آمادگی تمام قد برای صادرات نفت

در این‌خصوص مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از آماده بودن زیرساخت‌های عرضه نفت خام صادراتی خبر داد و گفت: بورس انرژی از صادرات نفت خام از بستر این بورس حمایت می‌کند و برای آغاز به صادرات نفت خام از بورس انرژی آماده هستیم. بارها پیشنهادات خود را در این زمینه به نهادهای ذی‌ربط و مخصوصا وزارت اقتصاد ارائه کرده‌ و آمادگی این بازار مالی را برای آغاز به‌کار صادرات نفت خام اعلام کرده بودیم. وی در ادامه به تاثیرگذاری عرضه نفت خام صادراتی در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: بر پایه عرضه فیزیکی نفت بورس انرژی از این توانمندی برخوردار است که تامین مالی بسیاری از پروژه‌های نفتی را در بازار سرمایه بر عهده بگیرد که به معنای برطرف شدن یکی از تنگناهای مهم مالی در حوزه نفت خواهد بود. به‌صورت دقیق‌تر می‌توان منابع مالی سرگردان فعلی را که به یکی از دشواری‌های اقتصادی در کشور بدل شده و با مهاجرت باعث تغییراتی جدی در بازارهای مختلف شده، به سمت سرمایه‌گذاری و شکوفایی در صنعت نفت به کار بست.

عرضه نفت خام صادراتی در بورس انرژی اگرچه بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و جوانب و تاثیرات آن بررسی شد ولی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی اما و اگرهای اداری و قانونی در فاز تسویه وجوه حاصل از صادرات موجب شد تا این رویکرد به‌صورت کامل و جامع اجرا نشود. این مطلب بدان معنا بود که به‌رغم آماده‌ بودن زیرساخت‌ها، عدم عرضه نفت خام صادراتی دلیل اصلی عدم اجرای این رویکرد فروش بوده؛ یعنی مشکلی از سمت جذب خریدار و یا ساز و کارهای معاملاتی وجود نداشته است. از سوی دیگر بدنه اجرایی در بورس انرژی هفته‌ها و شاید ماه‌ها در زمینه شرایط فنی معاملات و تسویه وجوه تلاش‌های بسیاری به‌کار بسته؛ یعنی اجرایی شدن این ساز و کار به احتمال قوی و البته در صورت وجود عزم در چارچوب تصمیم‌سازی دولت قطعی به‌نظر می‌رسد.

اهمیت این شیوه جدید فروش در شرایطی که تحریم‌های نفتی و فرآورده‌ها جدی‌تر شود خودنمایی می‌کند زیرا در این ساز و کار تجار بخش خصوصی به سادگی می‌توانند نفت خام مورد نیاز خود را برای هر نقطه‌ای از جهان خریداری کرده و با توجه به مبدا کالا که یک بورس رسمی است و مالک آن‌که یک شرکت خصوصی است اعمال محدودیت بر آن دشوار خواهد بود. از سوی دیگر ساز‌و‌کار شفاف بورس انرژی اجازه فعالیت‌هایی غیرمرسوم و غیرشفاف را به کل غیرممکن خواهد ساخت یعنی کاسبی از تحریم‌ها به‌صورت غیرمعمول و زد و بندهای خاص را از بین می‌برد. از سوی دیگر نرخ‌های کشف شده در این بازار کاملا شفاف و در دسترس است. نکته دیگر فاز تامین مالی صنعت نفت از بستر بورس انرژی است زیرا با عرضه فیزیکی نفت خام، پتانسیل تعریف اوراق بهادار مالی بر پایه این دارایی واقعی وجود خواهد داشت و صنعت نفت با این پشتوانه می‌تواند منابع مالی مورد‌نیاز خود را از بازار سرمایه تامین‌ می‌کند. با توجه به حجم عظیم منابع مالی سر‌گردان در کشور این شیوه تامین مالی از توجیه بسیار بالایی برخوردار است که این مطلب در ادبیات مدیرعامل بورس انرژی نیز دیده می‌شود ولی نیاز به تاکید مجدد دارد.

 

طرح مقابله با تحریم نفتی

چالش‌های بخش خصوصی برای فروش نفت