محمدرضا سرمدی، کارشناس بازارهای کالایی و بازار آتی با اعلام این مطلب، در گفت‌وگو با «ایسنا» درخصوص مزیت‌های ورود زعفران به‌عنوان یک کالای کشاورزی استراتژیک به بازار آتی بورس کالا گفت: بازار آتی زعفران از پروژه‌های موفق بورس کالا در حوزه کشاورزی بوده که در آینده دستاوردهای فزون‌تری هم نصیب اقتصاد ایران و بخش کشاورزی کشور خواهد کرد.

این کارشناس بازار آتی در ارزیابی دلایل موفقیت بازار آتی زعفران گفت: بورس کالا در راه‌اندازی این بازار، به‌خوبی و هوشمندانه از تجربه‌های قبلی استفاده کرد و آزمون‌وخطای چندانی انجام نداد تا این رخداد مهم به ثمر نشیند. سرمدی، یکی از تصمیم‌های کارساز در این زمینه را مشارکت دادن کارگزاران اصلی در راه‌اندازی این بازار دانست و افزود: این اتفاق باعث شد تا کارگزاران خودشان را برای توسعه و موفقیت این بازار متعهد بدانند و با مشارکت فعال در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی، نقش تاثیرگذاری در معرفی این بازار داشتند و به‌این‌ترتیب، در موفقیت بازار آتی زعفران سهیم شدند.

  مزایای ورود محصولات کشاورزی به بازار مشتقه

این کارشناس بازار آتی در ادامه به مزیت‌های ورود محصولات کشاورزی به بازار آتی اشاره کرد و افزود: قراردادهای آتی که برای محصولات کشاورزی شکل می‌گیرد باعث پوشش ریسک تولیدکننده و فروش این محصولات با قیمت واقعی می‌شود که به نظر می‌رسد در سال‌های آینده شاهد رونق بازار مشتقه بورس کالا به وسیله انواع محصولات کشاورزی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ورود محصولات کشاورزی به بازار آتی دست واسطه‌گران را برای پیش‌خرید مستقیم این کالاها با حداقل قیمت از کشاورزان، کوتاه می‌کند، افزود: کشاورزان با فروش تضمینی کالای خود باقیمت واقعی در این بازار منتفع می‌شوند و انگیزه برای تولید بیشتر در آنها ایجاد می‌شود. علاوه بر تولیدکننده، این بازار برای مصرف‌کننده واقعی، صادرکننده و آربیتراژگران نیز مزیت‌های زیادی دارد. صادرکنندگان در این بازار می‌توانند از موقعیت‌های مختلف بهترین استفاده را ببرند و برای این گروه امکان خرید در هیجان‌های فروش وجود دارد.

سرمدی با یادآوری استقبال مناسب همه ذی‌نفعان بازار آتی از معاملات زعفران گفت: با توجه به موفقیت بازار آتی زعفران در بورس کالای ایران، پیش‌بینی تبدیل بازار آتی زعفران به یکی از اصلی‌ترین مراجع قیمت‌گذاری جهانی زعفران، دور از ذهن نیست و تبدیل این رویا به واقعیت، مشروط به برداشتن چند گام دیگر همچون حمایت مسوولان بخش کشاورزی، ورود عمده فعالان بازار زعفران به این معاملات و تبلیغ و ترویج نرخ‌های تابلوی بورس در بازار داخلی و بین‌المللی است.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه به‌جز زعفران چه محصولاتی با ورود به بازار آتی بورس کالا می‌توانند در بازاری نظام‌مند و واقعی قیمت‌گذاری شده و مورد اقبال قرار بگیرد، گفت: پسته و خرما گزینه‌های مناسبی برای ورود به بازار آتی هستند. این محصولات علاوه بر اینکه در ایران جزو کالاهای استراتژیک کشاورزی محسوب می‌شوند و مزیت‌های تولید دارند، از جنبه صادراتی نیز بازارهای خوبی دارند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود ورود این دو محصول به بازار آتی بورس کالا نیز با اقبال و موفقیت همراه باشد.