مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به «ایلنا» گفت: پیش از عرضه زعفران در بورس ملاحظه می‌شد که چگونه دلال بازی ( یا به معنی درست‌تر سفته‌بازی) برای این محصول صادراتی بازار سیاه ایجاد می‌کرد و در عین حال که هیچ شفافیتی در بازار وجود نداشت، کشاورزان به حق واقعی خود نیز نمی‌رسیدند.

او خاطرنشان کرد: همه فعالان بازار که عرضه زعفران در بورس، اتفاقات و نوسانات را با جزئیات پیگیری کرده‌اند، به خوبی ملاحظه می‌کنند که یک نظام شفاف چگونه توانست عرضه و تقاضا و حتی قیمت این محصول استراتژیک را به نظم و سیاقی مشخص درآورد.

به گفته افنانی، آنچه در بورس کالا اتفاق افتاد آن بود که روند فروش به درستی هدایت شد و قیمت‌گذاری در یک قالب صحیح پیش رفت. با ادامه این روند، اعتمادها کم کم ایجاد شد و بازار مطمئن کالا شکل گرفت که حضور همه فعالان بازار زعفران برای تکمیل این روند لازم است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: باید بر این نکته تاکید کرد که برای حفظ بازار لازم است همچنان ثبات رویه را در دستور کار قرار دهیم.

افنانی در ادامه تاکید کرد: از آنجا که زعفران کالایی صادراتی است، با پایداری این بازار ثابت می‌توان برای بازارهای صادراتی نیز برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشت. بازارهای هدف به پایداری و شفافیت اعتقاد دارند و به این ترتیب می‌توان با برقراری نظامی شفاف، برنامه‌ریزی بلندمدت برای بازارهای صادراتی داشت.

افنانی اظهار کرد: ما باید همچنان ارتباطمان را با فروشندگان و خریداران جهانی از طریق بورس کالا ادامه دهیم و خود را نیز موظف کنیم که زعفران را با بسته‌بندی مناسب به آنها تحویل دهیم؛ در این صورت نوسانات و اتفاقات حاشیه‌ای نخواهند توانست در قیمت‌گذاری ما در عرصه جهانی خللی ایجاد کنند و ما تعیین‌کننده همیشگی قیمت خواهیم بود.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، ایران تولیدکننده اصلی زعفران است و اگر با همین روال و قیمت‌گذاری در بورس کالا پیش برویم، تولید ما هم افزایش پیدا خواهد کرد و حتی کشاورزان بیشتری این تمایل را پیدا می‌کنند که زعفران کشت کنند. اگر از تجربیات بد گذشته درس بگیریم و ثبات رویه را ادامه دهیم، می‌تواند این اعتماد را به وجود بیاورد که در بلند‌مدت قیمت و برند زعفران را کامل در دست خود بگیریم.

او در پایان عنوان کرد: در همه جای دنیا مانند بورس لندن و بورس‌های معتبر جهانی دیگر، کسانی که کالاهایی را به نحو مطلوب ارائه داده‌اند، همان‌ها نیز توانسته‌اند قیمت‌گذاری را در دست بگیرند. اگر همین اقدامات در مورد زعفران هم در ایران و بورس انجام شود و بحث ارزش‌گذاری و روال آن توسط شرکت‌ها به درستی صورت بگیرد و به خوبی اجرایی شود، ما نیز ابتکارعمل در دنیا را بیشتر به دست خواهیم آورد.