پیش از این پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که قیمت نفت در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا پایان سال ۲۰۱۸ می‌تواند به رقم ۸۰ دلار در هر بشکه برسد؛ اما نفت برنت این قیمت را در نیمه اول سال ثبت کرد و به این ترتیب باید گفت یا نفت آماده کسب قیمت‌های بالای ۹۰ دلار تا پایان سال است یا به زودی شاهد یک دوره استراحت قیمتی برای آن خواهیم بود. در این بین خبرها از تحریم نفت ایران توسط آمریکا نیز دو وضعیت را نشان می‌دهد. نخست آنکه ترامپ به دنبال حذف کامل نفت ایران از بازار است و این مساله اگر اتفاق بیفتد قیمت نفت را طی روزهای آینده تا آغاز تحریم‌ها با رشد شدیدی روبه‌رو‌ خواهد کرد که می‌تواند حتی تا ۹۰ دلار در هر بشکه برسد کما اینکه در آینده و با تداوم تحریم‌ها موضوع جایگزینی عربستان و افزایش تولید اوپک می‌تواند بازار را به تعادل برساند.

به هر حال در یک سال گذشته نفت آمریکا و برنت به ترتیب ۶۱ و ۶۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند و این نشان می‌دهد پتانسیل‌های مهمی در این بازار برای رشد قیمت وجود دارد که اکنون با تحریم ایران می‌توانند کاملا بروز کنند. به هر حال قیمت نفت در حال حاضر در بالاترین قیمت از نوامبر ۲۰۱۴ تاکنون قرار گرفته که نشان می‌دهد اتمسفر بازار در این حوزه در حال تغییر جدی است.

  ۱۰ نکته در بازار کالا در هفته گذشته

سیکینگ آلفا وب‌سایت فلزات پایه که در آمریکا فعالیت می‌کند نکات برجسته هفته گذشته را در بازارهای کالایی مورد بررسی قرار داده و به‌صورت فهرست وار مطرح کرده است.

  در هفته گذشته طلا به میزان ۲۷/ ۱ درصد افت را تجربه کرد که البته معمولا این فلز در تقابل با نفت تغییر مسیر می‌دهد. به این ترتیب قیمت این فلز به هزار و ۲۴۶ دلار و ۹۰ سنت در هر اونس رسید.

  در مورد فلزات گرانبها همچنین نقره ۹۸/ ۱ درصد و پلاتین ۷۹/ ۲ درصد از قیمت خود را از دست دادند.

  در بازار قیمت مس در هفته گذشته ۷۱/ ۲ درصد کاهش را ثبت کرد و آلومینیوم ۱/ ۱ درصد افت قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب قیمت مس در بازار لندن به ۶ هزار و ۶۵۰ دلار در هر تن رسید و قیمت برای آلومینیوم نیز ۲ هزار و ۱۵۵ دلار در هر تن ثبت شد.

  قیمت قلع نیز در هفته گذشته ۴/ ۴ درصد افت قیمت داشت و به ۱۹ هزار و ۶۰۰ دلار در هر تن رسید؛ اما روی زیر یک درصد افت را تجربه کرد و ۲هزار و ۸۹۷ دلار در هر تن ثبت شد.

  قیمت سرب ۷۶/ ۱ درصد و نیکل در حدود یک درصد افت کردند و به ترتیب به ۲ هزار و ۳۹۲ دلار در هر تن و ۱۴ هزار و ۷۰۸ دلار در هر تن رسیدند.

  قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد نیز ۶۴ دلار و ۸۰ سنت به ثبت رسید که نشان دهنده افت ۲۲/ ۲ درصدی در یک هفته گذشته است.

  در مقابل باید گفت فولاد (با رشد ۲ درصد)و زغال‌سنگ‌ (با رشد ۹/ ۵ درصد) دو محصولی بودند که در هفته گذشته با رشد روبه‌رو‌ شدند.

  در میان محصولات مرتبط با نفت اما در هفته گذشته بنزین در بازار آمریکا ۴ درصد رشد کرد و نفت کوره نیز به همین میزان رشد کرد.

  در مقابل اتانول تقریبا ثابت ماند و نفتا ۶/ ۱ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد و به ۶۳۲ دلار در هر تن رسید.

  قیمت نفتا در حال حاضر در مقایسه با یک سال گذشته ۵۸ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است که یک داده مهم برای بازارهای پتروشیمی محسوب می‌شود.

  شکنندگی مس و روی در بازارهای جهانی

بررسی‌های اکونومیک تایمز نشان می‌دهد در هفته گذشته افزایش شاخص دلار باعث شد فلزات مس و روی با شکنندگی بالایی روبه‌رو‌ شوند که این موضوع با تنش‌های تجاری نیز همراه بوده است. قیمت روی به کمترین رقم در ۱۰ ماه گذشته رسیده و گفته می‌شود موجودی این کالا نیز در انبارها با افزایش روبه‌رو‌ شده که نشان می‌دهد سیگنال‌های کاهش قیمت ادامه دارد. البته قیمت این فلز از ابتدای ماه مارس روندی رو به رشد را تجربه کرده اما اکنون این روند تعدیل شده است. در بازار مس نیز سرمایه گذاران به‌طور فزاینده‌ای از مناقشه تجاری بین ایالات متحده و چین تاثیر پذیرفته‌اند که این موضوع باعث افت قیمت مس در ماه گذشته شد. تقاضا برای مس تحت تاثیر این عامل و در کنار افزایش شاخص دلار با افت روبه‌رو‌ شده است.

بر اساس این گزارش فشار دلار قوی، ضعف نسبی اقتصادی در چین و نوسان تقاضا در سطح جهان عواملی هستند که این دو فلز را تحت تاثیر قرار داده‌اند. با این حال موسسات تحقیقی معتبر معتقدند بخش تولیدی چین در سه ماه دوم سال جاری رشد کرده که این موضوع ممکن است در سه ماه سوم تحت الشعاع جنگ تجاری با ایالات متحده قرار گیرد.

بررسی سه ماهه هزاران شرکت چینی که توسط China Beige Book Internationalموسوم به  (CBBI) صورت گرفته نشان می‌دهد که تولیدکنندگان چینی بعد از دو سال ثبات نشانه‌هایی از ضعف از خود نشان می‌دهند. این مساله می‌تواند بسیاری از بازارهای کالایی از جمله بازارهای فلزات و محصولات معدنی را تحت تاثیر قرار دهد به‌طوری‌که بسیاری از این شرکت‌ها در سه ماهه دوم سال جاری با کاهش صادرات روبه‌رو‌ ‌شده‌اند که این مساله یک سیگنال جدی برای آینده رشد اقتصادی چین محسوب می‌شود. در این بین انتظار می‌رود از هفته آینده تغییرات قیمتی روی و مس بیشتر به چشم بخورد چراکه موضوع تعرفه‌های تجاری بین چین و آمریکا از هفته آینده اجرا خواهد شد و این موضوع بازارها را به زودی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

  تهدیدهای دوگانه برای بازارهای کالایی

بلومبرگ در گزارشی به نقل از مورگان استنلی روز پنج‌شنبه نوشت بازارهای کالایی در ماه‌های آینده با تهدیدهای دوگانه‌ای روبه‌رو‌ خواهند شد که این تهدیدها ناشی از افزایش تنش در تجارت جهانی و کاهش رشد اقتصادی در چین ناشی خواهد شد و این دو می‌تواند به شدت بازارهای کالایی را تحت تاثیر خود قرار دهد که این تاثیر می‌تواند بیشتر در بازار فلزات پایه و محصولات کشاورزی خودنمایی کند. در این بین بانک جهانی در گزارشی سه ماهه می‌نویسد افزایش تنش‌های تجاری جهانی باعث کاهش تقاضا در بازارهای کالا و افزایش هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان نهایی و در نتیجه دسترسی محدود به این کالاها خواهد شد. این مساله در میان‌مدت تولید را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود هزینه‌های تولید و قدرت رقابتی برای عرصه تجاری کاهش یابد.

نگاهی به آمارهای یک ماه گذشته  موید همین موضوع است، زیرا در ماه ژوئن این بازارهای مواد اولیه بودند که بیشترین اثر را از مشکلات رهبران بزرگ اقتصادی دنیا پذیرفتند. این چالش‌ها در حال حاضر علاوه بر چین و آمریکا دامنگیر اروپا نیز شده و مشکلات این منطقه از دنیا با ایالات متحده بر سر ایران که به تغییر سیاست‌های تجاری دو طرف منتهی شده از یکسو و موضوع برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از سوی دیگر همگی مسائلی هستند که به بروز تنش در این منطقه منتهی شده‌اند، بنابراین باید گفت وضعیت پیچیده‌ای بر بازارهای کالایی حکمفرما است که در مقایسه با گذشته راه‌حل‌های جدیدی می‌طلبد.

  ۱۰ سوال پیرامون بازارهای کالایی

بازارهای کالایی دنیا در برابر شرایط پرنوسانی قرار گرفته‌اند و معلوم نیست در حال حاضر این بازارها کدام سمت و سو را در پیش خواهند گرفت. اغلب پیش‌بینی‌ها از روند کاهشی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی حکایت دارند اما برای تشخیص دقیق وقایع این بازارها باید به ۱۰ سوال زیر توجه کرد و برای آنها پاسخ‌های دقیقی یافت تا بتوان شرایط را به‌صورت کامل پیش‌بینی کرد. این ۱۰ سوال عبارتند از:

  آیا چین و آمریکا در مسیر جنگ تجاری به توقف مبادلات تجاری می‌رسند یا تفاهمی در این بین برای توقف جنگ تجاری حاصل خواهد شد؟‌

  اروپا در مسیر حمایت از ایران با چه چالش‌هایی روبه‌رو‌ می‌شود؟ آیا صنایع مختلف و مهمی همچون خودروسازی اروپا قربانی سیاست‌های خودخواهانه آمریکا می‌شود؟

  بازارهای مختلف در این مسیر با چه تغییر جهت‌هایی روبه‌رو‌ می‌شوند؟ به‌عنوان مثال تامین مواد اولیه یا محصولات نهایی در کشورهای مختلف از چه کشورهایی و با چه هزینه‌هایی صورت می‌پذیرد؟

  آیا بازارهای کالایی مسیر جدید قیمتی را برای خود پیدا خواهند کرد؟ این مسیر از چه مختصاتی در آینده برخوردار است؟

  هزینه‌های نهایی برای تامین تولید به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد؟‌

  تحریم ایران و مشکلاتی که در این مسیر ایجاد خواهد شد چه تغییری در مسیر بازارهای کالایی در آینده ایجاد خواهد کرد؟‌

  آیا بازار نفت می‌تواند به تعادل برسد یا باید شاهد فوران قیمتی در این بازار بود؟

  در صورتی که دلار مسیر کنونی خود را طی کند فضای سرمایه‌گذاری در دنیا به ویژه روی بازارهای کالایی به کدام سمت و سو خواهد رفت؟‌

  بخش معادن دنیا با توجه به سه چالش قیمت، مسائل زیست محیطی و چالش‌های کارگری به کدام سمت حرکت خواهد کرد و این موضوع چه اثراتی بر بخش بازار بر جای خواهد گذاشت؟

  رشد اقتصادی چین آیا می‌تواند معادلات یک سال گذشته بازارهای کالایی را بر هم بزند؟ ‌در این صورت چه چشم اندازی در انتظار این بازارها است؟

Untitled-1