اکبریان تصریح کرد: معادن غیر فعال و نیمه فعال زیادی به دلیل همراه نبودن دولت با بخش خصوصی، در کشور وجود دارند که انجمن سنگ‌آهن ایران طبق توافقات، در‌صدد است این معادن و مشکلاتشان را شناسایی کند.وی بیان کرد: طبق رایزنی‌ها با دولت قرار شده دولت از معادن کوچک حمایت کند و کارگروهی با عنوان احیای معادن کوچک و متوسط تشکیل شده است.اکبریان گفت: متاسفانه روی معادن ایران اکتشافات سطحی انجام شده است. شاید یک معدن کوچک نشانه یک ذخیره بزرگ باشد. بنابراین اگر ورود پیدا کنیم و مشکلات مرتفع شود، شاید معادن کوچک بتوانند تبدیل به معادن بزرگ شوند.

وی در ادامه ضمن اشاره به بازار سنگ‌آهن ایران در داخل و خارج افزود: در داخل به دلایل مختلف از قبیل هزینه حمل، عیار و هماتیتی بودن سنگ‌آهن، محصول معدنکاران را نمی‌خرند. ما نقشه راه و برنامه طولانی‌مدت نداریم. در حال حاضر هم نگرانی من به‌عنوان جزئی از خانواده سنگ‌آهن ایران همین است. بی‌تردید معادن کوچک و متوسط یکی از حساس‌ترین منابع درآمدی این کشور و یکی از منابع مهم ایجاد اشتغال در مناطق محروم هستند. یا باید به‌طور کل معادن را رها کنیم یا اگر نمی‌خواهیم این ظرفیت از بین برود راه‌های متفاوتی برای حل این مشکل وجود دارد.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: ما به‌عنوان انجمن، قدم اول را برداشته‌ایم، مکاتبات و رایزنی‌ها انجام شده و دولت قبول کرده در کنار بخش خصوصی بایستد و در احیا و مرتفع کردن مشکلات معادن، بخش خصوصی را یاری دهد، قدم بعدی با خود معدنکار است. در این مرحله باید معدنکاران سنگ‌آهن، مشکلات و محدودیت‌هایشان را شناسایی کنند تا برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی کنیم.