گریز بخش خصوصی از اکتشاف

به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شهرام ادیب سرپرست اکتشاف شرکت با بیان این مطلب گفت: انجام فعالیت‌های اکتشافی در کشور همواره از نظر تامین مالی و خصوصیات ذاتی، مشکلاتی را با خود به همراه داشته و با وجود اینکه در چند سال‌ گذشته فعالیت‌های این حوزه با سرعت بیشتری انجام شده، اما باز هم نسبت به ظرفیت‌‌ها و ذخایری که داریم، از وضعیت و روند مناسبی برخوردار نیست. به‌طور معمول برخی نهادها و سازمان‌های دولتی مانند سازمان زمین‌شناسی باید وظیفه تولید اطلاعات پایه را برعهده بگیرند و با پوشش بخشی از این ریسک، شرایط را برای ورود بخش خصوصی فراهم کنند.

وی در ادامه افزود: در چند سال‌ گذشته و به‌ویژه در دولت دوازدهم، بودجه لازم برای اکتشافات از محل منابع داخلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و سازمان ایمیدرو به این امر اختصاص یافت و با برطرف شدن مشکلات بودجه‌ای نسبت به سال‌های گذشته، اکتشافات سرعت گرفت و باعث شد طرح‌های پیش‌بینی شده به موقع اجرایی شوند. با این حال تنها با ورود بخش خصوصی است که حوزه اکتشافات به شکوفایی و وضعیت مطلوب می‌رسد. آمار مقایسه‌ای ۴ ماه نخست سال۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در زمینه رشد حجم عملیات اکتشافی در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی حاکی از رشد ۱۲۰درصدی این حوزه است.

ادیب خاطر‌نشان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به‌عنوان یک شرکت مستقل و بازوی اجرایی سازمان ایمیدرو، در شرح وظایف تعریف شده خود، با حرکت در راستای اصل۴۴ و تنظیم فراخوان‌های گوناگون با موضوع همکاری با بخش خصوصی، استقبال خود را از ورود این بخش به هر مرحله‌ از مراحل چهارگانه اکتشاف شامل شناسایی، پی‌جویی(اکتشاف)، عمومی و تفصیلی، اعلام کرده است. این شرکت هم‌اکنون اکتشاف در برخی محدوده‌های خود در استان‌های کرمان و خراسان‌جنوبی را با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌دهد.

سرپرست اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تصریح کرد: عملیات اکتشاف در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به ۲ بخش اصلی، فعالیت در پهنه‌های اکتشافی و فعالیت در محدوده‌های اکتشافی تقسیم می‌شود. پهنه مساحت وسیعی است که برای تولید داده‌‌، شناسایی‌‌، پی‌جویی و تهیه نقشه در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد؛ این پهنه‌ها در پایان عملیات اکتشاف منجر به معرفی محدوده‌های هدف و امیدبخش برای ادامه فعالیت اکتشافی در مرحله‌‌های عمومی و تفصیلی یا اخذ پروانه اکتشاف می‌‌شود.

ادیب افزود: در برخی موارد، محدوده‌های خروجی حاصل از پهنه ممکن است دارای تداخل با پروانه‌های اکتشاف یا بهره‌برداری صادر شده در سال‌های قبل باشد که نحوه ادامه عملیات اکتشافی در دستورالعمل مربوط به این پهنه‌ها وجود دارد که براساس آن عمل می‌شود.

وی اظهار کرد: در برنامه‌ سال۱۳۹۷ ایمپاسکو، برای حوزه پلی‌متال ۲۰هزار متر حفاری، برای سنگ‌آهن ۳۷ هزار متر حفاری و برای زغال‌سنگ ۶ هزار متر حفاری در نظر گرفته شده است. تمرکز اصلی این برنامه روی ذخایر پلی‌متال و سنگ‌آهن خواهد بود و زغال‌سنگ با توجه به ذخایر کشف‌شده قبلی با شدت کمتری همراه است، اما با توجه به استراتژیک بودن آن از برنامه اکتشافی حذف نشده است.

وی با اشاره به میزان رشد حفاری در ۴ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: در این مدت افزون بر ۱۲۰ درصد رشد حفاری داشته‌ایم که میزان قابل توجهی است. در مجموع در ۴ماه نخست سال‌جاری حدود ۱۵ هزارمتر در ۳ گروه یادشده حفاری انجام شده که ۷۳ درصد در حوزه سنگ‌آهن، ۲۰درصد در حوزه پلی‌متال و ۷ درصد در حوزه زغال‌سنگ است. امید می‌رود با ادامه این روند، رکورد جدیدی در میزان حفاری و عملیات اکتشافی برای این شرکت در مقایسه با سال‌های قبل ثبت شود.

سرپرست اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اظهار کرد: برنامه‌ پهنه‌های اکتشافی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال جاری که تاکنون قطعی‌شده، شامل ۸ استان‌خراسان‌رضوی، سمنان، کرمان، سیستان‌وبلوچستان، اصفهان، همدان، مرکزی و خراسان‌جنوبی می‌شود. در مجموع حدود ۴۰ هزار کیلومترمربع در قالب پهنه پیش‌بینی شده که تفاهمنامه حدود ۸۰ درصد این پهنه‌ها با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شده و ۲۰ درصد باقیمانده‌ در دست اقدام است.

وی خاطر‌نشان کرد: به لحاظ جغرافیایی محدوده‌های اکتشافی و معادن مهم سنگ‌آهن، استان‌های کرمان و یزد هستند که از آنها به‌عنوان قطب سنگ‌آهن ایران نام برده می‌شود؛ بنابراین اکتشافات تکمیلی معادن گل‌گهر و جلال‌آباد نیز در دست اجراست. از دیگر محدوده‌های اکتشافی شرکت دو محدوده مس و طلا در استان سیستان‌و‌بلوچستان به‌نام‌های جانجا و هیرد است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال عملیات اکتشافی آنها به پایان ‌برسد.

ادیب با اشاره به افزایش ۳۰۰درصدی قیمت قطعات مصرفی و یدکی در حوزه حفاری افزود: هزینه اکتشاف به‌طور عمده مربوط به حفاری است، متاسفانه قطعات و لوازم مصرفی دستگاه‌های حفاری که بیشتر آنها از خارج کشور تامین می‌شوند با افزایش نوسان‌های نرخ دلار و مشکلات اخیر، در برخی موارد تا ۳۰۰ درصد افزایش نرخ داشته‌اند که به‌طور طبیعی در عملیات اکتشافی تاثیرگذار خواهد بود و امید است با حمایت دولت در تخصیص منابع ارزی مناسب برای انجام فعالیت‌های اکتشافی و به ویژه بهره‌گیری از خدمات مهندسی و مشاوران خارجی، شاهد کاهش آسیب‌‌های ناشی از قیمت ارز باشیم.