آغاز اجرای طرح تولید شمش منیزیم برای اولین بار در کشور

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» علی‌اصغر پورمند مدیر‌عامل میدکو در مراسم افتتاح طرح توسعه شرکت فروسیلیس پارس گفت: ظرفیت خط دو کارخانه فروسیلیس پارس ۱۲ هزار تن در سال و با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان است.وی مدت اجرای پروژه مذکور را ۲۱ ماه عنوان کرد و افزود: با اجرایی شدن این پروژه برای ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

مدیر‌عامل میدکو با بیان اینکه ظرفیت سالانه دو طرح فرو‌سیلیس پارس ۲۴ هزار تن است، تصریح کرد: این میزان محصول علاوه بر اینکه به داخل شرکت میدکو می‌رسد، صادر نیز خواهد شد. وی تاکید کرد: خط دو فروسیلیس پارس با حمایت بانک صنعت و معدن و همچنین بانک پاسارگاد اجرایی شده است.

پورمند همچنین از آغاز اجرای طرح تولید شمش منیزیم برای اولین‌بار در کشور خبر داد و افزود: این یک فلز استراتژیک در کشور است و به‌رغم وجود معادن زیاد دولومیت هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود. وی ظرفیت تولید شمش منیزیم را سالانه ۶ هزار تن اعلام و تصریح کرد: برای این طرح ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.مدیر‌عامل شرکت میدکو خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن طرح فوق برای ۶۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم اشتغالزایی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت فروسیلیس غرب پارس نیز در حاشیه بهره‌برداری از این طرح گفت: طرح توسعه این شرکت با اعتباری حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در شهرک صنعتی جوکار احداث شد.سید محمدباقر میرابوالفتحی ظرفیت تولید سالانه این شرکت را ۱۲ هزار تن فروسیلیس عنوان کرد و افزود: این واحد صنعتی برای ۱۵۰ تن اشتغال ایجاد کرده است.

وی ارزش ماشین‌آلات خارجی این واحد صنعتی را ۲/ ۳ میلیون یورو و ارزش داخلی آن را ۱۹۰ میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد: طرح توسعه شرکت فروسیلیس غرب پارس در زمینی به مساحت ۲۸ هزار مترمربع و زیربنای هفت هزار مترمربع احداث شده است.مدیرعامل شرکت فروسیلیس غرب پارس گفت: این شرکت نخستین واحد فرآوری سیلیس در شهرک صنعتی جوکار بود که سال ۹۳ با میزان سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۳۰ تن و با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری شروع به تولید کرد.به گفته وی، این واحد در مجموع در هر ۲ فاز قادر به تولید ۲۴ هزار تن فروسیلیسیوم است که در چهار ماهه نخست امسال یک میلیون دلار صادرات داشتیم.

میرابوالفتحی این شرکت را زیر‌مجموعه میدکو دانست و گفت: در حال‌حاضر‌ در ۲ واحد صنعتی شرکت فروسیلیس غرب پارس بیش از ۲۳۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فروسیلیس ماده اولیه شمش منیزیم است، احداث یک واحد ۶ هزار تنی شمش منیزیم را نیز در این مجموعه در دست اجرا داریم که به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.مدیرعامل شرکت فروسیلیس غرب‌پارس با بیان اینکه تجهیز کارگاه این طرح انجام و قرارداد خارجی آن نیز بسته شده است، بیان کرد: بیش از یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده است که پس از بهره‌برداری برای ۱۳۰ تن اشتغال ایجاد می‌کند.در حال‌حاضر ۳۶ هزار تن فروسیلیس توسط سه واحد صنعتی در شهرک صنعتی جوکار تولید می‌شود.شهرستان ملایر دارای هفت شهرک و نواحی صنعتی است و شهرک صنعتی جوکار در راستای استقرار واحدهای تولید فروسیلیس از سال ۹۲ شروع به فعالیت کرد و در ۲۰ کیلومتری شهر ملایر واقع شده است.