بهبود قیمت بیلت سی‌آی‌‌اس

 قیمت بیلت صادراتی سی‌آی‌‌اس با بهبود بازار قراضه در ترکیه بالا رفته است. قیمت‌های پیشنهادی از ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار به ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه افزایش یافته است. برخی به دنبال فروش در قیمت‌های بالاتر نیز هستند. البته برخی معتقدند شاید این بهبود قیمت موقتی باشد؛ چرا‌که مورد حمایت کافی تقاضا نیست.در ترکیه نیز بیلت سی‌آی‌‌اس در ۴۲۰ تا ۴۳۰ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر شنیده شده؛ ولی خریداران بیشتر از ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر درخواست خرید نداده‌اند.

  میلگرد در ترکیه بالا رفت

 با رشد قیمت قراضه وارداتی، فولادسازان در ترکیه قیمت میلگرد را در بازار داخلی و صادرات خود بالاتر برده‌اند. به گزارش فولاد ایران، پیشنهاد قیمت میلگرد صادراتی به ۴۴۵ تا ۴۶۰ دلار در هر تن فوب رسیده؛ در حالی که قیمت مورد نظر خریداران از ۴۳۵ دلار در هر تن فوب بالاتر نیست.

  رشد ۵ درصدی تولید جهانی فولاد خام

 آخرین آمار انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد تولید جهانی فولاد خام سال ۲۰۱۸ حدود ۵ درصد رشد داشته ۶۱/ ۱۷۸۹ میلیون تن ثبت شد. میزان تولید جهانی فولاد در ماه دسامبر نیز رشد ماهانه ۲ درصدی داشته ۰۸/ ۱۴۷ میلیون تن ثبت شد. به گزارش فولاد ایران، در این بین سال گذشته میزان تولید فولاد چین ۷ درصد رشد داشته، تولید هند ۵ درصد بالا رفت و تولید فولاد ژاپن ثابت ماند. میزان تولید فولاد خام آمریکا نیز ۶ درصد افزایش یافت.

  ترامپ در رونق دادن به بازار فولاد آمریکا موفق بوده است؟

 اخیرا ترامپ اظهار کرد که صنعت فولاد آمریکا از بحرانی که قبل از ریاست جمهوری وی دچار آن شده بود خارج شده است. با این حال می‌بینیم که قیمت فعلی فولاد در آمریکا تقریبا مشابه زمانی است که آمریکا تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر واردات فولاد اعمال کرد.

ترامپ به دنبال ساخت دیواری فولادی بین آمریکا و مکزیک است تا مانع مهاجرت‌های غیر قانونی شود و صنعت فولاد کشور را رونق بخشد. میزان موجودی برخی فولادسازان بزرگ آمریکایی سال گذشته ۴۷ درصد افت داشته که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران اعتماد کمتری نسبت به آینده بلند مدت صنعت فولاد آمریکا داشته‌اند.

از ژوئن ۲۰۱۸ که تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم وضع شد، قیمت فولاد در آمریکا حدود ۵۰ درصد افزایش یافت؛ ولی این افزایش قیمت به صنعت خودرو و بخش مسکن آمریکا لطمه وارد کرد. حال صنایع مختلف در آمریکا از دولت می‌خواهند این تعرفه‌ها را متوقف کند؛ چرا‌که نه تنها قدرت رقابت را در بازار داخلی آمریکا بالا نبرده، بلکه به روند رشد اقتصادی کشور نیز لطمه وارد کرده است.

  گلدمن ساکس: سرمایه‌گذاران نگران آینده کامودیتی‌ها در دوران ترامپ

 موسسه گلدمن ساکس بر این باور است که بازار داد‌و‌ستد کامودیتی‌ها با ابهامات سیاسی فعلی در سطح جهان در شرایط مطلوبی قرار ندارد. تجار تمایلی ندارند وارد معاملات خرید و فروش قراردادهای درازمدت در بازار‌های آتی شوند؛ چرا‌که ریسک‌های وابسته به جنگ‌های تجاری و نگرانی‌های ژئو‌پلیتیک رو‌به افزایش است. از طرفی اغلب فعالیت‌ها در بازارها به قراردادهای کوتاه‌مدت برای نزدیک‌ترین ماه ممکن محدود می‌شود.

در این شرایط همه ترجیح می‌دهند تنها برای رفع نیاز فوری خرید کنند و کسی به فکر آینده نیست و این روش خرید در بازار کامودیتی‌ها در حال افزایش است. حجم معاملات قراردادهای کوتاه‌مدت برای کالاهایی چون نفت خام برنت و وست‌تگزاس افزایش یافته است. این امر در مورد دانه‌های سویا و گندم نیز مشاهده شده است. قراردادهای فلزات بورس لندن از جمله آلومینیوم و مس نیز با افت ارزش روبه‌رو‌ شده است. در واقع بازارهای جهانی برای هر نو کالایی از کالاهای اساسی و کامودیتی‌ها گرفته تا بازارهای سهام یک سال گذشته تحت تاثیر بحران‌های ژئوپلیتیک قرار گرفته و جنگ تجاری بین آمریکا و چین و تصمیم ترامپ برای تمدید تحریم‌های نفتی ایران و اخیرا مساله تعطیلی دولت آمریکا همگی سرمایه‌گذاران را به عقب رانده است. داستان جدید ونزوئلا را نیز باید به این نگرانی‌ها اضافه کرد.