قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین هفته گذشته افت قیمت‌هایی را تجربه کرد که این موضوع به دلیل نزدیکی زمستان و افزایش کنترل‌های زیست‌محیطی کارخانه‌ها و عدم اطمینان از تقاضا بوده است. حاشیه سود فولادسازان نیز به دلیل افت تقاضای بازارهای مصرف‌کننده به‌ویژه ورق، اخیرا نزولی بوده و دست فولادسازان برای خرید سنگ‌آهن بسته است. آخرین قیمت خلوص ۶۲ درصد از حدود ۷۷ دلار یک هفته قبل به حدود ۷۵ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر رسید. در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد حدود ۲/ ۱ دلار بالا رفته و ۳/ ۳۳ دلار در هر تن فوب ثبت شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز همین میزان رشد داشته و ۲/ ۲۹ دلار در هر تن فوب ثبت شد.

  نوسانات قیمتی در بازار قراضه

قراضه سنگین کلاس یک و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ وارداتی در ترکیه هفته گذشته از ۳۳۳ دلار به ۳۴۱ دلار در هر تن سی‌اف‌آر صعود کرد و تا پایان هفته در این سطح باقی ماند. اواخر هفته دیگر در ترکیه کسی خریدار قراضه نبود و تجار به دنبال فروش محصولات فولادی خود بودند.  در بازار داخلی آمریکا نیز قیمت قراضه ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر لانگ تن رشد داشته و در رونق است. متوسط قیمت قراضه وارداتی در جنوب‌شرق آسیا نیز ۸ دلار افت داشت و ۳۲۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر اعلام شد. سه هفته متوالی است که بازار این منطقه نزولی است. در هند قراضه وارداتی خرد شده ۲ دلار بهبود داشت و به ۳۵۸ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید.

  بیلت

بازار بیلت سی‌آی‌اس هفته گذشته در ثبات نسبی بود. رشد قیمت قراضه باعث شده بیلت سی‌آی‌اس در ترکیه بعد از مدت‌ها طرفدار پیدا کند. در این بین قیمت پیشنهادی بیلت سی‌آی‌اس ۴۵۵ تا ۴۶۰ دلار در هر تن فوب و در ثبات بود. تقاضای بیلت سی‌آی‌اس در آسیا بیشتر بوده و معاملاتی در ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر نهایی شدند. ترکیه هم در ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بیلت سی‌آی‌اس را خریداری کرد. این در حالی است که بیلت در بازار داخلی ترکیه ۴۸۸ تا ۴۹۰ دلار در هر تن درب کارخانه بود و بیلت صادراتی ترکیه ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار در هر تن فوب ثبت شده است. همچنین بیلت صادراتی چین ۳ دلار رشد هفتگی داشت و ۵۲۳ دلار در هر تن فوب ثبت شد.

در بازار ایران اما قیمت شمش در هفته گذشته روند نزولی داشت. میانگین قیمت سایزهای ۱۲۵ و ۱۵۰ میلی‌متر روز شنبه ۳۶ هزار و ۱۰۰ ریال بود ولی از روز یکشنبه روند صعودی قیمت شروع شد و تا چهارشنبه به ۳۸ هزار و ۲۶۳ ریال رسید. علت اصلی افزایش قیمت شمش، بالا رفتن قیمت این کالا در بورس بود. کارخانه ارفع روز شنبه ۵ هزار تن شمش را در قیمت پایه ۲۸ هزار و ۳۷۸ ریال عرضه کرد ولی تقاضا به ۴۹ هزار و ۵۰۰ تن رسید و قیمت نهایی به ۳۳ هزار و ۸۴ریال رسید که دو علت برای این استقبال از خرید وجود داشت:

اول: قیمت پایه بسیار پایین بود، این قیمت با معیارهای قیمت فروش آهن اسفنجی و گندله در بورس هم نمی‌خواند، به همین دلیل تقاضا زیاد شد.

دوم: آهن و فولاد ارفع درگیر مساله مابه‌التفاوت قیمت شمش نیست در نتیجه خریدارها احساس امنیت می‌کردند که اولین شرط انجام معامله است، به همین علت تقاضا تا ۴۹ هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافت. این معامله بازار را از ابهام خارج کرد. همه انتظار داشتند فولاد خوزستان در قیمت پایه زیر ۳۰ هزار ریال به بورس بیاید که این اتفاق نیفتاد، نتیجه معامله هم دور از انتظار صحنه‌گردان‌ها بود. قیمت پایانی پایه ۳۳ هزار و ۸۴ ریال تقریبا با قیمت گندله و اسفنجی بازار نمی‌خواند ولی به حداقل قیمت آهن اسفنجی عرضه شده در بورس نزدیک است؛ البته سودی برای تولید‌کننده ندارد.

  مقاطع زیر سایه چین

در هفته‌ای که گذشت رونق بازار داخلی میلگرد صادراتی چین را نیز بالا برد. میلگرد در بازار داخلی این کشور اخیرا در نقاط مختلف ۱۰ تا ۱۶ دلار در هر تن رشد داشته و به ۶۳۳ تا ۶۷۳ دلار در هر تن درب کارخانه رسیده است. میلگرد صادراتی چین ۲ دلار رشد هفتگی داشته و ۵۸۱ دلار در هر تن فوب شد. میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس نیز در راستای بهبود جو بازار بیلت و رونق بازار قراضه ۳ دلار رشد داشت و ۴۹۵ دلار در هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی اروپا میلگرد ۲ یورو افت داشت و به ۵۴۱ یورو در هر تن درب کارخانه رسید. در بازار آمریکا نیز میلگرد ۶۹۸ دلار در هر شورت تن درب کارخانه بوده و در ثبات بود. میلگرد صادراتی ترکیه نیز ۵۰۲ دلار در هر تن فوب ثبت شد که کمی افت قیمت را تجربه کرد. در بازار ایران نیز میانگین قیمت میلگرد آجدار ۸ تا ۳۲ میلی‌متر شنبه هفته گذشته ۴۳ هزار و ۴۰۳ ریال بود. روز یکشنبه قیمت متوسط کاهش یافت و به ۴۳ هزار و ۲۹۶ ریال رسید. با افزایش نرخ ارز روند صعودی قیمت شروع شد و تا ۴۴ هزار و ۵۶۴ ریال افزایش یافت. علت افزایش قیمت میلگرد فارغ از نرخ ارز و بالا رفتن قیمت شمش در بورس، انتظارات تورمی بود، تعریف بازار از دامنه قیمت میلگرد حداقل ۴۲ هزار ریال و حداکثر ۴۶ هزار ریال تمام‌شده در هر کیلو است. این حرکت پاندولی نزدیک به یک سال است که دیده می‌شود و در صورتی‌که قیمت میلگرد به زیر ۴۲ هزار ریال برسد، قیمت شمش باید به ۳۷ هزار ریال کاهش یابد و به دنبال آن آهن‌اسفنجی باید کمتر از قیمت پایه ۱۷ هزار ریال (بدون احتساب مالیات ارزش‌افزوده) و گندله کمتر از ۸ هزار ریال شود. این در حالی است که قیمت گندله به علت صادرات آن رو به افزایش است، بنابراین قیمت شمش کمتر از ۳۷ هزار ریال و میلگرد کمتر از ۴۲ هزار ریال نمی‌تواند باشد.

  ورق در سراشیبی قیمتی

هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی‌آی‌اس نسبت به دو هفته قبل که ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار بود، افت داشته و به ۵۱۰ دلار در هر تن فوب رسید. ورق گرم صادراتی چین تا ۱۳ دلار در هر تن افت قیمت هفتگی را تجربه کرد و به ۵۳۷ دلار در هر تن فوب رسید. در عین حال در بازار داخلی چین نیز ورق گرم بین ۵۸۶ تا ۶۰۱ دلار در هر تن درب کارخانه بود. در بازار داخلی آمریکا ورق گرم هفته گذشته ۳ دلار افت داشته و ۸۳۲ دلار در هر شورت تن درب کارخانه معامله شد، درحالی‌که در اروپا ورق گرم ۹ یورو ارزان‌تر شد و به ۵۵۳ یورو در هر تن درب کارخانه رسید.