فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره پیدا و پنهان عرضه نفت خام در بورس، اظهار کرد: واضح است که استفاده از عوامل و بازاریاب‌های متعدد برای فروش نفت خام بهترین حالت ممکن است. اگر می‌خواهیم برای عرضه نفت خام بازار متشکلی داشته باشیم شرط اول این است که عرضه نفت در آن بازار از طریق عرضه و تقاضای واقعی قیمت‌گذاری شود.وی ادامه‌ داد: از طرفی بیش از ۲۰ سال است که دست به گریبان تحریم‌ها هستیم، ولی به هر طریقی که شده نفت‌مان را فروخته‌ایم و مبالغ مربوط به آن را نیز جابه‌جا‌ کرده‌ایم. در نتیجه تا حدودی می‌توانیم راه‌حل‌هایی را برای عبور از این مشکلات داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌ داد: وقتی فقط شرکت ملی نفت فروشنده باشد، می‌تواند به راحتی مورد گزند تحریم‌ها واقع شود. ولی وقتی نفت از طریق بورس انرژی عرضه شود و ساز و کار عرضه آن به درستی پیش‌بینی شده باشد، شرایط بهتر خواهد شد.

  برای کشف قیمت نفت باید از بازار تمکین کرد

آقابزرگی افزود: نفت می‌تواند به کشورهای همسایه همچون  ترکیه صادر شود و نقل‌ و انتقالات مربوط به مبالغ آن هم صورت گیرد.

وی ادامه‌ داد: عرضه نفت خام در بورس انرژی می‌تواند برای خنثی کردن بخشی از تحریم‌های نفتی موثر باشد، اما باید دقت کرد و شرط موفقیت این است که باید کشف قیمت به‌صورت عرضه و تقاضا صورت گیرد و دستوری نباشد.

  رونمایی ۴ باره عرضه نفت خام در بورس!

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که خریداران نفت از بورس چطور می‌توانند نفت را به کشورهای دیگر صادر کنند و از تحریم‌های آمریکا در امان باشند و ارز را نیز به داخل کشور بیاورند، گفت‌: این موضوع امکانپذیر است. البته طی ۱۰ سال گذشته چهار بار شاهد رونمایی از عرضه نفت در بورس بودیم، اما در نهایت کار خاصی صورت نگرفت. در ‌عین ‌حال تجربه ۲۰ سال تحریم‌ها نشان می‌دهد راهکارهایی برای فروش نفت به کشورهای خارجی وجود دارد.آقابزرگی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کلی بازار سهام و علت ریزش قیمت‌ها، گفت‌: محاسبه قیمت نفت در بورس پر‌رنگ‌ترین دلیلی است که می‌توان از نظر بنیادی از آن یاد کرد. همچنین نحوه محاسبه قیمت نفت خام در بورس و گمانه‌زنی‌ها در این مورد در روند معاملات تاثیرگذار است.