تدوین طرح جامع مس، سرب، روی و طلا

خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این جلسه با وجود آنکه به دلیل جلسه با وزیر صنعت مجبور شد نشست را پیش از ساعت اعلام شده ترک کند پس از شنیدن صحبت‌های صنعتگران از آنها خواست تا پیشنهادهای خود را مکتوب ارائه کنند تا پیگیری شود و اظهار کرد: بخشی از طلب‌های ایمیدرو با بدهی‌های سازمان تهاتر می‌شود.وی همچنین تاکید کرد: اهداف اکتشافی باید به‌صورت منسجم‌تر پیگیری شود. وی افزود: به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان حفاظت محیط‌زیست با هدف توسعه فعالیت‌های معدنی خواهیم داشت.  غریب‌پور همچنین اظهار کرد: به دنبال افزایش سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی صندوق بیمه معدنی هستیم.در این نشست همچنین بهرام شکوری نسبت به برپایی نهضت فرآوری توضیحات تکمیلی ارائه داد و مدل تامین سرمایه را شرح داد.رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران همچنین خواستار تدوین طرح جامع در محصولات معدنی مانند مس، سرب و روی، طلا مانند طرح جامع فولاد شد تا در این زمینه نیز اطلاعاتی نظیر جانمایی واحد‌ها و میزان تولید و سایر اطلاعات مورد نیاز مشخص شود.

وی همچنین چند پیشنهاد برای تامین مالی شرکت‌های فعال در عرصه معدن و صنایع معدنی مطرح کرد و افزود: یکی از راه‌های تامین مالی تشکیل کنسرسیوم است و همچنین از طریق صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز می‌توان تامین مالی کرد. همچنین با ترغیب شرکت‌های بزرگ به پیش خرید محصولات معدنی نیز می‌توان تامین مالی انجام داد.شکوری تصریح کرد: ۴ هزار معدن غیرفعال دارای پروانه بهره‌برداری در کشور وجود دارد که می‌توان در راستای احیای معادن کوچک و متوسط با کمترین سرمایه‌گذاری تحت عنوان نهضت فرآوری استفاده کرد.در این نشست همچنین قدیرقیافه دیگر عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: به غیر از نهضت فرآوری موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد و به‌صورت نهضت به آن توجه شود بحث نهضت اکتشاف است و باید با تشکیل کنسرسیوم میان ایمیدرو و بخش خصوصی صورت گیرد.وی افزود: بحث فرآوری و باطله‌های معدنی از موضوعاتی است که مورد بی‌توجهی قرار گرفته و باید با بهسازی تکنولوژی حوزه معدنی، موجبات ارزش‌آفرینی در این حوزه را بیش از پیش فراهم کرد.

شریفی دبیر انجمن سنگ‌های تزئینی و دیگر عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی نیز در این نشست گفت: امیدواریم تفاهم‌نامه توسعه معادن کوچک بخش سنگ مورد توجه قرار گیرد و از ایمیدرو دعوت می‌کنیم تا به‌عنوان عضوی در شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ حضور داشته باشد. شریفی همچنین اظهار کرد: ۶۰۰۰ واحد فرآوری سنگ در کشور فعال هستند و ۵/ ۴میلیون تن انواع سنگ تزئینی در ۹ ماه اول سال صادر شده و شمار معادن فعال سنگ به بیش از هزار معدن می‌رسد و با وجود این تنها ۲۰ درصد معادن در زمینه صادرات فعالند.یوسف مرادلو نیز از دیگر فعالان معدنی در این نشست گفت: به دلیل عدم وجود مشتری بورس قادر به فروش نیستیم. پشت درب‌های بسته برای هیچ صنعت و صنفی تصمیم‌گیری نکنید.در این نشست همچنین حسن حسینقلی دیگر فعال معدنی خواستار افزایش سرمایه صندوق بیمه معادن کشور شد و گفت: صندوق بیمه فعال است اما سرمایه آن‌ کم است. میرزاییان از دیگر فعالان معدنی نیز که در این نشست حضور داشت و گفت: در ایجاد زیرساخت توسعه‌ای و همچنین صادرات مواد معدنی مشکل داریم. عمده‌ترین مشکل بخش معدن و صنایع معدنی ماشین‌آلات و قطعات یدکی است.در این نشست همچنین طبیبیان خواستار توجه بیشتر به موضوع اکتشاف در عرصه معادن سنگ‌آهن شد و با توجه به برنامه تولید ۵۵ میلیون تنی برای فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ ظرفیت تولید سنگ‌آهن فعلی پاسخگو نیست و باید دولت در این زمینه فکری جدی کند چرا که بخش خصوصی به تنهایی قادر به پرداخت هزینه‌های بالای اکتشاف نیست.

اردشیر سعدمحمدی، مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو و از مدیران ارشد حوزه معدنی کشور میزان بودجه را برای انجام کارهای زیر ساختی در حوزه معدن ناکافی دانست و گفت: میزان بودجه برای تاسیسات زیربنایی باید افزایش یابد و تنها ۳۳ میلیارد تومان برای کل طرح‌های زیربنایی در نظر گرفته شده که کافی نیست. اردشیر سعد‌محمدی همچنین از تولید ۳۹۰ میلیون تنی مواد معدنی در سال ۱۳۹۶ خبر داد و گفت: میزان تولید مواد معدنی کشور در سال گذشته ۳۹۰ میلیون تن بوده و ۶۸ درصد تولید مواد معدنی از سوی ۳۵۰ معدن صورت گرفته که حاکی از فعالیت معادن ما در مقیاس‌های کوچک است و برای بهبود کسب و کار و افزایش بهره‌وری باید معادن کوچک مقیاس با هم تجمیع شوند.  وی ادامه داد: این روش در دنیا نیز پاسخ داده و برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و همچنین تجمیع توان و قدرت اجرایی بهتر است معادن کوچک مقیاس بخش خصوصی با هم ادغام شوند. سعد‌محمدی از پایش به‌روز زنجیره فولاد خبر داد و گفت: ایمیدرو از طریق شرکت فولاد تکنیک مدام در حال رصد زنجیره فولاد است و بنابراین با تمهیداتی که اندیشیده شده و اکتشافات پهنه‌های معدنی جدید و واحد‌هایی که در زنجیره فولاد در سال جاری و آتی به عرصه تولید می‌رسند نگرانی برای تامین سنگ‌آهن مورد نیاز برای تولید ۵۵ میلیون تن نیست. وی تصریح کرد: معدن انگوران در حوزه سرب و روی، با ۳۰ درصد ظرفیت فعال است که امیدواریم بخش خصوصی و تشکل‌ها با فعالیت بیشتری در این خصوص بتوانند مشکلات واحدهای معدنی را با کمک دولت حل کنند.