به گزارش «دنیای اقتصاد» شنیده‌ها حکایت از آن دارد که روز گذشته و حتی در لحظه پاسخ رئیس‌جمهوری به سوالات نمایندگان در صحن علنی، برخی نمایندگان مشغول آماده‌سازی طرح استیضاح شریعتمداری بودند.در بین موضوعاتی که وزیر صمت باید در برابر آنها از عملکرد خود دفاع کند، سه موضوع در حوزه مواد اولیه و بورس کالا قابل ردیابی و بررسی است؛ موضوع اول عدم کنترل و مدیریت بازار و در نتیجه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و احتکار کالا است. این مساله در چند هفته اخیر در بازارهای پایه به یکی از نگرانی‌های فعالان حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی تبدیل شده است.فعالان بازارهای فولاد و پتروشیمی می‌گویند: دولت نتوانسته تعریف دقیقی از موضوع احتکار در مورد مواد اولیه ارائه کند و در نتیجه حتی در برخی مواقع انبارهای کارخانه‌داران را نیز به‌عنوان احتکار کشف و ضبط کرده که خسارات زیادی را برای بخش تولید به همراه دارد.

 عدم مدیریت صحیح بر تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی که منجر به تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید هزاران واحد صنعتی و کارگاه‌های صنفی تولیدی شده و نهایتا باعث اخراج صدها هزار کارگر و مهندس شده، موضوع دومی است که در نامه استیضاح شریعتمداری مطرح شده است.فعالان صنایع فولادی و پتروشیمی در این رابطه با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت در موضوع قیمت‌گذاری محصولات پایه این روند را عامل اصلی موثر در شرایط فعلی ارزیابی کرده و می‌گویند دولت با این اقدام راه را برای فعالیت سفته‌بازان هموار کرده در نتیجه متقاضیان اصلی محصولات پایه نتوانسته‌اند محصول مورد نیاز خود را تامین کنند. این در حالی است که بارها پیش از این بر ضرورت عبور وزارت صمت از شیوه قیمت‌گذاری کنونی تاکید شده بود.

امضا‌کنندگان استیضاح وزیر معتقدند عدم پیشگیری از گران‌فروشی محصول واحدهای صنعتی بزرگ که به نوعی وابسته به دولت هستند؛ از جمله پتروشیمی‌ها، فولادسازی‌ها و... باعث بروز مشکلاتی در بازارها شده است.در این رابطه تولیدکنندگان معتقدند اتفاقا دولت و وزارت صنعت در این موضوع دخالت کرده اما دخالت آن درست نبوده و دولت باید بازار را از حالت کنترل شده و دستوری خارج و آزاد می‌گذاشت، اما اکنون که این شرایط حاصل نشده هم زیان شرکت‌های بزرگ رقم خورده و هم خریداران از خرید محصولات مورد نیاز خود از این شرکت‌ها محروم شده‌اند. بر این اساس باید گفت در حال حاضر مساله قیمت‌گذاری یکی از موضوعات اصلی است که در روزهای آینده می‌تواند استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را در مجلس رقم بزند.