رکود بازار بیلت جنوب شرق آسیا

قیمت بیلت وارداتی در بازار جنوب شرق آسیا این هفته در ثبات بوده که به دلیل رکود تقاضا و عدم فعالیت بازار بود. متوسط قیمت ۵۴۵ تا ۵۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده که ثبات داشت. اخیرا معامله جدیدی نهایی نشده و فعالان بازار معتقدند قیمت رایج همین حدود ۵۴۵ تا ۵۵۰ دلار است.یک علت مهم رکود تقاضای بیلت و مقاطع در فصل بارش‌های موسمی در این منطقه است که از اوایل ماه ژوئن آغاز شده است.

جو بازار بیلت سی‌آی‌اس منفی شد

جو بازار بیلت سی‌آی‌اس منفی شده و فعالیتی در بازار دیده نمی‌شود ولی قیمت فعلا در ثبات است. کارخانه‌ها تولیدات آگوست را فروخته‌اند و فعلا در حال بررسی جو بازارند. قیمت فعلا ۵۰۰ دلار هر تن فوب است. هفته گذشته کاهش عرضه سی‌آی‌اس به دلیل تعمیرات برخی کارخانه‌ها و افزایش قدرت رقابت آن در بازار‌های جهانی به دلیل تنش‌های بین آمریکا و ایران بازار  را خوش‌بین کرده بود ولی این هفته بازار جوی منفی دارد، چرا‌که در بازارهای مصرف کننده وضعیت مطلوبی دیده نمی‌شود از جمله در ترکیه که افت ارزش لیر خریداران را عقب نشانده است.

بازار اسلب آسیا در سکوت

بازار اسلب خاور دور در سکوت است و قیمت‌ها این هفته تغییری نداشته است. متوسط قیمت بازار در جنوب شرق آسیا و شرق آسیا ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر است و معامله‌ای شنیده نشده است. تعمیرات برخی خطوط تولید سی‌آی‌اس عرضه را کم کرده و در مقابل تقاضا هم ناچیز است. تقاضا برای اسلب ایران نیز با توجه به بحث تحریم‌های آمریکا کم شده است.

گرمای هوا و قطعی برق در بزرگ‌ترین‌ استان تولید‌کننده فولاد چین

گرمای شدید هوا و افزایش تقاضای برق در استان هبی چین موجب شده در این استان که بزرگ‌ترین‌ تولید کننده فولاد چین است خطوط تولید با قطعی برق و کمبود مواجه شوند. از این رو به برخی کارخانه‌ها دستور داده شده تولید را کاهش دهند. از آنجا که وضعیت هشدار کمبود برق  در وضعیت نارنجی است کارخانه‌های صنعتی تنها اجازه دارند از ۱۱ صبح تا ۷ بعد از ظهر کار کنند که ساعت اوج مصرف خانگی نباشد. سال‌های گذشته در این فصل ۳۰ درصد تولید تحت تاثیر این قطعی‌های برق قرار می‌گرفت.

سقوط لیر و افت قیمت قراضه در ترکیه

ابهامات موجودر در مورد آینده نرخ ارز در ترکیه و رکود تقاضای محصولات فولادی در این کشور موجب شده قیمت قراضه وارداتی اخیرا افت شدیدی داشته باشد. لیر ترکیه هفته‌های اخیر نسبت به دلار افت شدیدی داشته است. آخرین معامله برای قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ آمریکا در ۳۲۷ تا ۳۲۸ دلار هر تن سی‌اف‌آر معامله شده که ۳ تا ۴ دلار هر تن افت قیمت داشت. قراضه سنگین انگلیس هم ۳۲۴ دلار هر تن سی‌اف‌آر است. همچنین میلگرد صادراتی ترکیه ۵۳۵ تا ۵۴۰ دلار هر تن فوب است و در بازار داخلی قیمت ۵۴۵ تا ۵۵۵ دلار هر تن درب کارخانه است.

قیمت ورق گرم سی‌آی‌اس بهبود یافت

با اینکه تقاضای ورق گرم سی‌آی‌اس در بازارهای جهانی کم است، ولی قیمت پیشنهادی صادراتی ۵ تا ۱۰ دلار بالا رفته  که برای حمل سپتامبر است. قیمت فعلی ۵۶۵ تا ۵۷۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه است. البته کارخانه‌های لیدر قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی خود را ۵۷۵ تا ۵۸۰ دلار در هر تن فوب اعلام کرده اند.ورق سرد صادراتی سی‌آی‌اس نیز ۶۲۷ دلار در هر تن فوب است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.

  بازار ورق چین در انتظار افزایش قیمت

قیمت ورق گرم صادراتی چین به‌رغم رشد بازار داخلی در ثبات مانده است. خریداران در جنوب شرق آسیا نیز قیمت درخواستی خرید از چین را پایین آورده اند. قیمت پیشنهادی فعلی ورق گرم صادراتی چین ۵۷۵ تا ۵۸۵ دلار در هر تن فوب است. از طرفی در بازار داخلی قیمت ورق گرم ۱۰ دلار در هر  تن رشد داشته ۶۱۹ تا ۶۳۱ دلار در هر تن در کارخانه شده است. کاهش تولید ممکن است عرضه را کاهش دهد و در آینده نزدیک به افزایش قیمت‌ها منجر شود.ورق گرم چین در ویتنام ۵۹۵ تا ۶۰۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شده و آخرین بار در ۵۹۲ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معامله شد.