توافق با سندیکای لوله و پروفیل عملیاتی نیست

محمود اکبری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در گفت‌وگو با میزان درخصوص این توافق برای عرضه مستقیم محصولات به تولیدکنندگان لوله و پروفیل براساس مفاد مندرج در این توافق‌نامه گفت: توافق فولاد مبارکه با سندیکای لوله و پروفیل مربوط به تاریخ ۲۵ تیرماه سال جاری بوده و با توجه به صدور دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرامون تنظیم بازار محصولات فولادی در تاریخ اول مردادماه امسال، این توافق‌نامه غیرعملیاتی بوده و اجرای احکام مندرج در دستورالعمل صادره توسط وزارت صمت حاکم بر فروش محصول در بازار فولاد است.وی افزود: فولاد مبارکه در فروش محصولات خود از دستورالعمل تنظیم بازار فولاد که توسط وزارت صمت صادر شده، تبعیت می‌کند و توافق با سندیکای لوله و پروفیل مربوط به پیش از زمان صدور این دستورالعمل بوده و قابل اجرا نیست.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه درخصوص خرید مستقیم مواد اولیه کارخانه‌های لوله و پروفیل از مجتمع فولاد مبارکه تصریح کرد: فروش مستقیم محصولات تولیدی فولاد مبارکه به مصرف‌کنندگان محصولات فولادی کمافی‌السابق صرفا از طریق بورس کالا امکان پذیر بوده و این مجتمع فولادی غیر از این روش فروش نخواهد داشت؛ به‌طوری‌که همانند گذشته تمام محصولات تولیدی فولاد مبارکه روی میز فروش بورس کالا خواهد رفت.

وی افزود: البته موارد مندرج در توافق‌نامه با سندیکای لوله و پروفیل موضوع خاصی را در بر نمی‌گیرد؛ چراکه یکی از بند‌های مورد توافق برگزاری جلسات دوره‌ای سه ماهه و ماهانه جهت تعامل هر چه بیشتر و ارائه راهکار در جهت ارتقای سطح همکاری‌ها و بررسی موضوعات فی‌مابین بوده است که این جلسات بررسی و ارزیابی طبق شرایط قابل برگزاری است. مورد دیگر که در این توافق‌نامه آمده، ظرفیت‌سنجی کارخانه‌های لوله و پروفیل و اعلام مقدار تولید آنها به فولاد مبارکه بوده که درخصوص این مورد نیز مشکلی برای ارزیابی ظرفیت‌های تولیدی کارخانه‌های لوله و پروفیل وجود ندارد.

اکبری افزود: درخصوص بند آخر آن پیرامون فروش ال سی داخلی مدت دار ۹۰ روزه توسط مجتمع فولاد مبارکه نیز باید گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و توان بانک‌های کشور در ارائه اعتبارات اسنادی مدت‌دار، اجرای این بند در حال حاضر چندان امکان‌‌پذیر نیست؛ اما رایزنی‌ها با بانک‌های عامل همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در مورد ادعای سندیکای لوله و پروفیل پیرامون عرضه‌های قطره‌چکانی و گران‌فروشی ورق‌های گرم توسط فولاد مبارکه اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که تقاضای واقعی محصولات فولادی بیش از میزان عرضه موجود نیست و بیشتر حجم تقاضایی که در حال حاضر در بازار مشاهده می‌شود، کاذب است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه تاکید کرد: دلیل این تقاضای کاذب نیز پایین بودن قیمت‌های معامله شده در بورس نسبت به بازار آزاد است؛ چراکه در بورس براساس مصوبه نهاد‌های بالادست، قیمت‌های پایه براساس نرخ مبنای ارز ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود که با رقابت خریداران قیمت معامله شده درصدی افزایش می‌یابد؛ با این حال، قیمت‌های معامله شده در بورس پایین‌تر از قیمت‌های بازار آزاد و قیمت‌های جهانی است که همین امر برخی سوداگران را برای کسب سود از محل این تفاوت نرخ پای میز معاملات بورس کشانده و تقاضا را به‌صورت کاذب افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در این شرایط وقتی برای عرضه شمش فولاد خوزستان بیش از ۳۷۰ هزار تن تقاضا ثبت می‌شود، باید پرسید یک‌شبه چه اتفاقی در اقتصاد افتاده که ثبت این میزان تقاضا را سبب شده است. این در حالی است که علت بروز این رفتار صرفا تقاضای سوداگری بوده و واقعی نیست.

چراکه در بورس دامنه ارائه تقاضا باز بوده و محدودیتی وجود ندارد؛ در این بین توجه به این نکته ضروری است که شفافیت معاملات بورس کالا به خوبی به مسوولان نشان می‌دهد که در سمت عرضه یا تقاضا چه رفتار‌هایی صورت می‌گیرد و این موضوع از مزایای تمرکز معاملات در بورس کالاست.

اکبری با ارائه آمار تولید، صادرات و واردات فولاد اظهار کرد: در سال گذشته ۲۲ میلیون تن فولاد در کشور تولید شده که از این میزان ۸ میلیون تن صادر شده و در مقابل ۲ میلیون تن واردات داشتیم. به عبارت بهتر، تراز صادراتی فولاد در کشور ۶ میلیون تن بیشتر از واردات بوده و تولید داخل مازاد بر نیاز کشور است. از این رو، ادعای کمبود محصول در کشور یا عرضه کمتر از نیاز داخل، ادعایی بیش نیست.