روز ۲۱ ژوئن متاثر از صحبت‌های پاول، رئیس بانک مرکزی این کشور مبنی بر افزایش نرخ بهره دلار به بالای ۹۵ واحد رسید؛ هرچند این روند ادامه نیافت و در روز ۲۲ ژوئن مجدد به کمتر از ۹۵ واحد رسید؛ اما همچنان شاخص دلار آمریکا تضعیف‌کننده کامودیتی‌ها از جمله روی بود.

همچنین تنش تجاری آمریکا با سایر کشورها از جمله چین و کشورهای اروپایی ادامه داشت و همین امر بر تقاضای انواع کامودیتی‌ها تاثیر منفی گذاشت. قیمت نقدی و موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر از بیست و دوم ماه مه ‌تا بیست و دوم ماه ژوئن نشان می‌دهد که پس از ۱۵ ژوئن، موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن مجدد روند افزایشی را طی کرد.

در روز پایانی معاملات هفته پیش‌تر یعنی جمعه ۱۵ ژوئن موجودی شمش روی در انبارها به ۲۴۱ هزار و ۴۵۰ تن رسیده بود. با شروع هفته جدید موجودی شمش روی روند افزایشی را پشت سر گذاشت و در روز پایانی معاملات یعنی ۲۲ ژوئن به ۲۴۷ هزار و ۲۵۰ تن رسید؛ یعنی طی این هفته موجودی شمش روی انبارهای بورس فلزات لندن رشد حدود ۸/ ۰ درصدی داشت. همچنین طی این هفته موجودی شمش روی در این بازار با ۳/ ۱ درصد کاهش به ۹۵ هزار و ۶۹۶ تن رسید. موجودی شمش روی در گمرک چین نیز معادل ۲۰۹ هزار تن بود که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. حال باید دید این افزایش موجودی متاثر از چه عواملی است.

از اقدامات امیدوارکننده هفته گذشته برای حفظ تقاضا برای کامودیتی‌ها، دستور دولت چین مبنی بر تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور بود که این امر از طریق اعطای وام و تسهیلات به شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور خواهد بود.

روند قیمتی شمش روی در بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد در روز پایانی معاملات هفته پیش‌تر یعنی ۱۵ ژوئن قیمت شمش روی به ۳ هزار و ۱۸۹ دلار به‌ازای هرتن رسید. با شروع هفته جدید، شمش روی وارد روند کاهشی شد و با ۱/ ۶ درصد کاهش در روز پایانی معاملات به ۲ هزار و ۹۹۳ دلار به‌ازای هرتن رسید. نکته جالب توجه آنکه قیمت فروش ۳ماهه شمش روی نیز در روزهای ۲۱ و ۲۲ ژوئن به پایین‌تر از مرز ۳ هزار دلار در هر تن رسید که این امر می‌تواند محرک روند نزولی قیمت روی در هفته‌های آتی باشد.