انتظار بهبود در بازار پلیمرها

به گزارش«نیپنا» کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در کنار افزایش قیمت ارز به رشد نرخ در بازار آزاد پلیمرها منجر شد اگرچه اواخر هفته گذشته با ابلاغ دستورالعمل جدید وزارت صمت شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد بودیم. احتمال رشد عرضه‌ها در بورس کالا وجود دارد.

برای دومین هفته پیاپی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا کاهش یافت که نشان می‌دهد شرایط کلی در این بازار تغییر کرده است. حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و به نزدیکی ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن رسید که کمترین رقم در ۷ هفته اخیر بود.

البته حجم عرضه‌ها نیز به نزدیکی ۶۷ هزار تن کاهش یافت که می‌توان گفت دلیل اصلی کاهش حجم معاملات بود. در کنار این موارد حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا به شدت افزایش یافت که خود یک رکورد معنی دار به شمار می‌آید. افزایش قیمت‌ها در اوایل هفته گذشته در بازار آزاد و رشد قیمت دلار را می‌توان از دلایل اصلی رشد تقاضا در هفته گذشته به شمار آورد اگرچه به دلیل کاهش تقاضا، جذابیت سفته‌بازی و واسطه‌گری نیز تقویت شد.

خروجی این شرایط افزایش قیمت‌ها در اوایل هفته گذشته در بازار آزاد بود که بر معاملات بورس کالا نیز تاثیر رفت‌و‌برگشتی داشت یعنی با رشد تقاضا در بورس و البته ضعف عرضه‌ها شاهد تحریک بیشتر بازار آزاد بودیم. این در حالی بود که در اواخر هفته هم‌زمان با کاهش قیمت دلار، دستورالعمل جدیدی از سوی وزارت صمت برای مدیریت بازار ابلاغ شد که از رشد عرضه‌ها در بورس کالا حمایت می‌کند.

بر پایه این گزارش، در رسانه‌ها این دستورالعمل به خوبی مورد توجه قرار گرفت اگرچه به نظر می‌رسد با ابلاغ این دستورالعمل میل به فروش در بازار آزاد نیز افزایش یافت تا جایی که اواخر هفته گذشته شاهد کاهش نرخ در بازار داخلی بودیم. در این دستورالعمل رعایت کف عرضه‌ها الزام صادرات شده است یعنی در صورتی که کف عرضه‌ها رعایت شود، شرکت‌های پتروشیمی مجوز صادرات پیدا خواهند کرد. از هم‌اکنون می‌توان به رشد عرضه‌ها در بورس کالا خوش‌بین بود.

رشد حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته نشان داد که شرایط عمومی در صنایع تکمیلی پتروشیمی در مسیر بهبود قرار داشته و مصرف اغلب مواد اولیه در صنایع داخلی افزایش یافته است. در هفته گذشته شاهد بودیم که حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا با بیش از ۲۵ درصد رشد روبه‌رو شده و به نزدیک ۳۹ هزار تن رسیده است که بیشترین رکورد معاملاتی در تاریخ بورس کالاست.

اهمیت این سیگنال از آن جهت است که به دلایل فنی پتانسیل خرید و انبارکردن مواد اولیه شیمیایی بسیار محدود است یعنی می‌توان انتظار داشت که اغلب این حجم معاملاتی به مصرف برسد. البته بیش از ۸۵ درصد از عرضه‌های محصولات شیمیایی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته که این رقم نیز در کنار رشد ۱۰ درصدی عرضه‌ها یک رکورد معنی دار به شمار می‌آید. این شرایط به معنی افزایش تقاضا در بازار پلیمرها نیز هست که نشان می‌دهد کل زنجیره تولید در صنایع تکمیلی پتروشیمی با بهبود وضعیت معاملاتی روبه‌رو شده است. در هفته گذشته در بورس کالا شاهد رشد حجم عرضه‌، رشد تقاضا و رشد حجم معامله بودیم که موجب شد رکورد تقاضا و حجم معاملات ترکیبات شیمیایی در بورس کالا شکسته شود.