این اتفاق در سال‌های ۹۱ و ۹۲ نیز رخ داد یعنی با فرض اعمال تهدیدات جدی بر بازار، ولی باز هم شاهد رشد تولید در صنایع تکمیلی بودیم تا جایی که می‌توان گفت ماه‌عسل تولید در صنایع تکمیلی در آن سال‌ها رقم خورد؛ آن‌ هم در وضعیتی که یکی از تلخ‌ترین دوره‌های تولید صنعتی در کشور را تجربه کردیم. این شرایط نشان می‌دهد که در ذات تهدیدات موجود فرصت‌هایی نیز وجود دارد که یکی از آنها خالی شدن بازار داخلی از اجناس وارداتی و دیگری افزایش محسوس حجم صادرات به کشورهای منطقه است. البته باید توجه داشت که صادرات مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی به مثابه یک سم در تار و پود اقتصادی کشور رخنه خواهد کرد و بسیاری از بخش‌های مولد را نابود می‌کند. این موارد را باید در شرایطی مدنظر قرار داد که اطلاعات دقیق و شفاف و تحلیل صحیح اوضاع اقتصادی و فنی در هر صنف و صنعتی می‌تواند به‌عنوان یک پارامتر اساسی به‌عنوان گذرگاهی امن از شرایط دشوار فعلی مدنظر قرار بگیرد. این وضعیت کلی نشان می‌دهد که در شرایط سخت فعلی تحلیل دقیق اوضاع می‌تواند کلید موفقیت بسیاری از واحدهای صنعتی باشد آن‌هم در وضعیتی که برای تحلیل درست اوضاع در ابتدا نیاز به ارائه اطلاعات خام صحیح از اوضاع تولید، خرید مواد اولیه، قیمت‌های فروش، موجودی انبارها و وضعیت عمومی در بازارهای رسمی و غیررسمی داریم.

داده‌های خام در شرایط فعلی با احتساب جمع‌آوری عدد و رقم اگرچه به خودی خود ارزشی ندارد ولی تحلیل داده‌ها و استنتاج نتیجه خود می‌تواند به یافتن اطلاعات ذی‌قیمتی منجر شود که در نهایت منافع بخش اعظم فعالان بازار را تامین خواهد کرد. یکی از این موارد یعنی داده‌های خامی که در نهایت به اطلاعات طبقه‌بندی ارزشمندی منتهی می‌شود، حجم خرید مواد اولیه واحدهای تولیدی است که در دنیا از آن به‌عنوان شاخص مدیران خرید یا شاخص PMI یاد می‌شود. این شاخص برای اغلب کشورهای صنعتی در دسترس است ولی تا چندی پیش کارآیی چندانی در کشورمان نداشت و حتی نمی‌توان گفت که شاهد مخابره گسترده و قابل اتکایی از آن بودیم. به‌عنوان مثال در روز گذشته با حضور رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران؛ شاخص مدیران خرید (PMI) در اتاق بازرگانی اصفهان رونمایی شد. به گزارش پایگاه خبری خانه صنعت، معدن و تجارت، محمودرضا اقارب پرست، معاون دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان در این رابطه با اشاره به اینکه PMI به‌عنوان شاخص مدیران خرید وضعیت هر بخش اقتصادی را مشخص می‌کند، تصریح کرد: این شاخص هر ماه از سوی دفتر SPX اصفهان تهیه و در اختیار فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. زهرا صفاییان، مسوول هماهنگی دفتر SPX اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این رابطه گفت: این شاخص ماهانه با سوالاتی از قبیل نوسان‌های موجودی انبار، اشتغال، تولید، فروش و امیدواری به آینده بخش‌های مختلف اقتصادی را مورد رصد قرار می‌دهد. وی تصریح کرد: نتایج این شاخص از صفر تا ١٠٠ است و در ایران در استان اصفهان و ارومیه به‌صورت ماهانه مورد سنجش قرار می‌گیرد.

علی صفرنورالله، مشاور سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این باره گفت: یکی از معضلات جامعه نبود آمار و ارقام مستند برای تصمیم‌سازی تصمیم گیران است. وی تهیه آمار را به‌عنوان یکی از مشاغل پردرآمد در کشورهای توسعه یافته عنوان کرد و گفت: تهیه داده با ارائه آمار و اطلاعات دقیق از بازار می‌تواند قدرت تحلیل برای فعالان اقتصادی ایجاد کند.