به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ولی‌الله افخمی‌راد بیان کرد: آسیبی که قیمت‌گذاری دستوری به اقتصاد کشور وارد می‌کند، کند کردن روند سرمایه‌گذاری و از بین بردن رقابت است که در این زمان مردم ملزم خواهند بود کالا را با هر کیفیت و قیمتی که وجود دارد خریداری کنند.

وی گفت: در صورتی که سیاستی اتخاذ کنیم تا مشخصات کالاهای تولید شده برای خریدار به‌صورت شفاف و مشخص قید شده باشد و اجازه دهیم قیمت از طریق نظام رقابتی بازار تعیین شود باعث می‌شود تا علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری منابع مالی خود را در بخش‌های مختلف به کار گیرند.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در چنین زمانی در بازار رقابت ایجاد می‌شود و بازار قادر به کنترل قیمت از طریق رقابت خواهد بود اما در صورت اعمال قیمت‌گذاری دستوری ضمن کند شدن روند سرمایه‌گذاری، کیفیت کالا کاهش می‌یابد و مردم مجبور می‌شوند کالا را با هر کیفیتی خریداری کنند.

وی افزود: در اوایل دهه ٧٠ که سرمایه‌گذاری به‌صورت آزاد شد، قیمت‌گذاری دستوری برداشته شد در نتیجه شاهد سرمایه‌گذاری‌های کلان از سوی افرادی بودیم که نسبت به تولید و بازار شناخت داشتند و زمینه ایجاد رقابت در تولید را فراهم کردند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری به شدت بر پیکره تولید کشور آسیب وارد می‌کند، گفت: در هر بازاری که قیمت‌گذاری دستوری وجود نداشته باشد، فعالیت‌ها واقعی می‌شود و معامله‌گران در شرایطی مساوی و براساس برتری خود به نسبت دیگران کالاها را خریداری و وارد چرخه تولید یا بازار می‌کنند.

افخمی‌راد با بیان اینکه عدم ظرفیت‌سازی یکی از مضراتی است که به دنبال قیمت‌گذاری دستوری در بازار ایجاد می‌شود، افزود: در زمان حکمرانی قیمت‌گذاری دستوری، تنها به فکر بازار داخلی خواهیم بود، در صورتی که اگر قواعد اقتصاد بازار را رعایت کنیم، انگیزه تولید افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان برای افزایش رقابت به فکر گسترش بازار محصولات خود از طریق صادرات خواهند افتاد، این روندی است که در کشورهای توسعه‌یافته طبیعی است.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران در پایان به ظرفیت‌های بورس کالا در راستای فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: بورس کالا بازاری شفاف و قابل رصد است که قیمت کالاها، براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود از این رو بورس کالا ابزاری مناسب برای فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری است.