به عقیده کارشناسان این بازار در حال حاضر منعکس‌کننده بازار خرسی فولاد در چین در هفته‌های اخیر است. به گزارش «دنیای اقتصاد» قیمت فولاد در چند هفته اخیر روند کاهشی ملموسی را در دنیا آغاز کرده و افت قیمت در بازار چین نیز جدی است. آلودگی‌های زیست محیطی در استان‌های بزرگ فولادی این کشور که در حدود یک و نیم ماه گذشته چندان دستخوش سخت‌گیری‌های دولتی نشده بود اکنون بار دیگر در کانون توجه دولت قرار گرفته و این موضوع با کاهش تولید فولاد به کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن منجر شده است.

بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت قیمت سنگ‌آهن ۶۲ درصد از محدوده ۸۰ دلار به مرز ۶۰ دلار نزدیک شده و احتمال شکست این قیمت نیز برای بازار وجود دارد. در این رابطه کارشناسان جهانی می‌گویند از یکسو فشارهای فروش و از طرفی کاهش تقاضا باعث شود قیمت‌ها بیش از این با افت روبه‌رو‌ شوند و این افت قیمت احتمالا در سایر کشورهای آسیایی نیز در میان مدت مشهود خواهد بود. این موضوع به خصوص برای شرکت‌های معدنی بزرگی که سنگ‌آهن مورد نیاز شرکت‌های فولادی چینی را تامین می‌کنند زنگ خطری جدی است به‌عنوان مثال استرالیا که برند تجاری سنگ‌آهن چین محسوب می‌شود با مشکلاتی در قیمت محصولات خود روبه‌رو‌ خواهد شد.

در این بین ضعف شاخص خرید مدیران که آمار آن روز جمعه منتشر شد تحلیلگران می‌گویند ریوتینتو، بی‌اچ‌پی بیلیتون، آنگلو امریکن و... به‌طور ملموسی با کاهش قراردادها روبه‌رو‌ شده‌اند و به این ترتیب موجودی انبارها افزایش یافته است. بیزینس اینسایدر در این رابطه معتقد است احتمال تیک آف تقاضا در سه ماه آینده بسیار پایین است و احتمالا این موضوع در ماه‌های اخیر نیز از نگاه متقاضیان دور نبوده و آمارهای کاهشی فولاد و سنگ‌آهن در ماه نوامبر این موضوع را تایید می‌کند. با این حال باید تا پایان مارس منتظر باشیم تا بار دیگر تقاضا به بازار برگردد و قیمت‌ها اصلاح شود هرچند در این بین برخی نوسانات هم قابل شناسایی است.

حال اگر به روند بازار سنگ‌آهن از ابتدای فصل بهار نگاه کنیم قیمت‌های آغازین این بازار در آوریل، ۶۲ دلار در هر تن بوده و این روند تا قیمت ۸۵ دلار در ماه نوامبر افزایشی بوده است. کارشناسان معتقدند طی سال ۲۰۱۸ بازار دیرتر از همیشه به نقطه دوربرگردان قیمتی خود رسیده و دلیل این امر نیز سخت‌گیری‌های کمتر زیست محیطی دولت چین در سال جاری در مقایسه با گذشته بوده است. به عبارتی باید در چند ماه آینده روندهای پرافت و خیز بازار سنگ‌آهن را متناسب با بازار فولاد انتظار کشید و این نکته را نیز نباید از خاطر برد که امسال برخلاف سال گذشته قیمت جهانی فولاد نیز روند کاهشی را پشت سر می‌گذارد که همان‌طور که در گزارش‌های دیگر گفته ایم دلیل آن عواملی است که در حال سوق دادن اقتصاد دنیا به سمت یک رکود فراگیر است.

بر همین اساس احتمال آنکه قیمت‌ها با شروع فصل بهار زیر ۵۵ دلار قرار بگیرد و آغاز روند قیمتی این کالا از قیمت‌های پایین تر از این محدوده باشد وجود دارد. در طرف عرضه هم اتفاقاتی در شرف وقوع است؛ اخیرا رئیس شرکت ریوتینتو از عقد یک قرارداد توسعه‌ای به ارزش ۶/ ۲ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید یکی از معادن استرالیا به میزان ۴۳میلیون تن در سال خبر داده است. ارتقای معادن قدیمی که به پایان عمر خود نزدیک شده‌اند در معادن ریوتینتو، فورتسکیو و بی اچ پی در کنار توسعه سرمایه‌گذاری در معادن ایالات متحده همگی ظرفیت‌های تولید این محصول را در سال‌های پیش رو افزایش خواهد داد و اگر دنیا وارد یک رکود اقتصادی شود باید انتظار قیمت‌های زیر ۳۰ دلار را برای سنگ‌آهن داشت. با این حال در سال نوی میلادی انتظار می‌رود قیمت سنگ‌آهن در محدوده ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر تن در نوسان باشد و در سال آینده میانگین پیش‌بینی‌ها از قیمت این محصول ۶۴ دلار اعلام شده است؛ مگر آنکه بهبود در شاخص‌های کلیدی اقتصاد چین ظاهر شود و از طرفی جنگ‌های تجاری که در حوزه فولاد از اثربخشی بالایی برخوردار هستند پایان یابند.

با این حال وقتی به بازار آتی سنگ‌آهن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که آخرین قیمت سنگ‌آهن معامله شده در بورس دالیان چین برای تحویل در ژانویه ۲/ ۵ درصد کاهش یافته است.

سنگ‌آهن استرالیا برای تحویل به چین نیز به پایین ترین قیمت خود از ۱۸ جولای رسیده است که تمام این قیمت‌ها نشان می‌دهند بازار با مشکلات جدی روبه‌رو‌ است. به هر حال طی بیش از یک سال و نیم گذشته با بهبود قیمت‌های فولاد در بازار تولیدکنندگان توانستند بخشی از زیان‌های گذشته خود را پوشش دهند اما اکنون مختصات جدیدی بر اقتصاد دنیا حاکم شده است. یک فعال بازار فولاد در سنگاپور در این رابطه می‌گوید تولید فولاد هنوز هم در چین بسیار بالا است و تقاضای واقعی از سوی دولت چین هنوز به بازار تزریق نشده است بنابراین بعید نیست محاسبات بازار به هم بریزد و بازار روند متفاوتی را از خود نشان دهد با این حال نمی‌توان لااقل تا ۳ ماهه آینده چنین انتظاری از بازار داشت و باید با حرکت‌های آهسته و نرم قیمتی در این بازار عادت کرد.

به گفته وی طی هفته گذشته و در پی تشدید سخت‌گیری‌های دولت چین در برابر تولید فولاد، شاخص آلایندگی برای برخی استان‌ها کاهش یافته و این موضوع نشان می‌دهد دولت ناچار به بازگشت این سخت‌گیری در چند ماه آینده خواهد بود که نتیجه این امر نیز بالطبع کاهش تولید فولاد، کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن و افت بیشتر قیمت این کالا در آینده میان مدت است.

15