به گزارش «دنیای اقتصاد» میزان هر قرارداد، صد کیلو گرم بوده و از طریق شرکت کارگزاری امین‌آوید طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه ۲۹ و ۳۰ مرداد‌ماه عرضه می‌شود.این گزارش به نقل از اطلاعیه بورس کالای ایران حاکی است، دامنه نوسان قیمت در عرضه اولیه ۳ درصد مثبت و منفی خواهد بود و در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه بخشی از اوراق پذیره‌نویسی نشود، متعهد پذیره‌نویسی، مکلف به خرید اوراق باقی‌مانده به قیمت تعیین شده در بازار است. همچنین در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، هیچ بخشی از پذیره‌نویسی اوراق صورت نگیرد، متعهد پذیره‌نویسی، مکلف به خرید اوراق به قیمت پایه خواهد بود.

از آنجا که عرضه اولیه به روش گشایش است و قیمت بازگشایی بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد، ممکن است قیمت خرید هر قرارداد سلف متفاوت با قیمت پایه باشد، اما قیمت پایه به‌عنوان مبنای محاسبات قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی، قیمت اعمال اختیار خرید تبعی و همچنین قیمت خرید بازار گردان در معاملات ثانویه قرار خواهد گرفت.

بازدهی اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است در صورتی‌که دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت ۵/ ۱۱۸ درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه اقدام کنند، این اوراق برای سرمایه‌گذاران در سررسید بازدهی یک‌ساله حداقل ۵/ ۱۸ درصد سود خواهد داشت.

در صورتی که شرکت ذوب‌آهن اصفهان نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت ۱۱۹ درصد ضرب در قیمت پایه در عرضه اولیه اقدام کند، بازدهی یک‌ساله اوراق سلف در سررسید حداکثر ۱۹ درصد خواهد بود. اوراق سلف استاندارد، سود بین دوره‌ای ندارد.

در معاملات ثانویه نیز بازارگردان موظف است ضمن عملیات بازارگردانی، تقاضاهای فروش اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این قرارداد را به روش حداقل قیمت خرید (قیمت پایه در عرضه اولیه به‌علاوه، ۵/ ۱۷ درصد سود سالیانه روز شمار) برای هر ورق خریداری کرده و تقاضاهای خرید اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این قرارداد را تا سقف اوراق در اختیار به متقاضیان عرضه کند. حداقل سفارش انباشته بازار گردان، یک درصد حجم اوراق و سقف تعهد معاملات روزانه بازار گردان ۵ درصد حجم کل اوراق است و دامنه مظنه ۲ درصد تعیین شده و بازار گردان بر‌اساس مدل بازارگردانی حداقل قیمت، نقد‌شوندگی اوراق سلف موازی تیرآهن را قبل از سررسید تعهد می‌کند و اوراق سلف را طی دوره معاملاتی با نرخ سود ۵/ ۱۷ درصد سالانه به‌صورت روزشمار به علاوه قیمت پایه اوراق در عرضه اولیه، بازخرید خواهد کرد.کارمزد معاملاتی خرید و فرو ش اوراق نیز بر اساس مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار تعیین شده است.

همچنین سررسید اوراق، یک سال پس از تاریخ عرضه اولیه بوده و تاریخ ارائه درخواست تحویل فیزیکی ۱۰ روز تقویمی پیش از سررسید است و دوره تحویل نیز یک ماه پس از تاریخ سررسید اعلام شده است.تحویل کالا منوط به اعلام آمادگی تحویل از سوی دارندگان قرارداد‌های سلف موازی استاندارد به ترتیبی که هیات مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تعیین و اعلام می‌کند و حداکثر تا پایان ساعت معاملاتی، ۱۰ روز تقویمی پیش از سررسید اوراق خواهد بود.

همچنین حداقل ۱۰ قرارداد جهت تحویل فیزیکی است و۲۴ هزار قرارداد معادل ۲۴ تن تیرآهن است و تحویل کالا در سررسید در محل کارخانه انجام شده و تمامی شرایط تحویل فیزیکی کالا مطابق با شرایط فروش کالا در بورس کالای ایران بر تحویل فیزیکی این قرارداد حاکم است.