معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با مهر عنوان کرد: مزیت‌های بورس کالا به‌عنوان بستری شفاف برای مبادلات کالاها، باعث شده تا عرضه انواع محصولات از جمله فولاد و پتروشیمی‌ها در این بازار به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی باشد و اگر رضایتی از بورس کالا وجود ندارد، به نارضایتی عده‌ای رانت‌خوار برمی‌گردد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حمایت از بازار سرمایه و به‌ویژه بورس کالا، جزو سیاست‌های دولت است، گفت: بورس کالای ایران به‌عنوان بازاری هدفمند، نقش مهمی در توسعه و رونق‌بخشی به صنایع مختلف ایفا کرده و می‌کند، بنابراین ما نیز در جایگاه خود در راستای این سیاست‌ها، به همکاری نزدیک در حوزه معدن و صنایع معدنی به‌ویژه حوزه فولاد و مس با بورس کالا ادامه می‌دهیم تا به رونق‌بخشی این صنایع کمک کنیم.

وی تصریح کرد: حمایت از تولید در فضای غیرشفاف امکان‌پذیر نیست و از طریق بورس کالا می‌توان توازن میان عرضه و تقاضا و حمایت از تولید را مهیا کرد، بر این اساس در ابتدای راه‌اندازی بورس کالا، وزارت صنعت مجری طرح بود و در ادامه با حمایت کامل مجموعه دولت و وزارت اقتصاد و صنایع، تابلویی شفاف در مقابل همگان قرار گرفت. کرباسیان گفت: به‌طور طبیعی نمی‌توان برخلاف اوضاع اقتصادی کشور، انتظارات غیرمنطقی از روند معاملات بورس کالا داشته باشیم؛ چراکه این بورس، آینه بخش واقعی اقتصاد است؛ همچنین بورس کالا به سیاست‌های ارزی و ریالی کشور، مبادلات مالی، مقررات صادرات، واردات و غیره مرتبط است که با این وجود، عملکرد بورس کالا در راستای تنظیم بازارها و ایجاد سلامت در اقتصاد کشور مطلوب بوده است. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بورس کالا جایگاه مهمی در اقتصاد کشور پیدا کرده و قصد داریم برای ایجاد شفافیت، محصولات جدیدی در بورس عرضه کنیم.

کرباسیان افزود: گسترش بورس کالا طی سال‌های اخیر و عرضه کالاهای مختلف از طریق آن نشان می‌دهد که بورس کالا می‌خواهد به بازاری بزرگ‌تر و حتی بین‌المللی تبدیل شود؛ بنابراین باید به این بازار بها داد و دستش را برای حرکت در مسیر قواعد اقتصاد آزاد و مکانیزم بازار بازگذاشت؛ از این‌رو نهادهای بالادست باید جسارت بیشتری به مدیران بورس کالا بدهند تا بتوانند نقش خود را به خوبی در اقتصاد کشور ایفا کنند. وی گفت: اگر می‌خواهیم از فساد و رانت خارج شویم، باید شفاف‌سازی کنیم؛ در کشورهای پیشرفته مقررات را ساده می‌کنند و همین موضوع موجب می‌شود رانتی وجود نداشته باشد اما در کشور ما به دلیل مقررات پیچیده رانت هم بیشتر است. در حقیقت به هر میزان که شفافیت و سلامت اقتصادی افزایش یابد، به همان میزان، آرامش و ثبات اقتصادی رشد و فساد کاهش می‌یابد و زمینه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بیشتر فراهم می‌آید.