به گزارش «نیپنا» عقب‌نشینی محدود حجم معامله پلیمرها در کنار رشد حجم داد و ستد ترکیبات شیمیایی در بورس کالا نشان می‌دهد که این بازار هنوز هم در روزهای اوج خود به سر می‌برد و رونق در این بازار برای دومین هفته پیاپی ادامه داشته است. تقویت حجم تقاضا و بهبود بنیادین بازار پلیمرها و خوش بینی به تقویت حجم تولید در صنایع تکمیلی از ویژگی‌های اصلی بازار در روزهای اخیر بوده است.

در هفته گذشته؛ بازار پلیمرهای بورس کالا با کاهش ۵ درصدی حجم معاملات روبه‌رو شد و شاهد بودیم که رقمی نزدیک به ۶۲ هزار تن از انواع پلیمرها مورد داد و ستد قرار گرفت. این رقم اگرچه به نسبت هفته قبل از آن از یک عقبگرد معاملاتی حکایت می‌کند ولی در کل نشان‌دهنده بازار جذابی است که حجم بزرگی از خریداران را به سمت خود جلب کرده است. به‌صورت دقیق‌تر این دومین هفته‌ای است که حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا بیش از ۶۰ هزار تن را نشان می‌دهد که به معنی تغییر فاز جدی بازار به سمت رونق مضاعفی است که از ورود تقاضای فصلی برای روزهای پایانی سال حکایت دارد. با توجه به کاهش نسبی موجودی انبارها در هفته‌های اخیر و همچنین اما و اگرهای تزریق مویرگی مواد اولیه، می‌توان گفت که بخش اعظم تقاضای موجود در بازار داخلی به سمت بورس کالا حرکت کرده است اگرچه مشکلی به نام ضعف نقدینگی را هم نمی‌توان نادیده گرفت. این موارد در حالی بود که حجم عرضه و حجم تقاضا هر دو با کاهش نزدیک به ۲ درصدی روبه‌رو شده بودند که نشان می‌دهد بازار از تعادل نسبی خود فاصله چندانی نگرفته است.

رشد ۱۷ درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم ۲۶ هزار و ۴۱۹ تن که بالاترین رقم در ۴ هفته اخیر است هم داده دیگری است که نشان می‌دهد اوضاع در بازار محصولات پتروشیمیایی در مسیر بهبود قرار گرفته است. البته وضعیت کلی در بازار محصولات شیمیایی هنوز به خوبی بازار پلیمرها نیست ولی همین داده می‌تواند مکملی برای موفقیت‌های بازار پلیمرها باشد تا در نهایت بتوان از این مسیر هم حمایتی جدید برای بازار به دست آورد. البته در هفته گذشته شاهد افزایش ۸ درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی بودیم که موجب شد این رقم به ۳۶ هزار تن برسد که بیشترین رقم در ۴ هفته اخیر است. در کنار آن کاهش ۲۷/ ۳ درصدی حجم عرضه در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا نیز به ثبت رسید و رقم ۴۲ هزار و ۱۰۰ تن عرضه روی تابلوی معاملات رفت که هنوز هم رقم بالایی به شمار می‌رود. با توجه به این شرایط از هم‌اکنون می‌توان امیدوار بود که حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا برای هفته جاری افزایش یابد که محرک مضاعفی برای حمایت از بازار و همچنین صنایع پایین دستی و میان‌دستی پتروشیمیایی خواهد بود.