رشد معنی‌دار ارزش معاملات در سال 2017

به گفته وی طی سال ۲۰۱۷، حجم معاملات آتی میلگرد فولادی به ۷۰۲ میلیون قرارداد معادل ۰۲/ ۷ میلیارد تن رسید که البته نسبت به سال گذشته ۲۴‌درصد کاهش داشت؛ اما از نظر ارزش به ۲۴ تریلیون یوآن رسید که ۴/ ۱۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

این مدیر بورس شانگهای با اشاره به اینکه آتی ورق گرم هم سال موفقی را پشت سر گذاشت گفت: این بازار با رشد ۱۳۸ درصدی نسبت به سال قبل ۱۰۳ میلیون قرارداد به وزن ۰۳/ ۱ میلیارد تن دادوستد شد که از نظر ارزش به ۷۸/ ۳ تریلیون یوآن رسید و رکورد رشد ۲۱۵ درصدی را رقم زد. با توجه به اندازه این بازار، شرایط خوبی برای ارائه خدمات پوشش ریسک به صنعت فراهم شده است و فرآیند تحویل کالاها نیز به خوبی انجام شد. طی این بازه، روزانه۱۱۴ هزار تن میلگرد تحویل مشتریان شده که نسبت به سال قبل ۳۴ درصد افزایش دارد.

به گفته وی تحویل ورق گرم به مشتریان نیز رشد چشمگیری داشت، به نحوی که ۱۸۲ هزار و ۷۰۰ تن ورق گرم در سررسید قراردادها به مشتریان تحویل شد که حاکی از رشد ۱۵۸ درصدی در این بخش است. طی این دوره، متوسط روزانه تعداد موقعیت‌های تعهدی باز (OI) آتی میلگرد با رشد ۱۹ درصدی به عدد ۲.۰۱۷۳ میلیون قرارداد رسید که ۳۵ درصد آن مربوط به مشتریان حقوقی و نهادی بود.

 متوسط تعداد موقعیت‌های باز در قراردادهای آتی ورق گرم نیز با رشدی ۱۷۱‌درصدی به ۳۸۰ هزار قرارداد در روز رسید که ۵۳ درصد آن متعلق به سرمایه گذاران و مشتریان نهادی بود. آمار مذکور نشان‌دهنده رشد مشارکت مشتریان نهادی است.

این مدیر بورس شانگهای درباره اولویت‌ها و نقاط تمرکز این بورس بر مشارکت‌کنندگان صنعت فولاد در سال ۲۰۱۷ با تاکید بر اینکه این بورس طی سال ۲۰۱۷ فعالانه شمار متنوعی از خدمات صنعتی و توسعه بازار به فعالان صنعت فولاد ارائه کرد افزود: نخست اینکه با مشارکت نهادهای صنفی از جمله انجمن فولاد و آهن چین، انجمن آهن قراضه چین، شورای فولاد ضدزنگ و انجمن شرکت‌های فولادی چین بیش از ۱۰ دوره و رویداد آموزشی با هدف آشنایی و توانمندسازی فعالان صنعت برای استفاده از ابزارهای معاملاتی بورس در پوشش ریسک برگزار کرد.

دوم اینکه ۲۰ دوره آموزشی با مشارکت مؤسسات مشاور در مدیریت ریسک برای هدایت و تشویق شرکت‌های فعال در صنعت فولاد برگزار شد تا با حضور در معاملات آتی فولاد، شرایط باثبات تری برای رشد و توسعه خود فراهم آورند.

سوم اینکه، بورس با همکاری گروه فولادسازی نانجینگ اقدام به راه‌اندازی طرحی تحت عنوان پایگاه آموزش صنعت فولاد کرد و در فاز اول نسبت به تقویت ارتباط بین پژوهشگران حوزه قراردادهای مشتقه و محققان صنعت فولاد اقدام کرده تا از این طریق صنعت آتی بتواند در خدمت بخش واقعی اقتصاد قرار گیرد.