بازار میلگرد در جهان نیز با رکودی نسبی روبه‌رو است ولی در حوزه اروپا و البته در بازار داخلی چین شاهد رشد محدود تقاضا و البته جرقه‌های رشد نرخ بودیم. روال عمومی در بازار بیلت جهانی نیز متمایل به کاهش نرخ ظاهر شد اگرچه در بازار داخلی چین به دلیل تقاضای بیشتر شاهد جرقه‌های رشد قیمتی بودیم ولی جریان غالب در بازارهای جهانی را هنوز می‌توان برای شمش کاهشی به شمار آورد. در بازار سنگ‌آهن شاهد جرقه‌های محدودی از رشد قیمت‌ها بودیم اگرچه بازار قراضه به‌عنوان دیگر ماده اولیه مهم در بازار فولاد نسبتا با ثبات نرخ همراه بود. با توجه به این موارد می‌توان از آرامش نسبی در بازار مواد اولیه صنعت فولاد سخن گفت. در گزارش پایگاه خبری فولاد ایران به این موارد با دقت بیشتری اشاره شده است.

سنگ‌آهن

سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین هفته گذشته نوساناتی جزئی داشت و نهایتا پایان هفته ۷۰ سنت از هفته گذشته بالاتر رفته، ۷۰/ ۶۲ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد. البته اواسط هفته قیمت بالای ۶۳ دلار بود ولی رکود بازار و مقررات سختگیرانه زیست‌محیطی دولت مجددا قیمت را نزولی کرد. فعالان بازار چین نسبت به آینده بازار سنگ‌آهن نگرانند چون موجودی بنادر و بازار نقدی بالاست.در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین متوسط قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد هفته گذشته ۵۰ سنت افت داشته ۲/ ۳۰ دلار در هر تن فوب قیمت‌گذاری شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز افت نرخ داشته و از ۴/ ۲۶ دلار در هر تن فوب به ۹/ ۲۵ دلار رسید.

قراضه

هفته گذشته قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ در ترکیه تا ۱۰ دلار در هر تن افت نرخ داشته و ۳۴۳ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. عدم خرید در بازار محموله‌های وارداتی قیمت‌ها را نزولی کرد و البته با افت قیمت کمی حجم معاملات بالا رفت.اغلب خریدها از آمریکا بوده و بین ۳۴۴ تا ۳۴۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شده است در حالی که هفته قبل ۳۵۰ تا ۳۵۲ دلار بود. از طرفی ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار هنوز هم نزولی است که می‌تواند در روزهای آتی بر خرید‌های ترکیه اثر منفی بگذارد.در بازار داخلی آمریکا نیز قراضه خرد شده در ۳۷۰ دلار در هر لانگ تن ثبات داشت. در بازار ژاپن قیمت خرید قراضه تا ۹ دلار در هر تن بالا رفته و ۳۰۰ تا ۳۱۵ دلار در هر تن ثبت شد. هیوندایی استیل کره جنوبی نیز قیمت خرید قراضه از ژاپن را در ثبات نگه داشته و بین ۲۹۳ تا ۳۶۴ دلار در هر تن فوب برای خلوص‌های مختلف شنیده شد.

 

بیلت

چند هفته اخیر فعالیت بازار بیلت در ترکیه محدود بوده و قیمت‌ها نزولی بودند. در بازار داخلی ترکیه بیلت ۱۰ دلار افت داشته و ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شد. قیمت پیشنهادی وارداتی ۵۱۵ تا ۵۲۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ترکیه بود ولی بازار میلگرد ترکیه هنوز هم ضعیف است و بیلت وارداتی در این قیمت‌ها خریدار چندانی ندارد.بازار بیلت سی‌آی‌اس هم هفته گذشته فعالیت زیادی نداشت و اغلب خریدارها منتظر روشن‌تر شدن وضعیت بازار در آینده نزدیک بودند. بیلت سی‌آی‌اس از ۵۱۰ دلار اوایل ماه جاری میلادی به ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار در هر تن فوب رسیده است.در کل می‌توان گفت که جو بازار بیلت سی‌آی‌اس منفی است و بعید نیست قیمت‌ها به کمتر از ۵۰۰ دلار در هر تن فوب برسد.قیمت بیلت در بازار داخلی چین نسبت به جمعه گذشته ۵/ ۴ دلار هر تن رشد داشته و به ۵۴۷ دلار در هر تن درب انبار رسید.

مقاطع

قیمت میلگرد در بورس شانگهای چین اواخر هفته گذشته ۵/ ۷دلار در هر تن رشد داشته و ۵۷۷ دلار در هر تن ثبت شد. البته تقاضای داخلی بالا بود و این امر از قیمت‌های صادراتی حمایت کرد. میلگرد صادراتی چین ۵ دلار رشد قیمت داشته و ۵۴۵ تا ۵۵۵ دلار در هر تن فوب ثبت شد.بازار مقاطع ترکیه در رکود بود. میلگرد صادراتی ترکیه ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن فوب و میلگرد در بازار داخلی آن تا ۱۰ دلار افت قیمت داشته به ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن درب کارخانه رسید.میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن فوب بود ولی تقاضا نداشت از این رو بعید نیست قیمت به ۵۳۵ تا ۵۴۰ دلار در هر تن فوب برسد.در بازار داخلی اروپا میلگرد ۵/ ۱ یورو رشد داشته و ۵/ ۵۲۹ یورو در هر تن ثبت شد. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد حدود ۶۹۸ دلار در هر شورت تن در ثبات بود.