سنگ‌آهن در کانال ۷۰ دلاری

قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین هفته گذشته با توجه به محدود شدن عرضه و وجود تقاضا از ۷۱ دلار به ۷۴ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر بهبود یافت. در بنادر چین موجودی سنگ‌آهن وارداتی به خصوص برای خلوص‌های بالا زیاد نبود از این رو جو مثبتی را تجربه کرد؛ هرچند بیشتر تجار چینی در بازار سنگ‌آهن فعال بودند تا مصرف‌کننده‌های نهایی.در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران اما آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد کمتر از یک دلار رشد داشت و ۲/ ۳۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز ۴۰ سنت رشد داشت و ۸/ ۲۵ دلار اعلام شد.

بیلت در سراشیبی افت تقاضا

هفته گذشته فعالیت بازار بیلت در ترکیه کم بود؛ در بازار داخلی ۵ دلار ارزان تر شده ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار در هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی به ترکیه هم تا ۱۰ دلار ارزان‌تر شده ۴۷۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معامله شد و بیلت صادراتی ترکیه نیز خریدار نداشت. بیلت صادراتی سی‌آی‌اس نیز نزولی بود و با ۵ دلار افت به ۴۵۵ دلار در هر تن فوب رسید. بازار جوی منفی داشت چرا که تقاضا در اغلب بازارهای خریدار کم است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین ۵۶۳ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شد که ۱۰ دلار نسبت به دو هفته قبل رشد داشت. بیلت صادراتی چین نیز ۵۲۵ دلار و در ثبات بود.در این بین قیمت شمش در ایران روند نزولی داشت و از میانگین ۳۷ هزار و ۷۲۵ ریال به ۳۶ هزار و ۶۰۰ ریال در هر کیلو رسید؛ اکثر عرضه‌های پیشنهادی در بورس با عدم استقبال روبه‌رو‌ شدند که ناشی از سه علت روشن بود؛ اول آنکه خریداران شمش تنها محدود به کارخانه‌ها شده‌اند و تجار از صحنه بورس کنار گذاشته شده‌اند. دوم رکود بازار مقاطع که انگیزه‌ای برای خریدار شمش ایجاد نمی‌کند و سوم بلاتکلیفی خریداران و نگرانی آنها از مساله پرداخت مابه التفاوت ۱۳۰۰ تومانی که محل اختلاف بورس و نوردکارها شده است.اما یک دلیل مهم‌تر این است که صادرات شمش در شرایط فعلی با محدودیت روبه‌رو است؛ از یک طرف مساله برگشت ارز فروشنده‌ها را دچار مشکل کرده، از طرف دیگر تعیین نرخ صادراتی توسط دولت به این مشکلات دامن زده است. از روز سه‌شنبه شایعاتی در بازار پخش شد که وزارت صمت با استناد به اینکه تقاضای کافی در بورس برای شمش نیست به دنبال کاهش قیمت پایه شمش در بورس تا سقف ۲۸ هزار ریال است. این امر می‌تواند به رکود بیشتر بازار فولاد منجر شود؛ چرا که موجودی انبارهای تجار در قیمت خرید بالاتری است و عملا ورشکستگی بنکدارها و کارخانه‌های کوچک یا خصوصی را که موجودی فروخته نشده دارند به دنبال خواهد داشت.

مقاطع با ثبات روبه‌رو‌ بود

میلگرد صادراتی چین هفته گذشته ۵/ ۱ دلار در هر تن بالا رفته و به ۵۷۰ دلار در هر تن فوب رسید. قیمت در بازار داخلی میلگرد چین نیز بین ۶۲۶ تا ۶۶۱ دلار در هر تن درب کارخانه و در ثبات بود؛ البته محدودیت‌های تولید زمستانی در شهرهای شمالی چین ممکن است بر قیمت‌های بازار داخلی میلگرد اثر منفی بگذارد. میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس نیز با ۳ دلار افت به ۴۹۷ دلار در هر تن فوب رسید. از طرفی طی یک هفته گذشته اغلب کارخانه‌ها در ترکیه قیمت میلگرد صادراتی خود را در ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار در هر تن فوب ثابت نگه داشتند و تقاضا هنوز نسبتا ضعیف بود. در بازار داخلی اروپا میلگرد از ۵۴۵ یورو به ۵۴۲ یورو در هر تن کاهش یافت و در بازار آمریکا نیز میلگرد ۶۹۸ دلار در هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.در این بین قیمت میلگرد در بازار ایران تقریبا با ثبات بود؛ علت اصلی آن است که قیمت به کف خود رسیده و متوسط قیمت ۸ تا ۳۲ میلیمتر که روز شنبه ۴۴ هزار و ۸۰۶ ریال بود با تغییرات قیمت ارز روز دوشنبه به ۴۳ هزار و ۹۷۷ ریال رسید ولی تا چهارشنبه به ۴۴ هزار و ۲۹۵ ریال برگشت. بحث کاهش قیمت شمش همراه با افت قیمت آهن اسفنجی در بورس به مرز ۱۵ هزار و ۷۶۵ ریال پایه، به این روند کمک می‌کند به‌خصوص که حجم تولید به حداقل رسیده و تولیدکننده‌ها سعی می‌کنند همپای تقاضا حرکت کنند. کاهش صادرات به‌رغم عطش بازارهای همسایه به این روند کمک کرده است.