عظیمیان به طرح‌های توسعه در دست اجرای شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: باید با اجرای توسعه‌های مدنظر در این شرکت که تنها تولیدکننده ورق‌های گالوانیزه خودرویی در خاورمیانه است، بخش اعظمی از ورق رویه نمایان مورداستفاده در خودروسازی کشور تولید شود.

وی افزود: در همین راستا بخش قابل توجهی از تجهیزات اصلی از قبیل دستگاه کنترل اتوماتیک لایه پوشش روی، دستگاه کشش ۱۰ تنی، تجهیز کنترل خودکار کیفیت سطحی ورق و تجهیزات مهم دیگری خریداری و تامین شده‌اند. ضمن اینکه در این فرآیند بخشی از تجهیزات موردنیاز نیز بومی‌سازی شده است.مدیرعامل گروه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: برنامه‌های توسعه این شرکت به‌طور مشترک با شرکت‌های ایران خودرو، ساپکو، فولادمبارکه، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و شرکت طرف قرارداد انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات ساخت واحد فولادسازی و نصب تجهیزات این شرکت بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: مطابق برنامه، پیش بینی شده است که در نیمه دوم سال آینده با همت کارکنان و حمایت‌های لازم، این بخش نیز به بهره برداری برسد.وی در ادامه ضمن دیدار با مدیریت و کارکنان شرکت فولاد سفیددشت خاطرنشان کرد: به بهره‌برداری رسیدن واحد فولادسازی این شرکت گام دیگری در مسیر تحقق هدف‌گذاری گروه فولاد مبارکه در جهت حفظ سهم تولید بیش از ۴۵ درصدی فولاد کشور است.وی ضمن قدردانی از عملکرد کارکنان این شرکت در تولید آهن اسفنجی گفت: با توجه به اینکه کارکنان واحد احیای مستقیم این شرکت تا پایان مهر حدود ۳۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده‌اند و برنامه سالانه این واحد نیز تولید ۶۰۰ هزار تن است، باید شرایطی فراهم کرد تا این واحد نیز هرچه سریع‌تر به ظرفیت اسمی خود دست یابد.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین آب موردنیاز این شرکت گفت: باید هرچه سریع‌تر پروژه‌های احداث تصفیه خانه آب شرکت که تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته و همچنین انتقال پساب بروجن به شرکت و تصفیه و بازچرخانی آن در خطوط تولید به بهره‌برداری برسد.در بخش پایانی هریک از این بازدیدها، طی جلسات جداگانه‌ای مدیرعامل گروه فولاد مبارکه و مدیران این شرکت‌ها راهکارهای مربوط به مسائل مطرح شده را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.همچنین روابط عمومی فولادمبارکه در خبر دیگری اعلام کرد: برای اولین بار در کشور شرکت فولاد مبارکه با همکاری شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی داخلی موفق شد ورق رنگی High Gloss مورداستفاده در مصنوعات خانگی ازجمله یخچال، ماشین‌لباسشویی را با بالاترین کیفیت تولید کند.

سیدمهدی نقوی، مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه درمورد مزایای استفاده از این نوع ورق‌ها گفت: سرعت تولید بالا، حذف مرحله رنگ‌کاری در خط تولید لوازم‌خانگی، افزایش کیفیت سطحی، حذف آلاینده‌های گازی و بالطبع بهبود فرآیند زیست محیطی و نهایتا کاهش قیمت تمام شده محصول، از مهم‌ترین مزایای استفاده از ورق‌های گالوانیزه پیشرنگ (PPGI) در صنعت لوازم خانگی است؛ به نحوی که اغلب تولیدکنندگان لوازم خانگی تمایل دارند از ورق‌های پیشرنگ در تولید محصولات خود استفاده کنند.

علیرضا گندمکار رئیس واحد گالوانیزه و رنگی در تشریح چگونگی اجرای این پروژه گفت: پروژه تولید آزمایشی این محصول، به‌صورت پروژه مشترک بین شرکت فولاد مبارکه و تولیدکنندگان لوازم خانگی انجام شد و از آنجاکه ورق تولیدی باید ویژگی‌های منحصربه فردی داشته باشد، در گام نخست، ذوبی با کیفیت DQ (فولاد‌نرم) به پروژه تخصیص داده شد تا انعطاف‌پذیری لازم را حین فرم پذیری در کارخانه لوازم خانگی داشته باشد. به موازات این اقدام، مقدمات تامین متریال اعمالی روی ورق ازجمله رنگ مخصوص متشکل از رنگ‌تاپ، پرایمر و بک فراهم شد. در ادامه با توجه به اینکه ورق‌های رنگی بسیار حساسند و ممکن است در حین حمل ونقل و رول فورمینگ آسیب ببینند و رنگ آنها دچار خش و خراش شود، لازم است روی آنها فیلم محافظ اعمال شود؛ بنابراین تامین‌کننده این ماده نیز از طریق واحد خرید شناسایی و فیلم محافظ تهیه شد.

وی تصریح کرد: پارامترهای فرآیندی متناسب با تولید این محصول، با همکاری گروه فنی تولید ناحیه نورد سرد و کارشناسان خط ورق رنگی به دقت تعریف و محموله‌ای در خط ورق رنگی با ویژگی‌های یادشده تولید و دوم آبان ماه به کارخانه نیکسان صنعت ارسال شد. در ششم آبان ۹۷ در حضور نمایندگان فنی شرکت فولاد مبارکه و شرکت نیکسان، یکی از کلاف‌ها در خط برش آن شرکت به‌صورت ورق درآمد و در بخش فورمینگ شکل داده شد و بدنه جانبی یخچال با آن تولید شد که خوشبختانه شکل پذیری، انعطاف پذیری رنگ و خش ناپذیری رنگ ورق مطلوب اعلام شد و مورد تایید شرکت نیکسان صنعت قرار گرفت.

گندمکار با بیان اینکه در سفارش اول به میزان ۲۰ تن از این نمونه ورق‌های رنگی به‌صورت آزمایشی در کارخانه نیکسان استفاده شده و با بازخورد مثبت مشتری مواجه شده است، گفت: در ادامه کار نیز مقرر شد به میزان ۵۰۰ تن دیگر از محصول فوق برای تکمیل بازخورد، تولید و روانه بازار شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت مباحث ایمنی و بهداشتی در کاربرد لوازم‌خانـــگی، با شناسایی و کمک تامین‌کنندگان توانمند، برای اولین بار، مواد بدون کروم به جای کروم ۶ ظرفیتی، در تولید سفارش‌های آزمایشی آن شرکت به کار گرفته شد که این مورد نیز از دیگر مزایای انجام این پروژه است.

رئیس واحد گالوانیزه و رنگی افزود: در تولید آزمایشی این محصول که برای اولین بار در داخل کشور صورت گرفت، شرکت نیکسان، گروه فنی تولید ناحیه نورد سرد، واحدهای گالوانیزه و ورق رنگی، آزمایشگاه‌ها، متالورژی و فرآیندهای تولید، خرید، فروش، پشتیبانی فنی مشتریان و... مشارکت داشتند.