مبارکه از راهکارهای قانونی برای مقابله با تحریم‎ها استفاده می‌کند

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان درباره تحریم فولاد مبارکه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: پیش‌تر نیز آمریکا صنعت فولاد ایران و گاز و پتروشیمی را تحریم کرده بود، در نتیجه این اتفاق موضوع تازه‌ای نیست. حمیدرضا عظیمیان با بیان این مطلب افزود: متاسفانه نام بردن از فولاد مبارکه اصفهان و چندین شرکت در لیستی که منتشر شده ممکن است برخی محدودیت‌ها را برای فولاد مبارکه ایجاد کند؛ البته ما نیز با راهکارها و ظرفیت‌های قانونی به مقابله با تحریم می‌رویم که نتواند مشکلاتی برای شرکت ایجاد کند. مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان این مطلب افزود: البته این موضوع نیازمند برخی هماهنگی‌ها با مراکز دولتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با آنها نیز به گفت‌وگو می‌پردازیم تا بتوانیم راهکاری پیدا کرده و در اولین فرصت راهکارهای خود را برای مقابله با تحریم تهیه کرده و با اطلاع‌رسانی آن را در اختیار همه مصرف‌کنندگان، سهامداران و کسانی که با فولاد مبارکه در ارتباط هستند قرار خواهیم داد.

وی درباره اقدامات این شرکت گفت: هماهنگی در داخل کارخانه و هماهنگی با دولت محترم انجام داده و آن را اعلام می‌کنیم. عظیمیان ادامه داد: ما سعی می‌کنیم که تاثیر اقدام خصمانه آمریکا که از حربه تحریم برای کشورها استفاده می‌کند را به حداقل و آثار آن را بر شرکت به کمترین میزان ممکن برسانیم. وی درباره اینکه تحریم‌ها تا اندازه‌ای می‌تواند بازارهای ایران در اروپا و کشورهای عراق و افغانستان را تحت تاثیر قرار دهد نیز گفت: همانگونه که اشاره داشتم تحریم‌ها موضوع جدیدی نیست و اکنون تنها اسم شرکت فولاد مبارکه در لیست آمده، بنابراین ما مذاکرات خود را با طرف‌های قرارداد خود ادامه می‌دهیم و راهکارها را برای تداوم و حفظ بازار در کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه در دست خواهیم داشت. از سوی دیگر با توجه به مذاکراتی که دولت با گروه ۱+۴ داشته و در حال انجام است از ظرفیت‌های آن استفاده خواهیم کرد.

تحریم آمریکا علیه فولاد مبارکه کاملا بی‌تاثیر است

بهرام سبحانی، مدیرعامل سابق شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در مورد تحریم شرکت فولاد مبارکه توسط آمریکا گفت: خزانه‌داری آمریکا چندین بانک و شرکت ایرانی را به لیست تحریم‌ها (OFAC) اضافه کرد که شرکت فولاد مبارکه را هم شامل شد و در کمتر از یک ساعت خبر تحریم فولاد مبارکه در شبکه‌های مجازی به‌طور گسترده‌ای منتشر شد.

به گفته وی، همان‌گونه که همه می‌دانند شرکت‌های فولادی و از جمله فولاد مبارکه در حالی به صادرات ادامه می‌دهند که تجارت و معامله انواع شمش و محصولات فولادی از ایران و به ایران از مرداد ماه سال جاری در لیست تحریم‌های آمریکا قرار داشت پس می‌توان نتیجه گرفت که مشتریان فولاد ایران منافع مشترکی با آمریکا نداشته و مستقل عمل می‌کنند. سبحانی تصریح کرد: در مورد تحریم اخیر نیز شرکت فولاد مبارکه مشمول تحریم‌های ثانویه که تحریم به خاطر ارتباط با شرکت تحریمی است، شده است (Secondary Sanctions) و دلیل آن هم آن گونه که در متن منتشره خزانه‌داری آمریکا ذکر شده، وجود شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد (که در لیست اوفک قرار دارد) در بین سهامداران شرکت فولاد مبارکه است.  به گفته وی، اما نکته مهم و قابل توجه این است که تحریم جدید صرفا دسترسی فولاد مبارکه به شبکه‌های پولی و مالی آمریکا در سراسر جهان را محدود می‌سازد درحالی‌که فولاد مبارکه هرگز قبل از این هم با این شبکه‌ها ارتباط کاری نداشته و بنابراین تحریم اخیر تاثیری بر فعالیت‌های اقتصادی شرکت در داخل یا خارج نخواهد داشت و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

تحریم‌های آمریکا خللی در فعالیت‌های فولاد مبارکه ایجاد نخواهد کرد

امیر حسین نادری، معاون مالی و اقتصادی فولاد مبارکه نیز معتقد است: تحریم‌های آمریکا موضوع جدیدی نیست و خللی در فعالیت‌های تولیدی، مالی و صادرات شرکت ایجاد نخواهد کرد و بومی‌سازی قطعات مورد‌نیاز، استراتژی هوشمندانه فولاد مبارکه برای مقابله با تحریم بوده است. معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه اصفهان پس از انتشار اخباری مبنی بر قرار گرفتن فولاد مبارکه در لیست تحریم‌های جدید آمریکا از سوی خزانه‌داری آمریکا طی نامه‌ای به روشن‌سازی این موضوع پرداخت. در متن نامه امیر‌حسین نادری آمده است: تحریم‌های بین‌المللی موضوع جدیدی نیست و فولاد مبارکه از سال‌ها قبل همچون سایر بخش‌های اقتصادی کشور با آن روبه‌رو‌ بوده است و این امر خللی در جریان فعالیت‌های تولیدی، مالی و صادرات محصولات شرکت ایجاد نخواهد کرد. معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه اصفهان در این نامه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه از سال‌ها قبل در اقدامی هوشمندانه با استراتژی بومی‌سازی و استفاده از توان داخل کشور، کلیه قطعات مورد نیاز خود و شرکت‌های گروه را از این طریق تامین کرده گفت: در معدود موارد باقیمانده با جایگزینی دیگر کشورها، عملا هیچ‌گونه وابستگی به آمریکا نداشته است.