در صورت اعمال شدن طرح جدید در نتیجه تنش‌های تجاری میان دو کشور، لیست ۲۰۰ میلیارد دلاری کالاهای چینی که در هفته منتهی به یکشنبه ۲۴ تیرماه منتشر شد، مشمول ۱۰ درصد تعرفه می‌شود. جمعه دو هفته پیش، ایالات متحده اعمال تعرفه بر ۳۴ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین را اجرایی کرد.

چین نیز در مقابل تعرفه‌هایی تلافی جویانه برابری بر واردات کالاهای آمریکایی، به ویژه محصولات کشاورزی و اتومبیل اعمال کرد. ایالات متحده همچنین قرار است هفته آینده لیست دیگری از محصولات چینی مشمول تعرفه‌های جدید، به ارزش ۱۶ میلیارد دلار را منتشر کند. چین نیز هشدار داد که مقابله به مثل می‌کند و لیست دومی به همین ارزش را مشمول تعرفه قرار می‌دهد.

 این لیست شامل نفت خام، بنزین و دو رزین پلاستیکی پلی‌وینیل کلراید و پلی اتیلن سبک خواهد بود. دو رزین یادشده به ترتیب بیشتر در تولید محصولاتی مانند کفپوش‌های وینیلی و لوله‌های پلاستیکی کاربرد دارند. گروه تجاری صنایع شیمیایی ایالات متحده به تازگی در بیانیه‌ای عنوان کرد: لیست اعلام شده تعداد چشمگیری از محصولات صنایع شیمیایی و پتروشیمی را هدف قرار می‌دهد و بعید به نظر می‌رسد اعمال تعرفه‌های تازه تغییری در رفتار چین ایجاد کند.