پدیدار در ادامه تاکید کرد: بخش خصوصی وارد هر فعل و انفعالی هم شده است این مشکل را دارد؛ وقتی ما گفتیم می‌خواهیم کالاهای استراتژیک بسازیم، سخت‌ترین مقررات برای بخش خصوصی بود که شرکت خارجی بیاورد، لایسنس بگیرد، انتقال تکنولوژی انجام دهد، در قراردادهایی هم که دارد اجرا می‌شود زمانی که طرف خارجی گفت «دیگر نمی‌آیم»، بخش خصوصی دچار مشکل شد. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مذاکرات بخش خصوصی با وزیر نفت در حوزه بورس اظهار کرد: ما در سال ۱۳۹۳ جلسه‌ای با آقای زنگنه داشتیم که من در آن جلسه گفتم دولت باید دست از انحصارطلبی در نفت بردارد، این مدل در دنیا منسوخ شده است.

ما بیان کردیم که روش‌های جدید برای فروش کارمزدی، کنسرسیوم و متنوع‌سازی روش‌های فروش است که بخش خصوصی آمادگی این را دارد که مدل‌هایش را ارائه کند، اما وزارت نفت قبول نکرد. وی ادامه داد: ما هر وقت از بخش بین‌المللی شرکت نفت خواستیم در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی حضور یابد تا به خواسته‌های بخش خصوصی برای فعال‌سازی بورس نفت گوش بدهند نیامدند، لذا شکافی بین بخش دولتی و خصوصی وجود دارد. شورای هماهنگی اقتصادی هم مصوبه‌ای ارائه داد که ناقص است چون تعریفی از زیرساخت‌ها ندارد.  این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه «بخش خصوصی اگر به‌صورت کنسرسیومی کار کند، توان ورود به بورس نفت را دارد»، گفت: همچنین می‌توان از ظرفیت ایرانیان داخل و خارج کشور نیز برای کمک به دور زدن تحریم‌های نفتی و صادرات نفت استفاده کرد؛ واقعیت این است مشکلاتی در سال ۹۰ داشتیم و در آن سال محموله ۵۰۰ هزار بشکه‌ای فوق‌سنگین عرضه شد که کسی حاضر به خرید آن نبود.

پدیدار با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد اقتصاد کشور تا پایان امسال منفی نیم درصد می‌شود و اگر اتحادیه اروپا کنار برود این رقم به منفی ۸/ ۲ می‌رسد. در این فضا چرا باید این‌قدر برای راه‌اندازی بورس نفت سفت و سخت گرفته شود؟ وی افزود: اگر بخواهیم بورس راه بیفتد باید خود را با شرایط نامساعد تطبیق دهیم و از ظرفیت بخش خصوصی شناخته‌شده استفاده کنیم.  وی ادامه داد: در گزارش سال ۱۳۹۱ مرکز پژوهش‌های مجلس علت عدم موفقیت عرضه نفت در بورس، بی‌میلی دولت عنوان شد؛ لذا من تصور می‌کنم ما دور خودمان داریم دور می‌زنیم و به نقطه صفر برمی‌گردیم. رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تهران درخصوص مدل اجرایی بورس نفت خاطرنشان کرد: برای عملیاتی شدن آن فرمول وجود دارد؛ مدل اجرایی این پروژه که شورای هماهنگی عالی اقتصادی در عالی‌ترین سطح پذیرفته، آن است که افرادی که این کار را می‌خواهند انجام دهند باید شناسایی و تعیین صلاحیت شوند، راهبردها را بر اساس قوانین کشور و قوانین بین‌المللی در بیاوریم و بخش خصوصی به‌صورت خرده‌فروشی کار می‌کند، چون هنوز به آن توان و تجربه نرسیده است، بعد مرحله به مرحله جلو برویم. امروز این مساله ضرورت ملی است و ما برای این کار اعلام آمادگی می‌کنیم.