وی افزود: تمامی معدن داران در سراسر کشور می‌توانند در مرحله نخست بدون حضور و فقط با اسکن کردن مدارک مورد نیاز، شماره شناسه دریافت کنند و پس از آن بررسی پرونده‌هایشان آغاز می‌شود.مدیر‌عامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: هم‌اکنون متوسط زمان درخواست متقاضی تا صدور بیمه‌نامه در صورت کامل بودن مدارک به ۴۰ روز کاهش یافته که از سوی مشتری قابل ردیابی است.وی تاکید کرد: این مهم یکی از زیرساخت‌های اساسی لازم همسو با دولت الکترونیک برای افزایش سرمایه صندوق و خدمات رسانی بهتر به معدن داران است.

دهقانی از صدور ۱۷۰۰ بیمه‌نامه به مبلغ ۶۷۴ میلیارد تومان برای معادن کوچک و متوسط خبر داد و گفت: از این تعداد، مبلغ ۵۹۲ میلیارد تومان بیمه‌نامه اعتباری و ۱۰۲۵ بیمه‌نامه برای اکتشاف از محل وجوه اداره شده صادر شده است.وی افزود: سال گذشته آنچه در کمیته فنی برای صدور بیمه‌نامه به تصویب رسیده حدود ۴۰۹ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با آمار تجمعی صدور بیمه‌نامه از سال ۸۰ تا ۹۷، نویدبخش حرکت جدید و گفتمانی نو، بین صندوق و بخش خصوصی در بخش معدن است.مدیر‌عامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی  گفت: شاهد تحرکی نیز در بخش معادن کوچک و متوسط در نهضت فرآوری، اکتشاف و استخراج هستیم و بخشی از صدور بیمه‌نامه‌های ما مربوط به فرآوری است.

به گفته وی، در بخش پذیرش نیز از ۱۲۹ پرونده سال گذشته، در سال جاری ۳۳۹ پرونده دریافت شده که جهش جدی را نشان می‌دهد. ضمن اینکه در بخش وصول مطالبات نیز نسبت به سال گذشته بدون انجام هر گونه اقدام قضایی و صدور اجراییه، صرفا با مذاکره و اعتماد بین صندوق و معدن کاران رشد ۴۳ درصدی در وصول مطالبات را شاهد هستیم.دهقانی در مورد صدور کارمزد بیمه‌نامه‌های بخش معدن گفت: در شرایط فعلی کارمزد خدمات ما یک و نیم تا ۳ درصد است که البته هزینه‌های اخذ وام و دسترسی به منابع مالی در ایران بسیار بالاست اما به هر حال کمیته‌ای را تشکیل داده ایم تا مجدد کارمزد بیمه‌نامه‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز، نرخ‌ها را کاهش دهیم.وی گفت: به هر حال ما بررسی مجدد را روی نرخ کارمزد خدمات صندوق صورت خواهیم داد که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

مدیر‌عامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی درباره میانگین زمان رسیدگی به درخواست معادن گفت: متوسط زمان درخواست تا صدور بیمه‌نامه مشروط به تکمیل مدارک ۴۰ روز است و کل فرآیند از سوی مشتریان قابل ردیابی است، این در شرایطی است که یکی از بزرگ‌ترین موانع معدن کاران مراجعه برای تکمیل پرونده‌ها بود که با توجه به راه‌اندازی سامانه‌ای برای این موضوع این مدت زمان به شدت کاهش یافته است، چرا که معدن‌کاران برای ثبت درخواست پذیرش بررسی و صدور بیمه‌نامه می‌توانند به‌صورت آنلاین پرونده‌های خود را رصد کنند.

وی گفت: یکی از زیرساخت‌هایی که برای جذب منابع بیشتر و افزایش خدمات رسانی به معدن کاران مورد نیاز بود راه‌اندازی سامانه کارا بود که امیدواریم بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن درخواست متقاضیان را بررسی و در مورد آن اعمال نظر کند.

دهقانی افزود: تا سال ۹۲ سرمایه این صندوق ۱۰ میلیارد تومان بود و امروز این رقم به ۱۴۳ میلیارد تومان رسیده که هنوز هم پاسخگوی معدن کاران نیست و تقاضای ما افزایش سرمایه به هزار میلیارد تومان است. البته طبق ماده ۴۳ و ۳۱ قانون معادن باید بخشی از درآمدهای معدنی به صندوق برگردد تا بتوان از آن در جهت حمایت از معدن کاران استفاده شود.

مدیر‌عامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی تاکید کرد:  صندوق بیمه از ریسک رکود برخوردار نیست و این امر می‌تواند موجب شود تا سیستم بانکی و مالی کشور منابع مالی بیشتری به بخش معدن کشور اختصاص دهند.

وی افزود: هم‌اکنون سهم بخش معدن از منابع ارزی کشور بسیار اندک است، این درحالی است که بخش معدن از مزیت زیادی برخوردار است.محمدرضا بهرامن رئیس هیات‌مدیره صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز در این نشست در مورد آمار رشد معدن و چشم‌اندازهای آتی این بخش خاطرنشان کرد: ما نیز آمار شفافی از رشد بخش معدن نداریم و البته با توجه به عضویت خانه معدن در سازمان بین‌المللی معدن (WMC) گزارشی را در دست تهیه داریم تا آمار تولید را به تفکیک در بخش‌های معدنی استخراج کنیم. این آمار را به تفکیک از بخش‌های تخصصی تولید و گمرکات اخذ خواهیم کرد.وی به تدوین نقشه راه معدن اشاره و تصریح کرد: نقشه راه بخش معدن اکنون کاملا مشخص است و هدف‌گذاری‌ها برای بخش‌های فلزی و غیرفلزی در آن دیده شده این در شرایطی است که دولت باید خود را از تصدی‌گری دور کند و تنها به مدیریت بپردازد. در این میان صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی یک ابزار توسعه‌ای است که اگر بخواهیم واحدهای کوچک و متوسط را احیا کنیم نیازمند تزریق نقدینگی بر‌اساس نقشه راه معدن به آنها هستیم.رئیس هیات‌مدیره صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: به دنبال این هستیم سرمایه صندوق را حداقل تا پایان سال جاری به ۳۰۰ میلیارد تومان برسانیم که امیدواریم دولت نیز مساعدت لازم را در این زمینه صورت دهد.

وی افزود: مطابق با نقشه راه بخش معدن تمام بخش‌های مختلف اهداف مشخصی دارند و سهم سازمان زمین شناسی نیز مشخص شده که در انتهای این برنامه باید به کجا برسد، چرا که این سازمان یک منبع اطلاعاتی در بخش معدن است و باید اثرگذار باشد.بهرامن با اشاره به امضای تفاهم نامه بین خانه معدن ایران و سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، تصریح کرد: در ادامه تفاهم نامه‌ای با صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی منعقد شده تا با صدور بیمه‌نامه‌های اعتباری، تامین مالی لازم برای احیای معادن متروکه انجام شود.