تغییر فاز در بازار

سنگ‌آهن کمی بهبود یافت

وضعیت کاهش تولید‌های زمستانه در چین روشن نیست از این رو در بازار سنگ‌آهن قیمت‌ها در نوسانند. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۵۰ سنت رشد داشت و ۷۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد چون در بازار فیوچرز دالیان قیمت کمی بهبود داشت. فعالان بازار نسبت به تقاضای سنگ‌آهن در آینده نزدیک خوش‌بینند و علت اصلی آن تولید بالای فولاد چین در زمستان است چون محدودیت‌ها از سال قبل کمتر است.

از طرفی برخی معتقدند قیمت این ماده اولیه در زمستان خیلی بالا نمی‌رود حتی اگر تقاضا بالا باشد چون پیش‌بینی شده بازار فولاد ضعیف‌تر شود. این هفته موجودی محصولات فولادی اصلی کارخانه‌های چینی ۷/ ۱ درصد رشد داشته و بیلت هم در بازار داخلی چین حدود ۴ دلار در هر تن افت داشت.

رونق به بازار صادرات بیلت چین بر‌می‌گردد؟

قیمت بیلت در بازار داخلی چین با توجه به افت تقاضا کاهش شدید داشته است. بهای بیلت اخیرا تا ۲۲ دلار افت کرده و ۵۲۷ دلار در هر تن درب کارخانه شد. این قیمت در بازار صادرات حدود ۵۰۵ تا ۵۱۰ دلار در هر تن فوب است ولی اخیر ا قیمت پیشنهادی صادراتی بیلت چین ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار در هر تن فوب بوده که مورد قبول خریداران به ویژه در جنوب شرق آسیا قرار نگرفت.

با این حال اغلب تجار چینی معتقدند روند نزولی در نوامبر و دسامبر ادامه خواهد داشت و بیلت چین را در بازارهای خارجی رقابتی‌تر خواهد کرد. پایین‌ترین قیمت در حال حاضر ۴۹۰ دلار است. تقاضای داخلی کم است و چینی‌ها به صادرات بیشتر نیاز دارند.

بازار میلگرد ترکیه فعلا در ثبات

میلگرد صادراتی ترکیه دو هفته‌ای است که در ثبات است و از آنجا که انتظار می‌رود بیلت و قراضه وارداتی نزولی باشند و بازار داخلی نیز راکد است چشم‌انداز بازار مثبت نیست. میلگرد ترکیه در حال حاضر ۵۰۵ تا ۵۱۰ دلار در هر تن فوب است. کارخانه‌ها فروش دارند ولی در تناژ محدود و هنوز تولیدات دسامبر در بازار زیاد است. همچنین انتظار می‌رود در هفته‌های آتی خریداران خارجی میلگرد ترکیه را کمتر از ۵۰۰ دلار در هر تن فوب خریداری کنند. در بازار داخلی ترکیه نیز میلگرد ۵ تا ۱۰ دلار ارزان‌تر شده در ۴۹۵ تا ۵۱۵ دلار در هر تن درب کارخانه شنیده شده است.

بازار ورق سی‌آی‌اس در سرازیری

محصولات ورق سی‌آی‌اس با توجه به رکود بازار منطقه منا و جو ضعیف بازار آسیا کاهش یافت. قیمت پیشنهادی ورق گرم روسیه ۴۹۵ تا ۵۱۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه است و محصول اوکراین ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار در هر تن فوب است که ۱۰ دلار نسبت به دو هفته قبل ارزان‌تر شده است. به گزارش فولاد ایران، تولیدات دسامبر حالا در بازار عرضه می‌شوند. ورق گرم کارخانه ام ام اک به مصری‌ها در ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معادل ۴۹۵ دلار در هر تن فوب و به ترکیه در ۵۰۵ تا ۵۱۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معادل ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار در هر تن فوب پیشنهاد شده است. با توجه به کمبود تقاضا در منطقه منا و افت قیمت‌ها در آسیا، انتظار می‌رود ورق گرم سی‌آی‌اس به روند نزولی ادامه دهد. ورق سرد نیز ۵۶۵ تا ۵۸۰ دلار در هر تن فوب است در حالی که دو هفته قبل ۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار بود.

مقاطع سی‌آی‌اس ارزان‌تر شد

رقابت شدید و افت تقاضا در اروپا قیمت مقاطع صادراتی سی‌آی‌اس را ارزان‌تر کرده است. افزایش فعالیت چینی‌ها در بازار صادرات هم فشار بیشتری بر بازار سی‌آی‌اس آورده و چشم‌انداز بازار منفی است. مفتول صادراتی سی‌آی‌اس ۵۰۵ تا ۵۱۵ دلار در هر تن فوب است در حالی که دو هفته قبل ۵۲۵ تا ۵۳۵ دلار بود. میلگرد نیز از ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار به ۴۸۵ تا ۴۹۵ دلار در هر تن فوب رسیده است.