در ادامه گزارش روز گذشته در این گزارش به نقل از Market Realist به بررسی سایر ابعاد این بازار می‌پردازیم. بر اساس این گزارش یکی از فاکتورهای قابل بررسی که موجودی ذخایر سنگ‌آهن در بنادر چینی است می‌تواند به‌عنوان یک عامل مهم مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس موجودی بنادر که  مشخص‌کننده تفاوت عرضه و تقاضا است نشان می‌دهد اگر سنگ‌آهن توسط کارخانه‌های فولاد مورد استفاده قرار نگیرد در بنادر متوقف می‌شود، بنابراین افزایش موجودی منعکس‌کننده ضعف تقاضا است. در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهد موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین در ۱۳ جولای به ۱۵۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تن رسید که در مقایسه با رقم ۱۶۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تن در پایان ماه ژوئن کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند کنترل‌های دولت چین روی مسائل زیست محیطی که باعث شده تا تقاضا برای سنگ‌آهن‌های با کیفیت پایین کاهش یابد و در عوض تقاضا برای گریدهای باکیفیت تر افزایش یابد باعث شده تا تقاضا برای انواع کم کیفیت به شدت کاهش یابد. به عقیده کارشناسان اگر فشار فروش سنگ‌آهن همچنان ادامه یابد معادن بزرگ نیز که تولید بخش زیادی از سنگ‌آهن با عیار بالا را بر عهده دارند حتما تحت تأثیر قرار خواهند گرفت که این موضوع از ضعف قیمت سنگ‌آهن در دنیا می‌کاهد. در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهند چین بیش از ۷۰ درصد از سنگ‌آهن معادن بین‌المللی را مصرف می‌کند؛ بنابراین سرمایه گذاران سنگ‌آهن برای بررسی چشم انداز این بخش تقاضا را در این کشور مورد ارزیابی دقیق قرار می‌دهند.

در این رابطه در ۱۲ ماهه منتهی به ماه مه ‌واردات سنگ‌آهن چین ۹/ ۲ درصد افزایش را تجربه کرده و به ۲/ ۸۳ میلیون تن رسید. با این حال در مجموع ۶ ماهه اول امسال میزان واردات سنگ‌آهن ۶/ ۱ درصد کاهش یافت که گفته می‌شود این کاهش در نتیجه محدودیت‌های تولید فولاد در سه ماهه اول سال در چین بوده است. این گزارش می‌افزاید واردات در ماه ژوئن عمدتا به دو دلیل کاهش یافته؛ نخست آنکه ذخایر موجود در بنادر چینی در حال افزایش است که می‌تواند برخی از واردات را به ویژه در مورد سنگ‌آهن با عیار پایین تحت فشار قرار دهد. موضوع دوم بازرسی‌هایی است که در ۱۰منطقه در سراسر چین در ماه ژوئن انجام شد که توانست تقاضا برای مواد اولیه تولید فولاد را کاهش دهد. دلیل این نظارت‌ها به موضوع کنترل آلودگی‌های زیست محیطی در شرایط گرمای هوا برمی گردد. کارشناسان صنعت کالا و فولاد پیش‌بینی می‌کنند که واردات سنگ‌آهن چینی در دهه آینده تنها ۱ تا ۵/ ۱ درصد افزایش یابد. این انتظارات رشد آهسته، ممکن است بر مبنای تعدیل ظرفیت فولاد در کشور یا ادامه سختگیری‌های زیست محیطی و دیگر محدودیت‌های آلودگی باشد که می‌تواند تقاضای سنگ‌آهن را در چین محدود سازد. با تمام این احوال معدن‌های بزرگ از جمله بی اچ پی، ریوتینتو، واله و... که از نظر کیفی محصول مناسب تری را تولید می‌کنند در دهه آینده همچنان از شرکای اصلی چین در بحث تأمین سنگ‌آهن مورد نیاز پکن محسوب می‌شوند. البته میزان تولید روزانه فولاد در چین در ماه ژوئن همچنان رقم قابل ملاحظه‌ای در حدود ۶۷/ ۲ میلیون تن بوده که رقم مناسبی است و این نشان می‌دهد به رغم محدودیت‌های مربوط به آلودگی محیط‌زیست هنوز تولیدکنندگان این کشور سطوح تولید مناسبی را ثبت می‌کنند.

میزان تولید در ماه ژوئن برای فولاد چین ۲/ ۸۰ میلیون تن ثبت شده که این میزان ۵/ ۹ درصد از سال قبل بالاتر است. از طرفی میزان تولید فولاد چین در ۶ ماهه اول ۲۰۱۸، ۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافت و به ۴۵۱ میلیون تن رسید. به این ترتیب رکورد روزانه تولید فولاد نشان می‌دهد که کارخانه‌های این کشور برای استفاده از قیمت‌های بالاتر فعلی محدودیت‌ها را نادیده گرفته‌اند. نکته دیگر اینکه میزان صادرات سنگ‌آهن این کشور در ماه ژوئن به ۹/ ۶ میلیون تن افزایش یافته که بالاترین سطح از جولای ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می‌شود و این برخلاف تعرفه‌های تجاری اعمال شده از سوی ایالات متحده در چین و بسیاری کشورهای دیگر است. در این رابطه

 Market Realist می‌نویسد تقاضا در بخش پایین دست در حال حاضر بسیار بالا است و این موضوع از تولید فولاد حمایت می‌کند. فولادسازان چین نیز از فرصت پیش آمده برای افزایش درآمدهای خود استفاده می‌کنند به‌طوری‌که درآمد فولادسازان در این کشور در سال ۲۰۱۸ تاکنون در مقایسه با بالاترین میزان در سال ۲۰۱۱ با ۱۵‌درصد رشد روبه‌رو‌ شده است. در سال گذشته قیمت فولاد چین در حدود ۳۰ درصد افزایش را تجربه کرده بود و در سال جاری نیز قیمت‌ها همچنان در سطوح بالا باقی مانده است که باید از این موضوع به‌عنوان سپری برای فولاد یاد کرد.

  فاکتورهای اقتصادی مهم چین برای فولاد

در این بین نگاهی به اوضاع داخلی اقتصاد چین نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی در مقایسه با سه ماهه اول کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران نگرانند که نکند جنگ تجاری این کشور با آمریکا به ضعف بیشتر این اقتصاد منجر شود و همین موضوع می‌تواند یک عامل تهدیدکننده برای بازارهای کالایی به ویژه فولاد باشد؛ هرچند تاکنون این بازار از خود مقاومت خوبی نشان داده است. با این حال سرعت تغییرات قیمت فولاد در بازار آتی کاهش چشمگیری یافته که از این موضوع می‌توان به‌عنوان یک زنگ خطر احتمالی یاد کرد.

با این حال اگر فرض کنیم قیمت‌های فولاد در آینده کاهش یابد با توجه به محدودیت‌های زیست محیطی که قبلا به آنها اشاره شد می‌توان کاهش تولید فولاد را نیز گزینه‌ای محتمل روی میز دانست که خود این چرخه می‌تواند در میان‌مدت بازار را دوباره به مسیر مثبت بازگرداند به عبارتی همچنان شانس بازار فولاد بالا است، کما اینکه محدودیت‌هایی که اکنون نیز اعمال شده توانسته قیمت فولاد را بالا نگه دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در ماه‌های تابستان عملیات ساخت‌و‌ساز معمولا آهسته تر پیش می‌رود و در مقابل موضوع تعمیر و نگهداری در کارخانه‌های فولادی را نیز شاهد خواهیم بود که این دو موضوع نیز به‌عنوان عوامل جانبی بر بازار فولاد اثرگذار هستند. این موضوع باعث فشار بر قیمت‌ها در بازار سنگ آهن می‌شود. به عبارتی افزایش سودآوری برای شرکت‌های فولادی باعث می‌شود تقاضا برای سنگ آهن نیز افزایشی باشد، اما بالا بودن ذخایر سنگ آهن در چین می‌تواند قیمت‌های این کالا را تحت فشار قرار دهد که این موضوع برای شرکت‌های اصلی تولیدکننده روندی منفی را ایجاد می‌کند.

  بازار املاک چین در سراشیبی؟

در ادامه Market Realist به وضعیت بازار املاک در چین نیز گذری کرده و می‌نویسد رونق بازار مذکور باعث ایجاد یک حباب یا نگرانی از احتمال ایجاد یک حباب شده که باعث شده مقامات این کشور برای کاهش قیمت‌های املاک محدودیت‌هایی را در بحث اعتبارات ایجاد کنند که این محدودیت‌ها بر بازار اثرگذار خواهند بود. رویترز در این رابطه در گزارشی بر اساس داده‌های اداره آمار ملی چین رشد سرمایه‌گذاری در این بخش را در ماه ژوئن برای چین ۴/ ۸ درصد اعلام کرده که از رقم ۸/ ۹ ماه مه ‌کمتر است و این در حالی است که این رقم در ماه آوریل ۲/ ۱۰ درصد بوده است. به عبارتی رشد ساخت‌و‌ساز اگر چه هنوز بالا است اما روندی نزولی را در پیش گرفته که این مساله برای سرمایه‌گذاران بسیار حائز اهمیت است. این مساله باعث شده رشد منطقه‌ای املاک نیز در ماه ژوئن با کاهش چشمگیری روبه‌رو‌ شود به‌طوری‌که فروش املاک بر اساس مساحت با رشدی ۵/ ۴ درصدی در ماه ژوئن روبه‌رو‌ شد که این رقم مثلا در ماه آوریل ۸درصد بوده است. این گزارش می‌افزاید بازار املاک چین در ماه ژوئن نشانه‌هایی را البته از خود بروز داده که می‌تواند برای این بازار مثبت باشد. وزارت مسکن این کشور در ماه ژوئن دو دستورالعمل در رابطه با اعمال محدودیت‌ها در قیمت‌گذاری املاک و همچنین تسهیلاتی برای بازپرداخت منابع تصویب کرده‌اند که گفته می‌شود این اقدامات سیاستی می‌تواند روی این بازار اثر داشته باشد و وضعیت حبابی بازار را کنترل کند. به عقیده کارشناسان سیاست‌های سرکوب‌گرانه قیمتی در چین می‌تواند کار را برای فولاد و سنگ آهن در بسیاری از کشورها سخت کند.

  خودرو در گیر‌و‌دار سیاست‌های تجاری

موضوع مورد بررسی دیگر در گزارش Market Realist کاهش فروش خودرو در ماه ژوئن در چین است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کل فروش خودرو در این کشور در ماه مذکور دارای رشد ۸/ ۴ درصدی بوده و به ۲ میلیون و ۲۷۰ میلیون دستگاه رسیده که این شاخص در ماه مه با رشد ۶/ ۹ درصدی روبه‌رو‌ بود. با این حال بر اساس آمارها در ۶ ماه‌ اول سال ۲۰۱۸، فروش وسایل نقلیه در چین به ۱/ ۱۴ میلیون دستگاه رسیده که رشدی ۶/ ۵ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. با این حال انجمن صنایع خودروی چین معتقد است میزان رشد تولید خودرو در سال جاری در این کشور حداکثر بتواند رشدی ۳ درصدی را تجربه کند که بخشی از این موضوع به دلیل تیرگی روابط تجاری بین پکن و واشنگتن رخ خواهد داد. تشدید جنگ تجاری بین این دو ابرقدرت اقتصادی دنیا می‌تواند به معنای افزایش قیمت برای خودروسازان باشد که فروش را در چین کاهش خواهد داد و این کاهش روی بخش‌های فولاد و به تبع آن معادن سنگ‌آهن در سراسر دنیا اثر خواهد گذاشت.

14 (2)