حمایت NPC از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی

حسین علیمراد مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با «نیپنا» در مورد نقش نهادهای حاکمیتی در مقوله سرمایه‌گذاری گفت: بخش خصوصی و خصوصا شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی و بعضی شرکت‌های بزرگ آسیایی تمایل دارند که شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دلیل نهاد حاکمیتی بودن در سرمایه‌گذاری‌های صنعت پتروشیمی با میزان مشارکت بالا حضور داشته باشد. (البته براساس قانون شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه سرمایه‌گذاری نداشته و فقط در موارد خاص مشخص شده در قوانین مجاز به سرمایه‌گذاری است) اما از طرف دیگر شرکت ملی صنایع پتروشیمی تمایل و اعتقاد دارد که بخش خصوصی به پختگی لازم دست پیدا کرده و خود در جهت مدیریت ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری و مشارکت با شرکت‌های خارجی با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی گام بردارد.

علیمراد تصریح کرد: به عبارت دیگر دولت تمایل دارد که بخش خصوصی سهم بیشتری در سرمایه‌گذاری بر عهده گیرد. با این حال ممکن است به‌نظر برسد که استفاده از توانمندی‌ها و دانش فنی داخلی برای بخش خصوصی ریسک بزرگی به همراه دارد و نزدیک شدن به این حوزه ممکن است برای بخش‌خصوصی زیان آور باشد.وی ادامه داد: برهمین اساس شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان یک حامی استفاده از توانمندی‌ها و دانش فنی داخلی می‌تواند در فرآیند سرمایه‌گذاری حضور یابد. به‌عنوان مثال برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در طرحی خاص با استفاده از دانش فنی داخلی، حامی قرارداد سرمایه‌گذار با شرکت پژوهش و فن آوری باشد.

 البته امیدوارم در راستای حمایت عملی از اقتصاد مقاومتی و استفاده از ساخت داخل، شرکت ملی صنایع پتروشیمی بتواند با رعایت قوانین کشور به عرصه سرمایه‌گذاری به‌عنوان حامی اینگونه پروژه‌ها نیز ورود داشته باشد. به اعتقاد من ورود ما با این رویکرد به حوزه فرآیند سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی به توسعه صنعت کمک کرده و ساخت و تولید طرح را تسریع می‌کند.  مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد روند سرمایه‌گذاری خارجی با بیان اینکه در حال‌حاضر تعدادی از شرکت‌های خارجی در حال بررسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران با دید باز با در نظر گرفتن تحولات بین‌المللی هستند گفت: با بازشدن کانال ویژه مالی یا SPV نه‌تنها در حوزه نفت، بلکه در حوزه پتروشیمی نیز قطعا یک سهولت در مشارکت به معنای تامین تجهیزات خاص و سرمایه‌گذاری خارجی شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی فراهم خواهد شد.