با توجه به این شرایط احتمالا عرضه بعدی نفت خام در هفته آینده محقق خواهد شد و باز هم می‌توان انتظار داشت که حجم عرضه نیز همان یک میلیون بشکه پیشین یا رقم بالاتری باشد. نفت خام نیز همان نوع نفت پیشین یعنی نفت خام سبک برای تحویل از جزیره خارک خواهد بود. از سوی دیگر در دو عرضه پیشین نفت خام در بورس انرژی در فاز اول ۲۸۰ هزار بشکه و در فاز دوم ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام مورد معامله قرار گرفته است، بنابراین این امکان وجود دارد که حجم تقاضا برای عرضه بعدی باز هم افزایش یابد، بنابراین باید به رشد عرضه نفت خام در بورس انرژی خوشبین باشیم.

در حاشیه بورس انرژی اما خبرهای دیگری هم وجود دارد که یکی از آنها آغاز عرضه‌های گسترده محصولات با پایه گاز طبیعی همچون LPG است. البته این مطلب در حد مذاکره و گمانه‌زنی است و تاکنون به‌صورت رسمی تایید نشده و در صورت اجرایی شدن آن قطعا توسط اطلاعیه عرضه، اعلام رسمی خواهد شد. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که حجم عرضه‌ها در این شیوه معاملاتی شاید تا ۴۰ هزار تن برای هر محموله نیز برسد.

آمارها نشان می‌دهد که ارزش معاملات آبان‌ماه سال‌جاری به نسبت تمامی ماه‌های گذشته در تاریخ فعالیت بورس انرژی بالاتر بوده یعنی برای ماه جاری رکورد تاریخی معاملات ماهانه این بازار جابه‌جا‌ شده است. در آینده بیشتر به این مطلب خواهیم پرداخت.در این رابطه مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی گفت: به‌طور مشخص و بر اساس مکاتبات و مقررات موجود راه‌اندازی بازار نفت خام مبتنی بر توانمندی‌های ملی از ۱۶ سال قبل یعنی از برنامه سوم توسعه در دستور کار مسوولان و مقامات کشور قرار داشته است.

سید‌علی حسینی تصریح کرد: بورس انرژی از ابتدای سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را با عرضه سایر حامل‌های انرژی مانند فرآورده‌های ویژه پالایشگاهی نخست به وسیله پالایشگاه بزرگ آغاز و به‌تدریج شرکت‌های بخش خصوصی به جرگه عرضه‌کنندگان در این حوزه ملحق و همین‌طور خریداران زیادی به مرور کد معاملاتی دریافت و وارد فرآیند معاملات شدند.

 وی افزود: در حال‌حاضر خیلی از شرکت‌های خارجی از اقصی‌نقاط جهان از آمریکای شمالی، اروپای غربی و کشورهای آسیایی به خصوص ممالک همسایه در بورس انرژی ایران کدهای معاملاتی داشته و از این طریق توانسته‌اند حامل‌های انرژی مورد نیاز خود را خریداری کنند. مدیر‌عامل بورس انرژی ایران گفت: برای عرضه نفت خام به بورس یک بستر قانونی مستحکمی مورد نیاز بود که خوشبختانه این بستر در بند (ح) ماده چهار قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه فراهم شد.

 وی تصریح کرد: دولت بر اساس این قانون به صراحت مکلف شده که عرضه نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی را در بورس انرژی ایران انجام دهدو همچنین در تقویت راه‌اندازی ابزارهای مهندسی مالی مبتنی بر حامل‌های انرژی یاریگر بورس باشد. حسینی با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین‌بار اوراق سلف موازی استاندارد مبتنی بر نفت خام در بورس انرژی عرضه شد، اظهار کرد: اوراق مزبور هنوز سررسید نشده و در حال معامله است.

 وی ضمن اشاره به اینکه در نهایت ششم آبان سال‌جاری نخستین محموله عرضه نفت خام سبک صادراتی از طریق بورس انرژی ایران با موفقیت عملیاتی شد، ابراز کرد: ناگفته نماند شاید در گذشته همکاران در وزارت نفت به اهمیت این موضوع به خوبی واقف نبوده یا عزم راسخی در بخشی از بدنه وزارت نفت وجود نداشته است.  مدیرعامل بورس انرژی ایران افزود: خوشبختانه به قولی مصوبه ستاد هماهنگی امور اقتصادی و سران سه قوه همه را به خط کرد که این هدف باید عملیاتی شود.  وی در ادامه یادآور شد: به‌طور کلی در دو مرحله عرضه نفت خام سبک در رینگ صادراتی بورس انرژی یعنی ششم و بیستم آبان سال‌جاری در مجموع ۹۸۰ هزار بشکه طلای سیاه مورد معامله قرار گرفت و خوشبختانه این روند با موفقیت به سمت جلو در حال حرکت است.