ایمنی معادن نیازمند سیستمی منسجم است

اردشیر سعدمحمدی، قائم مقام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، روز گذشته در همایش یک روزه HSEE با موضوع ممیزی و عملکرد واحدهای تابعه ایمیدرو با اعلام این مطلب گفت: در بحث ایمنی معادن، ما نیاز مبرم به سیستمی منسجم داریم و محور اصلی برنامه‌ها در بخش ایمنی توجه به مقوله آموزش به‌ویژه افزایش آموزش هدفمند است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» وی تصریح کرد: ساختار صحیح در روند فعالیت‌های معدنی دیگر موضوع کلیدی در بخش ایمنی محسوب می‌شود. اگر برنامه اکتشافی صحیح نباشد، به‌طور قطع طراحی دارای ایراداتی بوده و به تبع آن پیمانکار دچار خطا شده است.

قائم‌مقام ایمیدرو ضمن اشاره به ارزش نهادن به حوزه HSEE در مجموعه‌‌های معدنی کشور گفت: توجه مدیران مجموعه‌ها به مدیریت ایمنی ضرورتی انکار‌ناپذیر است، چراکه این موضوع با جان انسان‌ها گره زده شده است.

وی افزود: تدوین دستورالعمل‌های مشخص و ارتقای بخش بازرسی در این حوزه ضرورت‌هایی هستند که باید در اولویت برنامه‌های مدیران قرار گیرد.

سعد محمدی با اعلام اینکه بیشتر حوادث معدنی در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: ۵۰ تا ۶۰ درصد حوادث ناشی از کار در ایران مرتبط با بخش ساختمان است و در حوزه معدن و صنایع معدنی دنیا، چین بالاترین میزان مرگ و میر را دارد.

  مدیران به موضوع HSEE به‌عنوان یک ضرورت مهم نگاه کنند

امیر خرمی‌شاد، معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو نیز در این همایش گفت: مدیران به موضوع HSEE به‌عنوان ضرورت و الزام نگاه کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه HSEE باید فرهنگ‌سازی شود، افزود: مدیران ارشد ایمیدرو واحدهای تابعه موضوع HSEE را با علاقه‌مندی و اشتیاق پیگیری کنند.

به گفته وی، باید ابزار لازم برای تغییر در این حوزه فراهم شود و نیروی کار متخصص جذب شوند و اگر فردی در این حوزه کاری مثبت انجام داد، مورد تشویق قرار گیرد.

امیر ولدخانی، مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی ایمیدرو نیز در این همایش گفت: پس از آنکه بهداشت، ایمنی و محیط زیست وارد حوزه معدن و صنایع معدنی شد، ابتدا به‌صورت جدا بود که به دلیل حجم بالای دوباره کاری، برنامه‌ریزی مناسبی را طلب می‌کرد، به همین دلیل در همه واحدهای صنعتی و معدنی، رویکرد یکپارچه‌سازی در دستور کار قرار داده شد.

  اجرای اچ‌اس‌ای‌ای از آموزش مهم‌تر است

ایرج محمدفام، مشاور ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی ایمیدرو نیز در این همایش با بیان اینکه ایمنی متوقف کردن کار نیست، گفت: آموزش اچ‌اس‌ای‌ای کار ساده‌ای است اما اجرا و تداوم آن مهم است. اجرای ایمنی و اچ‌اس‌ای‌ای مطلوب است اما نمی‌توان به هر قیمتی آن را اجرا کرد.

وی افزود: اچ‌اس‌ای‌ای سرمایه‌گذاری است و قابل برگشت است. در برخی کشورها نرخ بازگشت سرمایه در اچ‌اس‌ای‌ای ۲۴۰ درصد است.

مشاور ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی ایمیدرو تصریح کرد: در انگلستان طی یک سال، در حوزه اشتغال ۱۴۴ نفر فوت شدند که این میزان، ۹/ ۱۴ میلیارد پوند هزینه داشت. در ایران، طبق آمار جهانی، سالانه بالای ۳ هزار نفر در ایران در حوزه اشتغال فوت می‌کنند که با مقایسه هزینه تعداد کشته‌ها در انگلستان، رقم بسیار بالایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هزینه سالانه حوادث جاده‌ای در ایران طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ۸ درصد تولید ناخالص ملی است.

محمدفام به ۵ اصل ضروری در حوزه اچ‌اس‌ای‌ای اشاره کرد و گفت: این اصل‌ها شامل جدی گرفتن مدیریت ریسک، کنار گذاشتن ساده‌لوحی، جدا نبودن ایمنی از تولید، امکان نداشتن مقاومت در مقابل همه خطرها و اعتماد به متخصصان است.

هدف از ممیزی واحدهای تابعه ایمیدرو، کمک به ارتقای ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی واحدها و بهبود عملکرد آنها است.

امیر ولدخانی، مدیر دفتر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی ایمیدرو نیز در این برنامه گفت: در بررسی عملکرد سال ۹۵، تعداد ۲۹ واحد تحت پوشش ممیزی شدند و امسال نیز با اضافه شدن واحدها و طرح‌های فولادی و نیز معادن گل گهر سیرجان، ۳۸ واحد ممیزی شدند.

  ممیزی واحدها

مدیر دفتر بهداشت، ایمنی افزود: سطح عملکرد HSEE واحدهای تابعه بر اساس ممیزی صورت پذیرفته به خیلی ضعیف، ضعیف، متوسط، خوب و عالی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی تصریح کرد: ممیزی عملکرد بر اساس الزامات قانونی و سازمانی در جهت اطمینان از ایجاد و توسعه سلامت کار و محیط است و هر واحد براساس نیازها، ساختار، زیرساخت و عملکرد خود در این ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 هر واحد براساس نیاز خود ارزیابی شده که طبق رنکینگ سه بخش در ارزیابی رتبه خوب داشتند. رتبه برتر از آنِ سنگ آهن فلات مرکزی شد.