به گزارش فولاد ایران، با اعلام برخی معافیت‌های آمریکا ۸ کشور که چین و هند نیز شامل آن می‌شوند، می‌توانند به شرط کاهش خرید نفتی خود هنوز از ایران نفت خریداری کنند؛ البته به شرطی که پول حاصل از خرید نفت ایران در نظام بانکی داخلی همان کشور خریدار بماند و ایران برای خرید غذا، دارو و سایر کالاهای خارج از تحریم‌ها از آن کشور، از آن استفاده کند. با این مکانیزم فولادسازان ایرانی امیدوارند که بتوانند خرید الکترود گرافیتی را در ازای پول نفت صادراتی به این کشورها ادامه دهند؛ ولی به گزارش استیل مینت فعلا هند چنین اقدامی نکرده چون مشخص نیست الکترود جزو کالاهای تحت تحریم است یا نه تا بتواند در ازای نفت به ایران بفروشد.

عرضه‌کننده‌های هندی فعلا عقب نشسته‌اند؛ چون بزرگ‌ترین‌ عرضه‌کننده کک سوزنی آنها برای تولید الکترود آمریکاست و اگر آمریکا دست از صادرات به هند بردارد کل زنجیره تولید الکترود هندی‌ها دچار وقفه و چالش می‌شود. این شرایط در مورد چینی‌ها نیز مطرح است.تحلیلگران امیدوارند ایران بتواند با کمک اروپایی‌ها و پروژه نهاد واسط مالی (اس‌پی‌وی) به خرید الکترود از چین و هند از طریق اروپا ادامه دهد گرچه هنوز این مکانیزم پیشنهادی اروپایی‌ها نیز به سرانجام نرسیده و کشورهای اروپایی نگران تحریم‌های آمریکا هستند و حاضر نیستند حتی مسوولیت مرکزیت این نهاد واسط مالی را در کشور خود بپذیرند.

البته ایران که همیشه با تحریم‌های مختلفی روبه‌رو‌ بوده پیش‌بینی چنین وضعیتی را کرده و ظاهرا تا آوریل سال ۲۰۱۹ موجودی الکترود مورد نیاز صنعت فولاد خود را دارد و مشکلات از آن زمان به بعد نمایان‌تر خواهد شد. از این رو فولادسازان ایرانی به دنبال راه‌حلی برای رفع این مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن هستند.