دستور توقف تولید ۱۱ فولادساز چینی صادر شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که وزارت صنعت چین اعلام کرده اسم ۱۱ شرکت فولادی را از لیست کارخانه‌های واجد شرایط خارج خواهد کرد و دستور داده تولید را متوقف کنند و به ۱۷ کارخانه دیگر نیز هشدار داده تا استانداردهای زیست محیطی و امنیتی لازمه را به دست آورند وگرنه با توقف فعالیت روبه‌رو‌ خواهند شد. ۱۱ کارخانه‌ای که باید فعالیت خود را متوقف کنند ظرفیت تولید‌های افزوده غیر‌قانونی داشته یا مجوز‌های تولید لازمه را کسب نکرده‌اند یا در حال ورشکستگی هستند.به گزارش فولاد ایران، این شرکت‌ها تا ۱۶ ژانویه ۲۰۱۹ وقت دارند تا اعتراض خود را رسما اعلام کنند و بعد از آن زمان دیگر اجازه تولید ندارند. این اقدامات دولت چین در راستای تلاش‌های آن برای مقابله با مازاد ظرفیت تولید صنعت فولاد چین و بهبود وضعیت آلاینده‌های هوای این کشور بوده است.البته باید گفت که دولت چین ۱۲ شرکت جدید فولاد‌سازی را در غرب و شرق چین به لیست کارخانه‌های مجوز‌دار اضافه خواهد کرد که ظرفیت تولید فولاد آنها در مجموع ۱۲/ ۲۲ میلیون تن خواهد بود.

  ثبات بازار زغال‌سنگ در چین

قیمت پیشنهادی کک متالورژی در چین طی یک هفته اخیر در ثبات بوده در حالی که دو هفته قبل را نزولی گذرانده بود. در هفته‌های اخیر قیمت کک متالورژی در بازار داخلی چین تا ۵۸ دلار در هر تن افت داشته است.به گزارش فولاد ایران، بازار فولاد چین وضعیت مطلوبی ندارد از این رو اغلب خریداران کک عقب نشسته‌اند. تنها اگر قیمت فولاد در چین رشد چشمگیر داشته باشد باید منتظر بهبود تقاضای داخلی کک متالورژی در این کشور بود.همچنین در بازار صادرات چین قیمت صادراتی کک متالورژی ۳۵۷ تا ۳۶۸ دلار در هر تن فوب است.

  بازار ورق چین در رکود

قیمت ورق گرم صادراتی چین با توجه به افت قیمت بازار داخلی در رکود است. قیمت پیشنهادی فعلی ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار در هر تن فوب است. البته کارخانه‌های لیدر در ۴۹۰ دلار در هر تن فوب نیز پیشنهاد داده‌اند. در بازار داخلی نیز قیمت کمتر از ۲ دلار افت داشته و ۵۵۱ تا ۵۵۳ دلار در هر تن درب کارخانه شده است.

  بازار ورق روسیه در چه حال است

با اینکه از ۱۰ نوامبر در تولید ورق آرسلورمیتال قزاقستان به دلیل انفجار یک لوله گاز در این کارخانه اختلال ایجاد شده کاهش عرضه به روسیه کمکی به بهبود قیمت در بازار ورق آن نکرده و تقاضا هنوز کم است. آخرین قیمت ورق گرم در روسیه ۵۸۷ تا ۶۰۰ دلار در هر تن تحویل مسکو با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است.در واقع بازار داخلی روسیه با کمبود موجودی ورق روبه‌رو‌ نیست و این اختلال در عرضه تاثیری بر قیمت‌ها نداشته است. این در حالی است که ورق گرم صادراتی سی‌آی‌اس۴۵۰ تا ۴۷۰ دلار در هر تن فوب است که اخیرا نزولی بوده است.

  ثبات بازار واردات ورق حاشیه خلیج‌فارس

طی هفته اخیر قیمت ورق گرم وارداتی در عربستان و امارات در ثبات نسبی بوده چون پایان سال است و تقاضا کم شده و از طرفی موجودی بازار نیز بالاست. خریدارها منتظر افت قیمت بیشترند از این‌رو تقاضا بسیار کم شده است. ورق گرم چین در امارات ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و محصول روسیه ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است. در عربستان نیز ورق گرم چین ۵۳۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است.

  بازار قراضه ترکیه در سرازیری

قیمت قراضه وارداتی در ترکیه نزولی است. بازار فولاد ترکیه در رکود است و فعالیت چندانی در بازار دیده نمی‌شود. آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای قراضه سنگین کلاس یک و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ حدود ۳ دلار نسبت به جمعه اخیر افت داشته و۵۰/ ۲۹۲ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده است. با اینکه قیمت میلگرد در ترکیه ارزان‌تر شده ولی باز هم فعالیتی دیده نمی‌شود و همین امر فعالان بازار را نسبت به افت قیمت‌های بیشتر نگران کرده است. از این رو خریداران قراضه تا ۲۷۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر نیز درخواست خرید داده‌اند ولی فروشنده‌ها هم سعی دارند تا می‌توانند نسبت به افت قیمت بیشتر مقاومت نشان دهند.مدت زیادی است که ترک‌ها خرید جدید در بازار قراضه نداشته‌اند و باید برای حمل فوریه در تناژ قابل توجهی خرید کنند. همین امر پس از تعطیلات کریسمس جو بازار را متشنج‌تر خواهد کرد.

  کاهش تولید فولاد خام در ترکیه

آمار انجمن آهن و فولاد ترکیه نشان می‌دهد در ماه نوامبر این کشور حدود ۳ میلیون تن فولاد خام تولید کرده که ۷/ ۰ درصد نسبت به ماه قبل افت داشته و همچنین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز ۱/ ۲ درصد کاهش داشت.به گزارش فولاد ایران، در این بین میزان تولید کوره‌های قوس الکتریکی ۷/ ۴ درصد کاهش سالانه داشته و تولید کوره‌های بلند نیز ۳/ ۴ درصد پایین آمد.در ۱۱ ماه گذشته از سال ۲۰۱۸ نیز این کشور ۳۴ میلیون تن فولاد خام تولید کرده که کاهش سالانه ۵/ ۰ درصدی داشته است.

  ورق گرم سی‌آی‌اس ارزان‌تر شد

ورق گرم صادراتی سی‌آی‌اس ۱۰ تا ۱۵ دلار در هر تن ارزان‌تر شده چرا‌که تمایل به خرید کم است و انتظار می‌رود در ماه پایانی سال قیمت‌ها باز هم کاهش یابد. قیمت پیشنهادی فعلی ۴۵۰ تا ۴۷۰ دلار در هر تن فوب است در حالی که هفته قبل ۴۶۰ تا ۴۷۵ دلار بود.همچنین ورق سرد صادراتی سی‌آی‌اس ۷ دلار ارزان‌تر شده و ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن فوب است.