ضرورت تشکیل سازمان زعفران همانند «سازمان چای»

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیزگفت: در کشور ما برای محصولی مانند چای که در یک استان تولید می‌شود «سازمان چای» راه‌اندازی شده و این در حالی است که بخش عمده‌ای از چای ما وارداتی است. سید هاشم نقیبی حسینی افزود: در مقابل، برای محصولی مانند زعفران که بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت آن است و میلیاردها دلار ارزش صادراتی دارد هیچ سازمان و تشکیلاتی ایجاد نشده است. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز با تایید این مطلب گفت: دولت باید برای ایجاد مرکز مبادلاتی زعفران و محصولاتی از این جنس کمک‌های مالی و معنوی انجام دهد.

علی شریعتی مقدم افزود: این مرکز یا سازمان باید بتواند بستر و ساز و کاری را ایجاد کند که پیوند مستقیم میان تولید‌کننده، صادرکننده و شرکت‌های فرآوری و بسته‌بندی زعفران فراهم شود. وی اظهار کرد: کارکرد دیگر این مرکز یا سازمان باید ارائه آموزش‌های لازم به فعالان بخش زعفران و پیگیری کنترل کیفیت آن باشد تا اگر فردی خواست در این حوزه سرمایه‌گذاری کند بداند که برای زعفران خالص سرمایه‌گذاری کرده است.

او گفت: در انگلستان که جایگاهی در تولید زعفران ندارد، موزه زعفران ایجاد شده است اما ما به‌عنوان اصلی ترین تولید‌کننده این محصول در جهان هنوز چنین بستر هویتی برای زعفران کشور ایجاد نکرده ایم تا بتوانیم اطلاعات این محصول، تاریخچه و روش‌های فرآوری آن را توضیح دهیم. مشاور بازرگانی مرکز ملی گیاهان دارویی نیز گفت: راه‌اندازی مرکز مبادلات تجاری برای زعفران باید هم در خارج و هم در داخل کشور پیگیری شود. ابوالفضل براتی افزود: تنها در این صورت است که راهبردها و سیاست‌ها به درستی اعمال می‌شود هر چند که رویکرد ما بیشتر توسعه بازارهای خارجی است.

خراسان رضوی پارسال نیز ۶۵ تن زعفران به ارزش ۸۸ میلیون دلار صادر کرد که با افزایش قیمت دلار صادرات زعفران استان نیز رشد صعودی داشت و این روند همچنان ادامه دارد.