بازارهای کالایی و تعرفه‌های ترکیه

 به این ترتیب به گزارش منابع معتبر خبری بحران مالی و ارزی در ترکیه عامل بسیار مهمی بود که در کنار تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا و نگرانی‌ها از روابط اتحادیه اروپا و واشنگتن توانست روی بازارهای کالایی اثر بگذارد. مس هفته گذشته ۶۷/ ۰ درصد افت قیمت را از خود بر جای گذاشت و روز جمعه به ۶ هزار و ۱۲۰ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که آلومینیوم تحت تاثیر اخبار ترکیه ۴/ ۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و ۲ هزار و ۱۰۵ دلار در هر تن معامله شد. قلع در هفته گذشته ۵۴/ ۰ درصد افت قیمت را تجربه کرد و در نهایت ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن معامله شد این در حالی است که سرب با ۵۷/ ۰ درصد کاهش قیمتی به ۲ هزار و ۹۱ دلار در هر تن رسید. در این بین نیکل بیشترین میزان تغییرات قیمتی را از سر گذراند به‌طوری‌که قیمت آن ۳/ ۴ درصد افزایش یافت و به ۱۳ هزار و ۸۰۴ دلار رسید. روی هم هفته گذشته با افت قیمتی معادل ۶۲/ ۰ درصد روبه‌رو‌ شد و به ۲ هزار و ۵۴۷ دلار رسید.

هفته گذشته اغلب بازار محصولات کشاورزی با کاهش روبه‌رو‌ بود اما بازار محصولات حوزه نفت و انرژی روند نوسانی داشت مثلا قیمت نفت آمریکا هفته قبل یک درصد افت را تجربه کرد اما این کاهش برای نفت برنت ۲۱/ ۰ درصد بود با این حال قیمت گاز طبیعی در بازارهای جهانی مثبت شد (رشد ۲ درصدی) و در عوض اتانول با ۴ درصد افت قیمتی همراه بود. نگاهی به وضعیت بازارهای کالایی به‌صورت جزئی در هفته گذشته نکات قابل توجهی دارد. کارشناسان معتقدند احتمالا بانک‌های اروپایی در هفته‌های پیش رو تحت‌تاثیر تعرفه‌های آمریکا علیه آنکارا قرار بگیرند که این موضوع زنگ خطری برای یورو محسوب می‌شود. طلا در هفته گذشته ۳۴/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و نقره نیز در همین مدت بیش از یک درصد افت قیمت را به ثبت رسانده است. پلاتین ۸۷/ ۰ درصد افت قیمت را تجربه کرد و ۳۸۵ دلار در هر اونس معامله شد درحالی‌که پالادیوم در این مدت با کاهش ۷۵/ ۰ درصدی روبه‌رو‌ شده و قرارداد آتی این کالا برای ماه سپتامبر به ۹۰۰ دلار در هر اونس رسید. مس به دلیل اعتصابات در معدن اسکاندیدا در شیلی هنوز با مشکلات کارگری دست و پنجه نرم می‌کند و سنگ‌آهن ۵۲/ ۰ درصد افت قیمت را در این مدت از آن خود کرد.

به عقیده کارشناسان حوزه سنگ‌آهن موضوع تعرفه‌های فولاد که هفته گذشته بار دیگر موضوع آن داغ شد باعث شده تا قیمت سنگ‌آهن از حساسیت زیادی برخوردار شود. در این بین قیمت سویا برای تحویل ماه نوامبر در بازارهای آتی در هفته گذشته ۵/ ۴ درصد کاهش یافت. ذرت نیز در همین دوره زمانی ۲۵/ ۳ درصد افت قیمت را به دلیل تحمل تلفات کشاورزان تجربه کرد. در این بین در اولین هفته ماه اوت قیمت گندم ۷۱/ ۱ درصد کاهش را پشت سر گذاشت. قیمت شکر نیز در بازارهای جهانی ۸۶/ ۲ درصد کاهش یافت و قهوه ۷/ ۰ درصد افت قیمتی را از آن خود کرد و در همین زمان پنبه ۲۸/ ۳ درصد کاهش را تجربه کرد. بنا بر گزارش‌های معتبر جهانی در هفته گذشته شاخص‌های مهم اقتصادی و بازارهای سهام نیز با نوسان روبه‌رو‌ بودند به‌طوری‌که میانگین شاخص تولید صنعتی داوجونز در روز جمعه ۲۵ هزار و ۳۱۳ واحد ثبت شد که با کاهش ۱۵۰ واحدی روبه‌رو‌ شد و گفته می‌شود با تشدید تنش‌ها درباره ترکیه باید منتظر تغییرات در بازارهای سهام دنیا باشیم.

رفتار کج‌دار و مریز بازارهای کالایی

به این ترتیب باید گفت بازارهای جهانی کالاها در هفته گذشته رفتار کج دار و مریزی از خود به نمایش گذاشتند که از یک طرف نشان می‌دهد واکنش‌ها نسبت به محیط جدید اقتصادی در دنیا توام با احتیاط و مشاهده بوده و از طرف دیگر بازیگران بازارهای کالایی چشم‌انتظارند تا روند آتی روابط تجاری دو کشور را مورد بررسی قرار دهند. هفته گذشته شاخص کالایی S&P GSCI با حدود یک درصد کاهش روبه‌رو‌ شد اما برایند شاخص LME صفر بود که نشان می‌دهد بازارهای کالایی حالتی نسبتا متعادل با میل به کاهش قیمتی در پیش گرفته‌اند اما انتظار می‌رود این روند در هفته آینده با تغییراتی همراه شود. همچنین کارشناسان معتقدند اتفاقاتی که در روابط آمریکا و ترکیه رخ داده می‌تواند موجب فروپاشی فروش کالاهای کشاورزی شود، واردات نفت ترکیه را کاهش دهد اما روی گاز طبیعی تاثیری نداشته باشد. این بحران می‌تواند به کاهش قابل‌توجه ارزش یورو در برابر دلار منتهی شود و تراز تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.

ارزش ارزهای دیجیتال همچنان با این روند کاهش خواهند یافت و افزایش بیشتر ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر را به همراه خواهد داشت که اثر کاهشی بر قیمت کامودیتی‌ها در جهان بر جای خواهد گذاشت. در این بین در حالی که داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده در پایان هفته گذشته متعادل بود، با این حال پیش‌بینی‌ها از تداوم افزایش نرخ بهره آمریکا باعث شد تا دلار از مرز ۹۶ واحد نیز بگذرد. این در حالی است که در سه ماهه دوم، رشد آمریکا با قوت ادامه یافته و وضعیت مناسبی برای اقتصاد این کشور را به نمایش گذاشته است. در حال‌حاضر شاخص دلار در بالاترین میزان خود از ژوئن ۲۰۱۷ تاکنون قرار گرفته و حتی برخی تحلیل‌های تکنیکال از احتمال تقویت بیشتر این ارز حکایت دارند.

این موضوع نشان می‌دهد بازارهای کالایی احتمالا در هفته‌های پیش‌رو تحت‌فشار ارزش دلار قرار خواهند گرفت که از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخست آنکه رشد شاخص دلار فشار فزاینده‌ای را بر قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی بر جای می‌گذارد و این مساله به تغییر فضای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی منجر خواهد شد و از طرفی در بازارهای غیرسرمایه‌ای یا مصرفی قیمت‌های پایین‌تر به رشد تقاضا می‌انجامد که به دلیل همزمانی این دو موضوع با رشد تقاضا برای نقاط مختلف دنیا می‌تواند پیامدهای نسبتا خوبی به همراه داشته باشد. با این حال در طرف مقابل برخی کارشناسان با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه بسیاری از کشورها معتقدند این موضوع در اینده‌ای نزدیک رکود اقتصادی بزرگی را به دنیا تحمیل می‌کند که اگرچه به اندازه رکود سال ۲۰۰۸ نیست اما روند رشد اقتصادی جهان را برای یک دوره متوقف کرده و اقتصاد را وارد سیکل نزولی خواهد کرد.این نگرانی‌ها در مجموع در حال‌حاضر فرمان بازارهای کالایی را در دست گرفته و کارشناسان منتظرند تا شدت اثر تصمیمات ترامپ در مورد چین و ترکیه در معادلات بازار وارد شده و نمایان شود. در این رابطه وزارت بازرگانی چین در تازه‌ترین اقدام بر روی ۱۶ میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا ۲۵ درصد تعرفه اعمال کرده است. تعرفه جدید شامل کالاهایی است که در آنها از زغال‌سنگ و فولاد استفاده شده و قرار است از ۲۳ اوت نیز بر تجهیزات وارداتی و ابزار پزشکی اعمال شود.

  خلاصه اخبار موثر بر بازار

در این بین اما گزیده‌ای از اخبار و اطلاعات در هفته گذشته و نیز پیش‌بینی‌ها از وضعیت هفته پیش‌رو می‌تواند نکات جالبی را برای پیش‌بینی بازارها به همراه داشته باشد. آمارهای ماه جولای نشان می‌دهد آمارهای مربوط به فروش صنعتی در آمریکا با بهبود روبه‌رو‌ شده است، با این حال قیمت برخی محصولات فولادی و مصنوعات این گروه در این دوره کمی کاهش را از سر گذرانده است. از طرفی با اهداف کاهش تولید فولاد و زغال‌سنگ در استان چاندونگ واقع در چین که به‌عنوان بخشی از تلاش‌های دولت چین برای کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی تفسیر می‌شود انتظار می‌رود ظرفیت‌های خالی جدیدی برای تولید این محصولات ایجاد شده باشد. در ایالات‌متحده اما قیمت فولاد و محصولات فولادی کاهش یافته که این موضوع می‌تواند به دلیل به‌کارگیری فولاد داخلی در داخل خاک آمریکا باشد. این موضوع باعث انباشت کالاهای فولادی در بازار داخلی و تعدیل قیمت‌ها در این بازار شده است.

در این بین هرچند قیمت فولاد در آمریکا در حال‌حاضر از میانگین ۷ ساله آن بالاتر است اما سرعت رشد آن اخیرا کاهش یافته است. قیمت فولاد چینی اما در مقابل بهبود یافته و یک روند صعودی را از سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ تجربه کرده است.در بازار مس نیز جلسات متعددی برای رفع مشکلات معادن در شیلی برگزار شده که گفته می‌شود از اواسط ماه اوت شاید اعتصاب کارگران در این معادن پایان یابد. معدن اسکاندیدا BHP Billiton یکی از بزرگ‌ترین‌ معادن مس دنیا است که بین ۴ تا ۵ درصد مس مورد نیاز بازارهای جهانی را تامین می‌کند. این معدن سال گذشته نیز ۴۵ روز در اعتصاب به‌سر می‌برد که این موضوع روی عرضه مس در بازارهای دنیا اثر منفی بر‌جای گذاشت.

14 (2)