به گزارش روابط عمومی فولادمبارکه، محمدرضا ممتاز مدیر خرید مواد مصرفی فولاد مبارکه با اعلام این مطلب گفت: در ابتدا سرمایه‌گذاری و اعتماد به شرکت‌های سازنده داخلی و دانش‌بنیان به ریسک‌پذیری بالایی نیاز داشت، اما فولاد مبارکه به‌عنوان موتور محرک بسیاری از صنایع بالا و پایین‌دست با قبول این ریسک و حمایت مالی و فنی از این سازندگان، شرایطی فراهم کرد که در حال حاضر دانش فنی ساخت و تولید این تعداد کالای مصرفی موردنیاز صنعت فولاد کشور در شرایط تحریم به دست آمده است.

وی با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه با این اقدامات، پرچمدار بومی‌سازی اقلام وارداتی موردنیاز صنعت فولاد است، گفت: مواد‌نسوز، قطعات سرامیکی استراتژیک، ریخته‌گری، روغن‌ها، رنگ‌ها، روانکارها، مواد شیمیایی، کاتالیست‌ها، وسایل بسته‌بندی، وسایل ایمنی، ادوات برقی و ابزارآلات ازجمله کالاهای مصرفی بومی‌سازی‌شده‌اند. ممتاز دستیابی به دانش فنی برخی اقلام دیگر ازجمله نوار‌نقاله‌های خاص، سیم‌بکسل‌ها و مواد شیمیایی خاص و ... را از دیگر برنامه‌های در دست اجرا در این حوزه اعلام و تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این موارد نیز به‌زودی بومی‌سازی خواهند شد.

مدیر خرید مواد مصرفی فولاد مبارکه گفت: همه این واحدها با درک درست شرایط موجود و با تعهد بالای خود تلاش کردند تا کالایی تولید شود که در بسیاری از مواقع بهتر از انواع مشابه وارداتی باشد و در نهایت صنعت فولاد کشور را از وابستگی به واردات بی‌نیاز ساختند. این روابط عمومی همچنین در خبر دیگری اعلام کرد: برای اولین بار در کشور، کارشناسان فولاد مبارکه با همکاری متخصصان شرکت‌های داخلی، در جریان اجرای تعمیرات سالانه نورد گرم شرکت، فرآیند ماشین‌کاری قفسه‌های نورد نهایی و نصب بلوک بالانس‌های جدید را با موفقیت کامل انجام دادند.

مرتضی رمضانی، رئیس دفتر فنی تعمیرات نورد گرم فولاد مبارکه از اجرای موفقیت‌آمیز تعمیرات سالانه ناحیه نورد گرم خبر داد و گفت: توقف سالانه نورد گرم یکی از بزرگ‌ترین توقفات تعمیراتی انجام‌شده در مجتمع فولاد مبارکه بود که با برنامه‌ریزی سه‌ساله و صرف بیش از ۷۰هزار نفر ساعت از توان تعمیرات مرکزی و همکاری مستقیم ۱۱ شرکت پیمانکاری و مشارکت کارکنان ناحیه نورد گرم در مدت ۲۱ روز انجام شد. در خصوص جزئیات اجرای این عملیات تعمیراتی بزرگ و مهم، نیما داوری، کارشناس دفتر فنی تعمیرات نورد گرم افزود: این عملیات، با توجه به فرسایش قفسه‌های نورد گرم و افزایش خرابی تجهیزات و توقفات اضطراری که ممکن بود هزینه‌های سنگینی به شرکت تحمیل کند، از سوی مدیریت شرکت در دستور کار قرار داده شد. به همین منظور با انجام فعالیت‌های کارشناسی از ۳ سال گذشته، برنامه تعمیرات اساسی قفسه‌های نورد گرم و به‌طور مشخص ماشین‌کاری قفسه‌های نورد نهایی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و اجرایی شد. در فاز اول کلیه عیوب به‌صورت دقیق بررسی شد و با توجه به گزارش‌های تخصصی تهیه‌شده، فرآیند انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح جهت انجام تعمیرات شروع شد. وی با بیان اینکه در فاز دوم، پس از تعیین پیمانکار، در توقف سالانه سال گذشته، وضعیت قفسه‌ها با استفاده از فناوری «لیزرتراکر» برای طراحی برنامه نهایی ماشین‌کاری و تغییر طرح بلوک بالانس قفسه‌های نورد نهایی، مورد داده‌برداری و تحلیل دقیق قرار گرفت، ادامه داد: در فاز سوم پروژه با آماده‌سازی‌های مناسب و با عزم و همت همه واحدهای مرتبط فرآیند ماشین‌کاری قفسه‌های نورد نهایی و نصب بلوک بالانس‌های جدید با موفقیت کامل انجام شد.