وی گریزی نیز به دوران پیش از برداشته شدن سقف رقابت زد و در این رابطه اظهار کرد: هنگامی که سقف قیمت برای انجام معاملات فلزات در بورس کالا وجود داشت، تقاضاها نیز برای فلزات اغلب غیر‌واقعی بودند. به عبارت بهتر می‌توان گفت که تقاضای موجود برای آن کالا نبوده و این تقاضا برای ارز ارزان‌قیمت بود. چرا‌که مبنای قیمت‌گذاری فلزات در برهه‌ای بر مبنای نرخ ارز با قیمت پایین بود. در حالی که قیمت ارز در بازار آزاد بسیار بیشتر از مبنای قیمت‌گذاری در بورس است. در نتیجه خرید کالا به‌دلیل تفاضل قیمت ارز در بورس با بازار آزاد، جذابیت بالایی داشت.بیات افزود: پیش از برداشتن سقف رقابت، سود افزایش قیمت ارز در بازار، به‌دلیل قیمت‌گذاری نهادهای بالادستی با نرخ ارز ارزان در بورس به طرفین معامله یعنی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نمی‌رسید، در حالی که با برداشته شدن سقف رقابت، این سود به تولید سرازیر شد. در حال حاضر در بسیاری از کالاها و بازارها شاهد برقراری تعادل نسبی هستیم.

این کارشناس بازارهای کالایی درخصوص بازارهای مختلف نیز بیان کرد: به‌طور مثال در بازار مس پیش از سقف رقابت هم برای کاتد و هم برای مفتول تقاضای چند برابری نسبت به عرضه وجود داشت اما پس از برداشتن سقف رقابت، تقاضای مس کاهش یافت و قیمت‌ها واقعی شدند. در بازار آلومینیوم اوضاع از بازارهای دیگر بدتر بود؛ به‌طوری که شاهد تقاضای بسیار زیادی در این حوزه بودیم که تا‌کنون در این صنعت سابقه نداشت اما پس از برداشته شدن سقف رقابت و پس از آن اصلاح قیمت‌های پایه، این بازار نیز به تعادل نسبی نزدیک شد و قیمت‌ها نیز در بازار آزاد کاهش یافت. بازار فولاد نیز شاهد نابسامانی بود و این مساله به‌ویژه در حوزه محصولات میانی مانند شمش و اسلب به چشم می‌خورد. ضمن اینکه در برخی از مواقع قیمت قراضه فولادی در بازار آزاد با شمش عرضه شده در بورس کالا برابری می‌کرد و به‌دلیل اینکه تولیدکنندگان مجبور به تهیه قراضه از بازار با قیمت آزاد بودند، همین مساله فشار زیادی را به آنها وارد کرده بود. اما با برداشتن سقف رقابت، تقاضا در این بازار نیز به تعادل نسبی رسید و متقاضیان واقعی در بازار فولاد باقی ماندند.

وی در پایان این وضعیت را حاصل برداشتن سقف رقابت دانست و خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر برخلاف ماه‌های قبل دیگر التهابات در معاملات را شاهد نیستیم و با حذف انگیزه واسطه‌گری با واقعی شدن قیمت‌ها، تنها متقاضیان واقعی در معاملات حضور دارند. با همه این تفاسیر در حال حاضر شرکت‌های مصرف‌کننده متناسب با نیاز خود از بورس کالا خرید می‌کنند و خوشبختانه با برداشتن سقف رقابت، بازارها نسبت به چند ماه گذشته شرایط بهتری دارد.