به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وی با بیان اینکه راه‌های متعددی برای فروش نفت پیش‌بینی شده است، گفت: با توجه به تبصره یک ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور که در سال ۹۴ به تصویب رسید، سیاست‌گذاری‌هایی در همین خصوص انجام شد. در مقاطعی هم تلاش‌هایی برای راه‌اندازی بورس نفت صورت گرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: از برخی اعضای دولت گله‌مندیم که چرا راه‌اندازی این بورس به تاخیر افتاده است. ما در ۱۳ تیر‌ماه سال جاری با اعضای هیات‌ دولت به منظور راه‌اندازی هرچه سریع‌تر بورس نفت مکاتباتی داشتیم که در بیست و هشتم شهریورماه در جلسه‌ای این موضوع بحث شد و سرانجام در ۱۸ مهرماه قرار بر این شد که این بورس راه‌اندازی شود.

نعمتی با تاکید بر اهمیت موضوع شفافیت در خرید و فروش نفت گفت: با اتفاقات ناگواری که در دوره قبل تحریم‌ها در خرید و فروش نفت به وجود آمد، تلاش کردیم تا آن اتفاقات بار دیگر رخ ندهد و هر فرد به‌طور شفاف بتواند نفت خریداری کند. این دوره برخلاف دوره قبل، نفت سبک عرضه می‌شود که خریداران خوبی دارد. وی افزود: هر فردی که توانمندی دارد به میزان ۳۵ هزار بشکه در هر بار می‌تواند خرید نفت داشته باشد؛ در حالی که در دوره قبل حداقل خرید نفت ۵۰۰ هزار بشکه بود. در دوره قبل خریدار نفت باید احراز صلاحیت می‌شد بنابراین افراد خاصی خریدار نفت بودند در حالی که در این دوره بحث احراز صلاحیت مطرح نیست و همه می‌توانند خریدار نفت باشند.

نعمتی با بیان اینکه زمان پرداخت بهای نفت ۵۰ روزه شده است، گفت: خریدار می‌تواند ۱۰ درصد ارزش محموله را در ابتدای قرارداد بپردازد و ۲۰ درصد از ۹۰ درصد وجه باقی‌مانده را به‌صورت ریالی و ۸۰ درصد آن را به‌صورت ارزی پرداخت کند البته نباید مشتری را وادار کرد که هزینه را حتما ریالی یا ارزی بپردازد. سخنگوی هیات‌ رئیسه مجلس با بیان اینکه در بورس انرژی امکان رقابت نامحدود است، اظهار کرد: افراد می‌توانند قیمت‌های مختلف بدهند و هر کسی که قیمت مناسبی اعلام کند نفت را می‌خرد. وی با اشاره به اینکه داشتن تابعیت ایرانی برای خرید نفت الزامی نیست، گفت: ممکن است مجموعه بین‌الملل وزارت نفت با توجه به حجم گسترده مبادلات نتواند به خوبی در اداره بورس انرژی موفق باشد؛ پیشنهاد ما به دولت این بوده است که حتما یک مجموعه مستقل و مورد اعتماد به‌صورت جداگانه برای اداره این بورس پیش‌بینی کنند تا با‌ مشکل مواجه نشویم. این امر موجب خلاصی از بوروکراسی‌های وحشتناک هم می‌شود.

نعمتی با اشاره به اینکه فعالیت بورس نفت باید از سال ۹۰ اجرایی می‌شد، گفت: به هر حال این موضوع را باید از جایی شروع می‌کردیم؛ شاید حضور خریداران و کارشناسان خارجی در راه‌اندازی این بورس با موفقیت بیشتری همراه بود، اما باید به خاطر داشته باشیم که ما در تجارت جزو نام‌آوران جهان بوده‌ایم؛ معتقدم بخش خصوصی می‌داند با سرمایه خود چه کند مشروط بر اینکه به آنها فضای کافی را بدهیم و باور کنیم بخش خصوصی به دنبال ضرر و زیان خود نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه هر فرد باید به‌طور شفاف نفت خریداری کند، گفت: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند و اطمینان بدهد که بحث بورس نفت برای امروز و فردا نیست، باید در نحوه پرداخت انعطاف وجود داشته باشد، وزارت نفت باید مشتری‌مداری را به‌عنوان یک اصل در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مردم بورس را به‌عنوان پناهگاه برای پول‌های خود می‌دانند، گفت: ایران یکی از اصلی‌ترین تولیدکننده نفت دنیا است بنابراین باید محدودیت‌ها برداشته شود.

نعمتی با اشاره به اینکه باید سبد مطمئنی را برای بخش خصوصی فراهم کنیم، گفت: بنده از طرف مجلس قول می‌دهم که به‌صورت جدی پیگیر موضوع هستیم و به شدت خواستار دنبال شدن موضوع از سوی سران سه قوه هستیم، بنابراین ایرادات باید در بحث تسویه حساب ارزی برطرف شود، ما کار را شروع کرده‌ایم و باید ایرادات را جمع‌بندی و نگرانی را در نهایت حل کنیم.

محمدصادق کریمی، کارشناس انرژی نیز در این نشست درخصوص رقابت در بورس نفت گفت: هیچ سقف و کف قیمتی برای بورس انرژی در نظر گرفته نشده است، قیمت پایه ۷۹ دلار و ۱۵ سنت است که اگر شرایط مساعد نباشد این قیمت پایه تا حدودی کاهش می‌یابد، هیچ سقف قیمتی هم وجود ندارد و قیمت نفت می‌تواند تا هر اندازه بالاتر برود؛ نبود قیمت کف و سقف برای این است که شرایط تسهیل شده‌ای برای فعالیت در بورس نفت ایجاد شود.

این کارشناس انرژی مزیت دیگر بورس نفت را خرید اعتباری نفت دانست و افزود: در دوره قبل، خریدار مجبور بود بخش عظیمی از پول را نقدی پرداخت کند و با توجه به اینکه در آن دوره هم محموله‌ها بسیار عظیم بودند، پرداخت مشکل بود. در دوره اخیر مسوولان شرکت نفت در مقام طراحی اقدامات خوبی انجام دادند وزارت نفت به خوبی پای کار آمده و همه شرایط برای ورود شرکت‌های خصوصی فراهم شده است.

کریمی، کارشناس انرژی با بیان اینکه معاملات در بورس انرژی معامله فیزیکی نفت است، گفت: در بورس‌های آمریکا و اروپا معاملات آتی و سلف نفت مطرح است، اما در اینجا نفت به‌صورت فیزیکی به کسانی که می‌خواهند نفت خریداری کنند فروخته خواهد شد. اواخر آذرماه زمان بارگیری نفت خریداری شده است و خریداران تا ۵۰ روز پس از آن فرصت دارند تا مبلغ این فروش را پرداخت کنند. نکته اینجاست که سود شرکت‌ها در آن است که بتوانند نفت خود را بالاتر از ۷۹ دلار بفروشند. اگر شرکتی بتواند هر بشکه نفت خود را ۸۰ دلار بفروشد، به ازای هر بشکه یک دلار سود آن شرکت خواهد بود و این هنر بخش خصوصی است که تا چه میزان بتواند سود داشته باشد.

کریمی با تاکید بر اینکه اجرای موفقیت‌آمیز بورس نفت منوط به اقدامات امور بین‌الملل شرکت ملی نفت است، گفت: امروزه نفت خام در دبی معامله می‌شود و حتی عراق نفت خود را در همین بورس عرضه کرده و به قیمت‌های بالاتر می‌فروشد. چینی‌ها وارد‌کننده نفت هستند، اما در کشور خود بورس نفت را راه‌اندازی کردند و براساس ارز خودشان خرید و فروش می‌کنند. اگر ما هم می‌خواهیم که از ظرفیت بخش خصوصی در معاملات نفتی استفاده کنیم، بهترین و شفاف‌ترین راه ایجاد بورس نفت است.

محمدصادق کریمی، کارشناس بورس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه وقتی کف قیمت پایه برداشته می‌شود به معنای این است که اجازه انعطاف‌پذیری را به شرکت نفت داده‌ایم، افزود: شرکت ملی نفت این اختیار را دارد تا با قیمت‌ها به گونه‌ای بازی کند که جذابیت به وجود آید بنابراین روی قیمت رقابت خواهد شد.